KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Nové trendy v kombinované dopravě

Nové trendy v kombinované dopravě

Publikováno: 9.4.2010
Rubrika: 2010

Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKOMBI, ve kterém mají kapitálovou účast po 30 % jak železniční, tak i silniční dopravci, se společně shodli v názoru, že povědomí veřejnosti - a to i odborné veřejnosti - o kontinentální kombinované dopravě je u nás velmi nízké.

Proto po nedávno podepsané Společné výzvě silničních a železničních dopravců, jež vyzývá stát k realizaci schválených programů podpory kombinované dopravy a ke které se dne 4. března přihlásila také Valná hromada Svazu dopravy ČR, byly připraveny dva odborné semináře jako doprovodné akce k pražskému veletrhu FOR LOGISTIC. Oba semináře byly zaměřeny na zvýšení informovanosti o možnostech a výhodách přeprav silničních návěsů a výměnných nástaveb po železnici. Pozornost vzbudil zejména seminář, který se uskutečnil 31. března přímo na ploše překladiště ČD-DUSS Terminál v Lovosicích. Jeho účastníci mohli v průběhu semináře přímo na vlastní oči sledovat nakládku a vykládku silničních návěsů na nákladní vlaky.

Přestože systém přepravy návěsů a výměnných nástaveb po železnici funguje v Lovosicích již pátým rokem a ročně se tak přesouvá z přetížené silniční infrastruktury na železnici až 15 tisíc návěsů a výměnných nástaveb (v Německu je to např. 1 milion), u nás je nutno na něj stále nahlížet jako na systém ve své první fázi rozvoje. Účelem seminářů bylo přesvědčit o nesporných výhodách systému další potenciální zákazníky, a to z řad silničních dopravců, speditérů a výrobců či distributorů zboží. Předpokladem efektivního fungování systému je jeho vyšší využití. Čím více zákazníků bude systém využívat a mít o něj zájem, tím více odjezdů bude možno zákazníkům nabídnout a tím bude celá služba zajímavější.

Aktuálně se u nás po železnici přepravuje ročně cca 15 tisíc návěsů a výměnných nástaveb. To představuje nejen částečné odlehčení přetížené silnice Lovosice – Ústí nad Labem, ale přináší celou řadu efektů, které jsou významné z pohledu ochrany životního prostředí. Jedním z přínosů je tak například roční úspora 3 milionů litrů nafty, která nemusí být spotřebována, neboť je k přepravě po železnici využívána elektrická energie. Pro lepší názornost je to úspora nafty, která naplní asi 120 silničních cisteren anebo čtyři cisternové vlaky.

Semináře se však nezabývaly těmito „vedlejšími efekty“. Byly zaměřeny mnohem praktičtěji, a to na nesporné ekonomické výhody tohoto alternativního přepravního systému, který na západ od našich hranic běžně funguje. Při správné organizaci práce dokáže systém linek kontinentální kombinované dopravy generovat velmi žádoucí a vítané ekonomické efekty pro všechny jeho účastníky: pro koncové zákazníky, pro silniční dopravce i pro železnici. Silničnímu dopravci může přinést významnou úsporu nákladů a tím lépe obstát v konkurenci, která je dnes mnohem ostřejší pod vlivem cenových tlaků dopravců ze zemí střední a východní Evropy. První roky provozu linek mezi Lovosicemi a Duisburgem či Hamburgem v praxi zcela přesvědčivě prokázaly, že takto prováděné alternativní přepravy k přímým přepravám po silnici jsou plně konkurenceschopné svojí rychlostí přepravy, spolehlivostí a samozřejmě také cenou. Hospodářská krize počet vlaků kontinentální kombinované dopravy nejen neutlumila, nýbrž naopak posílila, což je tou nejlepší referencí pro její další budoucí uživatele a její rozvoj obecně.

V těsné blízkosti současného překladiště v Lovosicích vyrůstá komplex veřejného logistického centra. Jeho celková kapacita je 42 tisíc čtverečních metrů. „Unikátní je nejen tím, že se jedná o první takto koncipované veřejné logistické centrum, ale také technologií, jakou používá. Koleje vedou přímo do haly terminálu, kam se vejde celý vlak. Ten se pak v suchu a v teple, bez ohledu na počasí, může překládat do skladových prostor nebo přímo na kamióny. Veřejné logistické centrum v Lovosicích by mělo být otevřeno ve druhé polovině letošního roku,“ uvedl člen představenstva a obchodní ředitel společnosti ČD Cargo Ing. Rodan Šenekl.

Jednatel společnosti BOHEMIAKOMBI Ing. Vladimír Fišer k tématu řekl: "Potýkáme se s předsudky typu: železnice je pomalá, nespolehlivá a drahá. To však v případě přímých nákladních expresů na dlouhé vzdálenosti několika stovek kilometrů - a právě o takovéto přepravy jde - rozhodně neodpovídá skutečnosti."

„Na veřejnosti to vypadá, že železnice stále válčí se silniční dopravou, u nás jsme však příkladem, že spolupráce je možná,“ říká Bc. Jaromír Cabalka, manažer společnosti ČD-DUSS Terminál. „Jednou ze základních podmínek takto úspěšné spolupráce je ovšem naše striktní neutralita. Všem dopravcům musíme nastavovat stejné podmínky; pak systém funguje.“

„Přijdou časy, které budou kombinované přepravě nahrávat. Dnes ještě není tak silný ekonomický tlak na přechod ze silnice na železnici, ale my víme, že ta doba nastane a chceme na ni být co nejlépe připraveni,“ říká autodopravce Josef Mička, který za posledních 20 měsíců přepravil prvních tisíc návěsů po železnici.

Více informací o kombinované dopravě, intermodálních přepravách a dalších logistických službách společnosti ČD Cargo mohou zákazníci obdržet na webových stránkách společnosti www.cdcargo.cz, na infolince ČD Cargo tel. č. (+420) 972 242 255 nebo prostřednictvím elektronické pošty zasláním dotazu na adresu info@cdcargo.cz. Informace o operátorovi linek kombinované dopravy společnosti BOHEMIAKOMBI naleznete na webových stránkách www.bohemiakombi.cz, na tel. č. (+420) 242 444 564 nebo prostřednictvím elektronické pošty na adrese info@bohemiakombi.cz.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Ilustrační foto (foto: archiv ČD Cargo, a.s.)Ilustrační foto (foto: archiv ČD Cargo, a.s.)Ilustrační foto (foto: archiv ČD Cargo, a.s.)Ilustrační foto (foto: archiv ČD Cargo, a.s.)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové trendy v kombinované dopravěNové trendy v kombinované dopravě (91x)
Sdružení silničních dopravců ČESMAD BOHEMIA, železniční dopravce ČD Cargo a operátor linek kombinované dopravy BOHEMIAKO...
Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (50x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (27x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice