Cestování mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi po kolejích je komfortnější
Rubrika: Železniční infrastruktura
Tři roky trvaly práce na obnově železniční tratě mezi českobudějovickým nádražím a Nemanicemi. Projekt zahrnutý do modernizace IV. železničního tranzitního koridoru na trati Horní Dvořiště – České Budějovice – Tábor – Praha zahrnoval rekonstrukci úseku dlouhého 2,62 km. Jako hlavní dodavatel se o něj postarala společnost EUROVIA CS.
Nová trasa umožňuje vlakům dosáhnout vyšší traťové rychlosti, v některých úsecích až 140 km/h. Nejvýznamnější změnou je zejména zdvoukolejnění úseku přes nadjezdy ulic Skuherského a Pekárenská. V celé délce umožňují modernizované koleje prostorovou průchodnost Z‑GC a třídu zatížení D4 UIC. Nové zabezpečovací a sdělovací zařízení či úprava stávajících, stejně jako zrušení nebo úprava úrovňových silničních přejezdů zase napomohly zlepšení bezpečnosti provozu na trase.
Na trati se předělávalo 12 větších či menších mostů, výhybky i silniční přejezdy. Nejsložitější byl 150 metrů dlouhý úsek přes nadjezdy ulic Skuherského, Pekárenská a vlečku Ferona v Českých Budějovicích. Stavba dvojmostí byla náročná na koordinaci stavebních činností – zemařských, mostařských, v neposlední řadě i elektrikářských. Zdvoukolejnění přineslo zrušení stávající nevyhovující myčky kolejových vozidel včetně souvisejících provozů. V části úseku vznikla nová opěrná zeď, směrem k ul. Nádražní dodavatel postavil protihlukovou 1 km dlouhou stěnu, druhá je podél zastávky České Budějovice severní zastávka až k areálu střediska Empatie (300 m).
V kolejišti došlo k náhradě kolejového roštu novými kolejnicemi pružně upevněnými k betonovým pražcům, k sanaci pražcového podloží, odvodnění, modernizaci trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. Při rekonstrukci mostu přes Dobrovodskou stoku se upravilo koryto pro migraci živočichů.
LIDÉ OCENÍ PŘEDEVŠÍM ZASTÁVKY
Přestavbou prošly také železniční stanice České Budějovice a zastávka České Budějovice severní zastávka. Cestující díky nim mají nové bezbariérové přístupy včetně výtahů a nástupišť ve výšce 550 mm nad temenem kolejnice pro snadnější výstup a nástup, nebo nové informační a navigační systémy. Na českobudějovickém nádraží proběhla rekonstrukce severního zhlaví, kolejí podél nástupišť, nástupišť, podchodů a dvou mostů (kolektor km 213,510 a most km 213,710 přes Rudolfovskou tř.). Stavbaři nahradili stávající přístřešky zdařilou replikou ve spolupráci s památkáři.
Rekonstrukce tratě do Nemanic vyšla na 713 milionů korun. Stavbu v rámci Operačního programu Doprava financoval Státní fond dopravní infrastruktury. Je spolufinancována Evropskou unií z Fondu soudržnosti. Příspěvek EU může činit až 71,20 %.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE O STAVBĚ
- Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
- Zhotovitel: EUROVIA CS, a. s.
- Náklady na výstavbu: 713 mil. Kč
- Termín zahájení: únor 2011
- Termín dokončení: leden 2014
TECHNICKÉ ÚDAJE
- Délka rekonstruovaného úseku: 2,62 km
- Zřízení koleje UIC 60: 5,12 km
- Zřízení koleje S 49: 0,12 km
- Rekonstruované železniční mosty: 12 ks
- Rekonstruované železniční přejezdy: 2 ks
- Realizované přejezdové zabezpečovací zařízení: 2 ks
- Rekonstrukce podchodů pro pěší: 3 ks
- Nové výhybky celkem: 25 ks
- Realizace elektrického ohřevu výhybek: 24 ks
- Trakční vedení v délce: 20 km
- Protihlukové stěny: 1,31 km
- Individuální protihluková opatření: 21 objektů
Rail Travelling between České Budejovice and Nemanice is More Comfortable
Reconstruction works on the railway between České Budejovice station and Nemanice lasted three years. The project incorporated in modernization of the fourth railway transit corridor on the line Horní Dvořiště – České Budějovice – Tábor – Praha included reconstruction of a 2.62 km long section. The main supplier of the project was – EUROVIA CS.