Čeští strojaři žehrají na dopravní cesty v tuzemsku, blokují jejich export
Rubrika: 2012
Národní strojírenský klastr (NSK), který sdružuje 60 převážně strojírenských firem působících v České republice, dnes v Ostravě na tradiční konferenci Strojírenství upozornil na vážnou bariéru konkurenceschopnosti tuzemských producentů. Ačkoli většina strojírenských firem se může chlubit výraznými exportními úspěchy, doma mají potíže s podmínkami pro vývoz. Největší překážkou dalšího vývozu jsou pro ně tuzemské komunikační trasy – nejen silniční, ale i železniční a vodní cesty. „Špičkové výrobky jsou nám k ničemu, pokud je, na rozdíl od naší konkurence, neumíme dostat do světa rychle, levně a přitom bezpečně a ekologicky. Potřebujeme dostatečnou kapacitu dopravních koridorů minimálně z Ostravy, Hradce Králové a Plzně do říčních přístavů v Mělníku a v Bratislavě,“ uvedl prezident Národního strojírenského klastru Jan Světlík.
Strojaři považují problém za natolik tíživý, že se jich dnes na ostravskou Vysokou školu báňskou – Technickou univerzitu sjelo zhruba 300. Přijeli také ministr dopravy Pavel Dobeš, ministr průmyslu Martin Kuba a Milan Urban, předseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny. I oni vidí dopravní cesty v ČR jako jednu z hlavních podmínek dlouhodobé konkurenceschopnosti českého průmyslu. Zástupci podnikové sféry ale upozorňují na skutečnost, že řešení se diskutuje už dlouho, dobudování spojnic na Evropu a lodní dopravu potrvá roky, ale exportéři potřebují zajistit přepravu prakticky on-line. „Ekonomiky evropských zemí stagnují, roste tak tlak na ceny produkce i ochrana vnitřních zájmů průmyslu té které země. Za této situace si nemůžeme dovolit započítávat do cen produkce drahou přepravu. Současně se ale ukazuje, že právě schopnost zajistit službu - logistiku je významným faktorem, který rozhoduje o tom, jestli v dodávkách uspěje právě česká firma,“ upozornil manažer Národního strojírenského klastru Lubomír Gogela.
Členské firmy klastru běžně dopravují výrobky o hmotnosti přes 100 tun - například turbínové hřídele, nádrže a bubny pro petrochemické a energetické společnosti nebo komponenty jaderných elektráren. Ty dosahují hmotnosti dokonce nad 350 tun. „U parogenerátorů se náklady na dopravu pohybují okolo 30 procent jejich ceny, to je silný argument, proč tlačit na zlevnění dopravy,“ upozornil generální ředitel VÍTKOVICE POWER ENGINEERING Martin Pecina.
Strojaři by proto chtěli, aby se i stát zabýval ve svých koncepčních úvahách dopravními koridory pro nadrozměrné výrobky, a to tak, aby je bylo možné levně přepravit na zahraniční trhy. Nejakutnější je vyřešit dopravní cesty k říčním přístavům a také do Temelína. Vedle toho jsou výrobci přesvědčeni, že investice do infrastruktury by prospěly při překonávání hospodářského poklesu. Navíc hledáním levnějších řešení lze podle nich dosáhnout požadovaného výsledku i uspořit peníze pro další stavby.
Struktura Národního strojírenského klastru umožňuje vytvořit dodavatelské řetězce, které mohou dodat pro posílení dopravních cest ČR prakticky vše, od mostních konstrukcí, přes železnice, vozidla či díly lodí, až po přestavby lokomotiv nebo nákladních aut na ekologické a ekonomické palivo CNG. NSK sdružuje podniky a instituce s 25 tisíci zaměstnanců a aktuálním souhrnným obratem zhruba 50 miliard korun.