KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Stavební stroje    Českým stavbařům pomáhají nová tunelová rýpadla Caterpillar

Českým stavbařům pomáhají nová tunelová rýpadla Caterpillar

Publikováno: 24.2.2010
Rubrika: Stavební stroje

Dva unikátní stroje značky Caterpillar pomáhají od konce loňského roku českým stavbařům. Tunelová hydraulická rýpadla s kompaktním radiusem, která nesou označení Caterpillar 328D LCR, dodala společnost Phoenix-Zeppelin společnosti Metrostav, jež je nasadila do náročných podmínek ve 24hodinovém provozu na stavbě MYPRA (Myslbek – Prašný Most), která je součástí pražského projektu Blanka. Ražba byla zahájena v říjnu 2009 a dokončena bude před koncem roku 2010. Zprovoznění celé stavby je plánováno na druhou polovinu roku 2012.

„Stavba tunelu vyžaduje speciální aplikace, technologie i stroje. Právě proto Caterpillar přišel na trh s novým hydraulických rýpadlem 328D LCR, které je vhodné do velmi těžkých provozů a je výhradně navrženo pro razící práce a popřípadě i dokončovací práce v tunelech,“ uvádí vedoucí prodeje speciálních strojů Caterpillar ve společnosti Phoenix-Zeppelin Jiří Široký.

Hydraulické rýpadlo Cat 328D CLR s kompaktním radiusem je zkonstruováno tak, aby protizávaží na otočné nástavbě přesahovalo přes šířku pasů jen minimálně (konkrétně pouze 305 mm), což umožňuje pracovat se strojem v omezeném prostoru. Tato vlastnost je nutnou podmínkou pro práci ve stísněných prostorech právěpři stavbě tunelů.

„Srovnáme-li poloměry otáčení standardního rýpadla 325 D L s hydraulickým tunelovým rýpadlem 328D LCR, tak hodnoty se výrazně liší. Poloměr otáčení hydraulického rýpadla 325 D L je 3 080 milimetrů oproti snížené hodnotě u tunelového rýpadla 1 900 milimetrů – totéž platí i pro srovnatelné stroje, které nabízí jiní dodavatelé. Zadní přesah stroje je snížen na 305 milimetrů,“ konstatuje Jiří Široký s tím, že zmenšení obrysového poloměru otáčení nástavby je tedy velmi výrazné a umožňuje obsluze pracovat s větší jistotou a s vědomím, že obrys stroje přesahuje za pásy jen minimálně a zároveň pro vlastníky to znamená minimalizaci nákladů na opravy „nabouraných“ částí stroje.

Výložník
Další velice výraznou změnou rýpadla Cat 328D LCR, oproti standardnímu 325 DL, je změna v umístění výložníku rýpadla, který je posunutý více ke středu stroje. To přispívá k celkově vyšší stabilitě a nosnosti přes přední část stroje. Pro posílení stability stroje je použit také heavy duty podvozek z modelů vyšší hmotností třídy.

Speciální tunelový výložník s naklápěním ± 45° je vyroben z masivní duté konstrukce z vysokopevnostní oceli, navíc je opatřen vzpěrami a vyztuženými ložisky pro maximální životnost. Rypná síla dosahuje hodnot 134 kN a nabírací síla až 212 kN. „Stroj je možné dodat ve dvou variantách. Jednak v základní výbavě se standardním výložníkem a také ve verzi se zkrácenou základní částí výložníku pro práci v nižších profilech tunelů. Stroj je standardně vybaven radlicí dozeru určené pro těžký provoz, což zajišťuje výjimečnou stabilitu při práci,“ říká Jiří Široký.

Motor
Rýpadlo Cat 328D LCR je poháněno dieselovým motorem Caterpillar C7. Tento šestiválec splňuje požadavky normy EU Stage IIIA. Díky technologii ACERT má motor nižší spotřebu paliva a snížené emise výfukových plynů. Pro práci v tunelu je stroj standardně vybaven také filtrem pevných částic dieselového motoru, aby se tak ještě více snížilo množství spalin při práci uvnitř tunelu.

Výhody
Hydraulické tunelové rýpadlo Cat 328D LCR je speciálně navrženo pro použití v tunelech o světlé výšce 5,5 až 8 metrů. S výložníkem má stroj provozní hmotnost zhruba 42 540 kg se zachovanou transportní výškou pouhých 3 943 mm. Transportní šířka je pouze 3 190 mm s šířkou pasů 600 mm.

Stroj je výhradně používán pro ražení a také pro dokončovací práce profilu tunelu, a to jak ve výbavě s rozrývací lopatou, nakládací lopatou, hydraulickým kladivem nebo frézou. Díky svým kompaktním rozměrům a výkonu poskytuje ideální kombinaci pro komplexní práce. Náročný 24hodinový provoz klade nároky nejen na funkčnost a spolehlivost stroje, ale také požadavky na pracovní prostředí pro obsluhu stroje. Strojník má k dispozici multifunkční display (s českým jazykem), kde je možné navolit různé režimy práce a různé druhy pracovních zařízení, a to dokonce pro několik obsluh podle jejich potřeb a zvyklostí.

„Několika měsíční nasazení nových tunelových rýpadel v těžkém provozu prokázalo, že na stroje značky Caterpillar je možné se plně spolehnout. Caterpillar může tedy nabídnout kompletní řadu stavebních strojů v patřičných úpravách pro výstavbu tunelových děl – hydraulická rýpadla, kolové a pásové nakladače a také kloubové dampery. Opět potvrdil, že je jedničkou v oblasti vývoje stavebních strojů a těžké techniky,“ dodává Jiří Široký.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Diskuse

Českým stavbařům pomáhají nová tunelová rýpadla Caterpillar

Chcete pracovat se stroji Caterpillar
Více se můžete dozvědět na:   http://bagrujem.cz...
počet příspěvků: 1 | poslední příspěvek: 26.3.2012 06:01vstup do diskuse >>

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pásové rypadlo Liebherr R 960 demolition „čistí“ areál bývalé aglomeracePásové rypadlo Liebherr R 960 demolition „čistí“ areál bývalé aglomerace (153x)
Přesně 4. července 2019 bylo předáno nové pásové rypadlo Liebherr R 960 demolition stavební společnosti Polanský s. r. o...
Základní členění strojů využívaných v pozemním stavitelstvíZákladní členění strojů využívaných v pozemním stavitelství (91x)
Když si člověk položí otázku, jaké stavební stroje zná a k čemu se vlastně využívají, může dojít k závěru, že u většiny ...
S novými finišery P7820C a P8820C Volvo opět nastavuje laťku při přesném pokládání všech typů materiálůS novými finišery P7820C a P8820C Volvo opět nastavuje laťku při přesném pokládání všech typů materiálů (86x)
Konstrukce nových finišerů Volvo P7820C a P8820C těží z více jak padesátileté zkušenosti výroby silniční techniky. Velká...

NEJlépe hodnocené související články

Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny (5 b.)
Mimořádnou podívanou nabídne rekonstrukce kolejí na severočeské trati Čížkovice – Obrnice, patřících AŽD Praha. Společno...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (5 b.)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...
Efektivní využití věžových jeřábů na stavbáchEfektivní využití věžových jeřábů na stavbách (5 b.)
Značné množství zabudovávaného materiálu při výstavbě objektů si vyžádalo rozvoj strojů a zařízení pro svislou dopravu. ...

NEJdiskutovanější související články

Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011 (3x)
Článek pojednává o realizacích společnosti MTEK, s. r. o., a to jak v rámci České republiky, tak v zahraničí. Konkrétně ...
Dvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do PrahyDvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do Prahy (2x)
Dvoucestná rypadla Terex jsou zatím stále jedinými speciálně vyráběnými stroji na českém trhu. Speciální v tom, že se ne...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (1x)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice