Českobudějovické okruhy se propojí v březnu 2011
Rubrika: Zajímavosti
Do března 2011 ukončí firma SWIETELSKY stavební s. r. o. realizaci největšího stavebního projektu města České Budějovice za posledních několik let – silnici I/34. Stavba, která významně odlehčí silniční dopravu z velice zatížené části města, přijde téměř na 800 milionů korun a pro uvedenou firmu má zvláštní nádech – poprvé je vedoucím ve sdružení takto velké silniční akce.
VYZNAM STAVBY
Význam silnice I/34 vypluje v plné kráse na povrch poté, až převezme úlohu přivaděče dopravy na vnitřní dopravní okruh města jak od Prahy (po dokončení D3 okolo Českých Budějovic), tak od Jindřichova Hradce a taktéž na budoucí komunikaci za místním vlakovým nádražím. Investor dosáhne i plnohodnotného využití již vybudované přeložky České Budějovice – Lišov. Součástí stavby je nový podjezd pod železniční tratí, který přispěje k odlehčení dopravy a snížení intenzity provozu v okolních ulicích.
Objednatelem je Ředitelství silnic a dálnic České republiky (Správa České Budějovice) a Statutární město České Budějovice. Náklady představují 715 milionů korun. Projektantem je PRAGOPROJEKT, a. s. (Ateliér České Budějovice). Společnost Swietelsky řeší zakázku ve sdružení s firmou EUROVIA CS, a. s., (25 % Eurovia, 75 % Swietelsky).
OSM DNŮ NA ZASUN
„Poprvé jsme vedoucím sdružení velké silniční akce,“ řekl v rámci návštěvy výstavby propojení dopravních okruhů v Českých Budějovicích Ing. Vít Sirotek, hlavní inženýr projektu z firmy SWIETELSKY stavební s. r. o. (odštěpný závod Dopravní stavby STŘED, oblast České Budějovice). Přímo na stavbě označené I/34, která začala v prosinci loňského roku, se setkávám i s jeho kolegou z firmy Swietelsky – hlavním stavbyvedoucím Miloslavem Jindrou. „Oproti dosavadním zakázkám jsou na nás kladeny zvýšené požadavky na koordinaci.
Proto máme funkce rozděleny. Já spíše komunikuji s investorem, koordinuji činnosti mezi různými složkami, kolega pak řeší aktuální situace na staveništi,“ vysvětluje V. Sirotek. Procházíme se 1,550 km dlouhým úsekem, kde budou již do konce roku stát celkem čtyři mosty. „Silniční most přes budoucí prodlouženou Pekárenskou ulici (délky 57 m a šířky 13,4 m) a most přes stoku, vytékají z Pilmanova rybníka, jsou z monolitického betonu, konstrukce jsou trámové.
Most přes Dobrovodskou stoku bude deskový, o šířce 30 m a délce 16 m. Zajímavý je most na trati Českých drah z Českých Budějovic do Prahy, respektive na Plzeň, který v subdodávce řeší firma EDIKT, a. s. Jedná se o dvě oddělené konstrukce s horní mostovkou (každá pro jednu trať). Ocelové nosníky jsou spřaženy se železobetonovou monolitickou deskou a s římsami tvořícími žlab kolejového lože. Nosná ocelová konstrukce bude osazena tížně na osmi kusech hrncových ložisek. Délka nosné kon strukce představuje 29,3 m, šířka mostu 10,73 m a hmotnost jedné ocelové konstrukce činí 300 t. V rámci prací na žel. trati bude provedena úprava železničního svršku, trakčního vedení, přeložky zabezpečovacích a sdělovacích kabelů.
V současné době projíždí vlakové soupravy po mostních provizoriích. Obě konstrukce jsou umístěny na vodicích konstrukcích, vrcholí tak příprava pro zásun. „Na umístění jedné konstrukce na místo a všechny činnosti s tím související budeme mít osm dnů, kdy budou vlaky projíždět pouze po jedné koleji. Poté musíme stejným způsobem provést zásun druhé poloviny mostovky, tentokrát za 10 dnů (z důvodu závěrečných zkoušek, revizí trakce a podobně, pozn. autora). Bude to náročné na bezpečnost, vždyť tímto úsekem, který je součástí budoucího železničního koridoru, projíždí 130 vlaků denně,“ vysvětluje M. Jindra.
Jak dále zjišťuji, v rámci výstavby budou muset stavbaři postavit gabionovou opěrnou zeď pod vozovnou nedalekého dopravního podniku města, bylo potřeba realizovat přeložku plynovodu v délce 900 m, protihluková zeď vyroste u vyšší odborné školy. Půjde o clonu z recyklovaného vysocepohltivého plastu. Nosnou konstrukci vytvoří ocelové sloupy založené do betonových pilot. Délka stěny činí 80 m, výška 2,5 m.
„Stavba je velmi náročná na koordinaci prací, kdy je na relativně malém prostoru nutné sladit stavbu silnice se stavbou silničních mostů, stavbou mostu na žel. trati v naplánovaných výlukách, stavbou opěrných zdí, se stavbou kanalizace a vodovodu… A to vše v závislosti na provedení velkého množství překládek inženýrských sítí v krátkém termínu výstavby,“ říká V. Sirotek.
Výstavba propojení dopravních okruhů České Budějovice skončí v březnu 2011. Vzhledem k dílčímu termínu zprůjezdnění v lednu 2011 a nutnosti zprovoznění nové silnice pod žel. tratí před uzavřením viaduktů v Českých Budějovicích (při jejich opravách v rámci stavby IV. tranzitního železničního koridoru) je harmonogram výstavby silnice naplánován tak, aby k zprovoznění došlo již na podzim roku 2010. „Zatím nám počasí přeje, množství činností je v předstihu, a proto by neměl být s dodržením termínů problém,“ dodává hlavní stavbyvedoucí.
The České Budějovice roads will be connected in March 2011
The article describes current status of connecting the two České Budějovice roads I/34. The road shall take over the role of a transport feeder from Prague (after completing D3 around České Budějovice), as well as from Jindřichův Hradec to inner transport circle of the town and to the future road behind the local railway station. Extension of the existing road I/34 with the goal of connecting two transport circles in České Budějovice, the investor shall obtain full usage of the already constructed relaying České Budějovice – Lišov. By performing the connection of transport circles shall provide for significant relief of road transport in very loaded part of České Budějovice.