Česká Lípa má nové vlakové nádraží
Rubrika: Železniční infrastruktura
Železniční uzel Česká Lípa je druhým největším železničním uzlem Libereckého kraje. Skanska v rámci modernizace, která byla zahájena v listopadu 2015, postavila novou odbavovací budovu pro cestující a zároveň zrekonstruovala stávající výpravní budovu určenou pro novou technologii zabezpečovacího zařízení.
Skanska dále zmodernizovala kolejové úseky o celkové délce 33 km a osadila celkem 32 výhybek s elektrickým ohřevem. Na 19 přejezdech se zvýšila bezpečnost díky výměně zabezpečení. Stavební firma postavila novou odbavovací halu a přesunula rekonstruovaná nástupiště. Vznikla tak dvě nová zastřešená ostrovní nástupiště a jedno krajní navazující na odbavovací halu. Bezpečnému a bezbariérovému přístupu cestujících na jednotlivá nástupiště slouží nově vybudovaný podchod a výtahy. Skanska také přestavěla dva mosty a šest propustků pro odvodnění.
Na revitalizovaných úsecích se zvýšila rychlost vlaků na 120 km/h, zejména v úseku Česká Lípa – Zákupy, v úseku Stružnice – Česká Lípa – Holý vrch pak až na 100 km/h. Cestovní doba se tak v některých případech zkrátí až o 19 minut.
Z pohledu cestujících je důležité i sloučení obou částí železniční stanice. Navíc se prostor určený pro cestující přiblížil o tři čtvrtě kilometru k centru města. Podchod k nástupištím byl vybudován pod celým kolejištěm a umožňuje napojení další městské infrastruktury, železnicí do té doby rozdělené městské části, Dubice a přilehlou průmyslovou zónu.
Nové zabezpečovací zařízení nalezneme jak ve stanici, tak v sousedících traťových úsecích. Moderní technické řešení umožňuje řízení provozu na železnici dálkově z dispečerského stanoviště. Výrazně se tak zvýší bezpečnost železničního provozu.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE STAVBY:
- Název: Modernizace žst. Česká Lípa
- Investor: Správa železniční dopravní cesty,
- státní organizace (SŽDC)
- Zhotovitel: Skanska a. s.
- Projektant: SUDOP PRAHA a. s.
- Termín výstavby: listopad 2015 – srpen 2017
VYBRANÉ TECHNICKÉ ÚDAJE CHARAKTERIZUJÍCÍ STAVBU:
- Délka modernizovaného úseku: 33 km
- Nové elektronické SZZ: 3 ks
- Zabezpečení přejezdů: 19 ks
- Zřízení nové koleje 49E1: 6 283 m
- Zřízení užité koleje S49: 2 531 m
- Úpravy stávajícího svršku: 8 025 m
- Zřízení nových výhybek 49E1 na bet. pražcích: 27 ks
- Zřízení nových výhybek S49 na dřev. pražcích: 1 ks
- Zřízení regenerovaných výhybek S49
- na dřev. pražcích: 4 ks
- Elektrický ohřev výměn: 32 ks
- Zřízení nového kolejového lože vč. stezek: 28 153 m3
- Zastřešená nástupiště: 3 ks
- Podchod: 1 ks
- Přestavba železničních mostů: 2 ks
- Demolice železničních mostů: 2 ks
- Přestavba železničních propustků: 6 ks
- Výkopy: 27 tis. m3