Bohatí řidiči by podle Bárty měli platit vyšší pokuty
Rubrika: Bezpečnost
Bohatí řidiči by podle ministra dopravy Víta Bárty měli platit vyšší pokuty. Informovala o tom dnes Česká televize (ČT). Návrh už řeší experti, hotov by měl být do konce roku. Koaliční partneři ale s nápadem nesouhlasí.
"Návrh znemožní, aby především dobře situovaní a agresivní mladí řidiči měli dojem, že je česká silnice Divokým západem," řekl ministr. ČT uvedla, že Bárta se nechal inspirovat pravidly, která platí ve Finsku nebo Švýcarsku. Právě ve Švýcarsku nyní jednomu řidiči hrozí za překročení povolené rychlosti o 170 km/h pokuta v přepočtu až dvacet milionů korun.
Podle koaličních partnerů je sporné především to, že policie by získala přístup k majetkovým přiznáním. "Tento problém by se dal řešit přístupem do databáze finančních úřadů," uvedl ředitel divize bezpečnosti provozu z Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. Podle Bárty by se měla na výši pokuty odrazit i cena vozu. Řada bohatých podnikatelů se totiž drží uměle ve ztrátě.
ODS ani TOP 09 ale volný přístup k informacím finančních úřadů dát policii nechtějí. Výše pokuty vyměřená podle ceny vozidla prý navíc znamená porušení rovnosti před zákonem. "Někdo třeba bydlí velice nuzně, ale prioritou je pro něj koupit si luxusní auto," řekl poslanec TOP 09 František Laudát. Podle Petra Bendla z ODS jde o klasický populistický návrh, který těží z lidské závisti.
ČSSD i policii se naopak nápad líbí. Sociální demokraté by podle poslance Jeronýma Tejce přivítali i možnost, aby policie mohla dočasně auto zabavit. "Měli bychom posuzovat také to, jakou hodnotu má pokuta pro pachatele," uvedl.
Policie má s řidiči v silných a drahých autech bohaté zkušenosti. Nízké pokuty je neodradí a jsou agresivnější, uvedla ČT. "Souvisí to asi s tím pocitem, že jedu v silném, bezpečném autě a že si mohu dovolit cokoliv," tvrdí ředitel dopravní policie Leoš Tržil.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.