KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    BIM nám pomůže spolupracovat

BIM nám pomůže spolupracovat

Publikováno: 30.11.2018
Rubrika: Zajímavosti

Co je to vlastně BIM? Tuto otázku si poslední dobou pokládá nejen laická veřejnost, ale velice často se sami sebe ptají i profesionálové z oboru stavebnictví. Naráží na to, že neumí definovat přesné hranice a s obtížemi stanovují i jeho náplň. Co to tedy je? Jde zcela jistě o „blízkou budoucnost stavebnictví“. Jde o nástroj, ve kterém se bude lépe spolupracovat, který redukuje finanční i časové ztráty. Zjednodušeně se můžeme bavit o prostředí, kde existuje komplexní počítačový systém, který dokáže živě propojit všechny zúčastněné strany projektu, ať už se jedná o investora, zhotovitele, nebo dozory a projektanty. Každému z nich umožní dělat svou práci způsobem odpovídajícím 21. století. Jde o systém, který dokáže urychlit výstavbu, zefektivnit a minimalizovat administrativu, dohlédne na pravidla a kompletně zaštítí contract management projektu.

DIGITALIZACE VE STAVEBNICTVÍ KONEČNĚ NENÍ SCI‑FI

Stavebnictví je dnes jedním z nejméně digitalizovaných oborů na světě. Ovšem velký vývoj IT nám právě teď umožňuje udělat významný krok kupředu. Díky boomu v augmented reality (rozšířené realitě) a virtuální realitě už nezůstaneme jen u přibližných představ a statické vizualizace. Nově budeme moci stavbu doslova zažít a nahlédnout i do její budoucnosti. Moderní technologie nám umožní nejsložitější stavbu prohlédnout skrz naskrz. Stačí se jen podívat na mobilní telefon nebo tablet a celá stavba se objeví na displeji. Představte si, že váš mobil poslouží jako pomyslné rentgenové brýle, které mohou nahlédnout do právě budovaných stěn. Budete procházet staveništěm a podíváte se na správnost vedení elektřiny nebo vody prostřednictvím uložených 3D modelů. Vizualizace zároveň poslouží i jako okénko do budoucnosti, uvidíte finální podobu, ačkoliv samotná výstavba ještě ani nezačala. Je to právě rozšířená realita, díky které budou pracovníci na stavbě skutečně efektivní a zvládnou minimalizovat chyby, které vychází z nekompletních nebo neaktuálních dokumentací.

Vedle toho virtuální realita nabízí zcela nové možnosti například pro investory. Ti se budou moci projít stavbou ve virtuálním světe a vidět její finální stav, ačkoliv ještě není vybraná firma pro realizaci. Pohodlně budou volit konečnou podobu stavby a zdokonalovat ji přesně podle svých představ, aniž by se musela bourat jediná stěna. Stačí si společně s projektantem nasadit brýle s virtuální realitou a ukázat, kde je třeba projekt změnit. A všichni víme, že posunout pixely je mnohem snazší a levnější než hýbat s armovanou stěnou.

KOMPLETNÍ A PŘEHLEDNÁ DOKUMENTACE DÍKY SPOLEČNÉMU DATOVÉMU PROSTŘEDÍ

Nezbytnou součástí BIMu je i společné datové prostředí (CDE). Bez toho by propojení zúčastněných stran v projektu nebylo tak efektivní, jak by mohlo být. Možná si myslíte, že by stačilo potřebná data exportovat do souboru od zhotovitele k investorovi (nebo od projektanta k investorovi) a po schválení je poslat zpět. Ale je to zbytečně krkolomný postup, nehledě na to, že se podklady stále aktualizují a nelze stavět podle starých plánů nebo informací, jestliže chcete být skutečně efektivní.

Při tvorbě CDE by měl být kladen důraz na pohyb zdrojů a pravomocí odpovědných osob, které rozhodují o finální podobě projektu. Proto je třeba nadefinovat systém, do kterého se připojují všechny zúčastněné strany pod svojí osobní identifikací a svými právy i povinnostmi. Nic nesmí vzájemně kolidovat a systém musí umožnit navrhovat, provádět, nebo schvalovat všechny podněty, které se v průběhu projektu objeví. V okamžiku, kdy máte k dispozici veškerou dokumentaci ke všem fázím projektu v elektronické podobě, už nikdy nenastane situace, že budete hledat několik let starý dokument na stole v hoře papírů u kolegyně z vedlejšího města. Cílem CDE je nejen snazší propojení, ale také kompletní elektronická evidence všech dokumentů, které jsou s projektem spojené.

LIDSKOU CHYBOVOST NAHRADÍ STROJOVÁ PŘESNOST

Možná už vás napadla otázka, kdo bude schopný všechny tyto novinky používat, jak naučíte starší generaci novým technologiím a kdo bude řídit futuristicky působící výstavbu již dnes. V první řadě musí správně fungovat systém. Měl by být odolný vůči iracionálním úkonům jeho uživatelů a schopný vyhodnotit správnost zadávaných dat již při vstupu. To je základní podmínka, aby se lidská chyba nestala utopeným nákladem, když se jí dá jednoduše systémově zabránit. Kdo to ale bude celé obsluhovat? Odpověď je prostá. K stávajícím lidem přibydou nové profese. Tak jako s vynálezem auta přišli automechanici, s používáním moderních technologií přijdou také specialisté. Ti budou průkopníky a experty ve svém oboru. Na projekt pak zvládnou nahlížet z komplexnějšího hlediska.

Jakmile se začnou technologie budoucnosti používat ve velkém, je možné nasadit neuronové sítě a umělou inteligenci na repetitivní úkony, ve kterých nejčastěji dochází k chybám a které mohou stát nemalé množství peněz i času. Představte si spolupráci člověka a stroje, kdy člověk učí stroj svou rutinní prací. Od začátku mu poskytuje data ve velkém a stroj se v nich sám snaží hledat propojení, logiku, preference a to, jak člověk pracuje. Tohle asi není nic neznámého. Na podobných principech pracuje již mnoho přístrojů. Ale teď se na to podívejte v praxi. Máte opravdu náročný den a povede se vám udělat chybu, které si nevšimnete, i když podobnou práci děláte pravidelně. A najednou se vás systém zeptá: „Přejete si přidat XY, které je normálně součástí?“, nebo „Jste si jistý položkou X vloženou do rozpočtu?“ Možná se budete cítit neschopně, možná budete cítit jistotu, že vám někdo kryje záda. Každopádně jsme lidé a ti mají dobré i špatné dny, naproti tomu stroje mají pouze dny.

JEDNA NOTIFIKACE MŮŽE ZACHRÁNIT ŽIVOT

Součástí systému bude dozajista i IoT, neboli internet věcí. Osobně používám při vysvětlování tohoto pojmu příklad s deštníkem, který vám stojí v koutě a bliká v okamžiku, kdy očekává déšť. Zjednodušeně lze tedy říci, že se jedná o propojení fyzických mechanismů, které nepřetržitě hlídají projekt, se systémem schopným kdykoliv předat zprávu o blížící se události odpovědné osobě (například pomocí notifikace na mobil). Možná nevidíte v blikajícím deštníku takový přínos, ale představte si lasery hlídající prohnutí mostů, praskliny ve zdech, zvukové odchylky od normálu, které nasvědčují o změně stavu. To všechno jsou věci, které už svoji váhu mají a do kterých se vyplatí investovat, i kdyby měly zachránit jeden jediný život.

V neposlední řadě musí systém co nejvíce usnadnit práci jeho uživatelům. Jistě jste si při svém denním výkonu zvykli na to, že jedno a to samé číslo musíte znovu a znovu zadávat do různých tabulek. Možná si u toho také kladete otázku: „Proč to nemůžu udělat pouze jednou, aby se to všude jinde udělalo samo?“ V okamžik, kdy je správně postavený datový základ, je opravdu osvobozující fakt, že vámi jednou zadaná data se dají využít do desítek, ne‑li stovek automaticky generovaných sestav, které splňují veškeré standardy.

Představte si svět, ve kterém vám informační technologie a jejich správci pomáhají lépe spolupracovat. Je 21. století a musíme si to i v českém stavebnictví uvědomit.

BIM Will Help Us Cooperate
What is BIM actually? This question has been recently asked not only by the non‑professional public but also construction professionals very often. They are implying that they cannot define its exact use and function easily. What is it then? It indeed is “the close future of construction industry”. It is a tool with which cooperation is ensured more easily and financial and time losses are significantly reduced. We can simply talk about the interface with a complex computer system which can interlink all engaged project stakeholders live whether investors, contractors or supervisors and designers. It allows each of them to do their job in the twenty‑first‑century way. It is a system which can accelerate construction, minimize a paperwork and make it more efficient, supervise rules and cover project contract management completely.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
BIM nám pomůže spolupracovat

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice