KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Bezpečnost v jednokolejné tramvajové dopravě

Bezpečnost v jednokolejné tramvajové dopravě

Publikováno: 16.5.2008, Aktualizováno: 28.9.2009 23:12
Rubrika: Zajímavosti

Řízení dopravy na jednokolejných tramvajových tratích a splítkách má svoji dlouhou historii. Pro řízení provozu se používají signály (návěsti) prostřednictvím Světelných signalizačních zařízení (SSZ). V Praze byla nainstalována první SSZ již v roce 1911 Elektrickým podnikem hl. m. Prahy. Na křižovatkách byla signalizace zaváděna mnohem později až v roce 1927. speciální světelná signalizace pro tramvaje se pak u nás začala používat od roku 1967, v součinnosti s novou vyhláškou O pravidlech silničního provozu č. 80/1966 Sb. Světelná signalizace má i své slangové názvy jako například Čočky nebo v Ostravě Kuličky.

Při jednokolejném provozu jezdí tramvaje nebo vlaky oběma směry po jedné koleji. Pro vzájemné vykřižování protisměrných jízd jsou zřizovány dopravny se dvěma nebo více kolejemi. Rozvětvení kolejí jsou prováděna prostřednictvím výhybek. Pohyblivá část výhybky – výměna je trvale na jednom zhlaví přestavena na první kolej a na druhém zhlaví na druhou kolej. Výměny jsou vybaveny samovratnými přestavníky. Při odjezdu jí tramvaj přestavuje a po jejím projetí se vrací pomocí samovratného přestavníku do základní polohy. Doprava na takovýchto tratích může být řízena několika způsoby:

Časově
Vykřižování vlaků se odehraje v předepsaném čase, přičemž je stanoveno, který vlak vjíždí do dopravny jako první a který jako druhý. Bezpečnost je zajišťována lidským činitelem – řidičem tramvaje. Při rozdílnosti časů určených pro křižování v pracovní dny a o víkendech může dojít nejčastěji k pochybení lidského činitele.

Řízení dispečerem bez návěstidel v dopravnách
Dispečer řídí dopravu prostřednictvím telekomunikačních zařízení – telefonem nebo rádiem. Uděluje souhlas jednotlivým tramvajím pro jízdu do příslušného traťového úseku. Pro křižování obvykle určuje, která tramvaj bude jako první a která jako druhá. Řidiči tramvají ohlašují svůj příjezd do dopravny a žádají o dovolení k odjezdu z dopravny. Hovory dispečera a s jednotlivými vozidly jsou nahrávány na záznamové médium.

Řízení dispečerem s návěstidly v dopravnách
Dispečer řídí dopravu prostřednictvím telekomunikačních zařízení – telefonem nebo rádiem. Hovory dispečera a s jednotlivými vozidly jsou nahrávány na záznamové médium. V základní poloze signalizují odjezdová návěstidla v obou sousedních dopravnách návěst zakazující jízdu. Řidič tramvaje po souhlasu dispečera k odjezdu z dopravny ručně na sloupku (klíčem) nebo bezdrátovým ovladačem z tramvaje, aktivuje ovládání návěstidla a dojde ke změně návěstního znaku na návěst dovolující jízdu a je zablokováno odjezdové návěstidlo v poloze zakazující jízdu v sousední protisměrné dopravně.

Systém návěstění je stanoven obvykle návěstním předpisem. Po průjezdu tramvaje z dopravny kolejovým obvodem nebo senzorem za výhybkou se změní na odjezdovém návěstidle v dopravně ze které vlak odjel návěst povolující jízdu na návěst jízdu zakazující jízdu. Trať obsazená tramvají je z obou dopraven jištěna návěstí zakazující jízdu. Pokud vlak nedojede do následující dopravny a neprojede kolejovým obvodem nebo senzorem nelze na odjezdových návěstidlech změnit návěstní znak zakazující jízdu na návěstní znak povolující jízdu.

V případech, že je nutno, aby za odjíždějící tramvají jela na trať tramvaj následující je možné dovolit jízdu na přivolávací návěst. Tato návěst dává řidiči informaci, že má jet takovou rychlostí, aby bezpečně zastavil za vlakem před ním. Pokud by vozidlo odjelo bez souhlasu dispečera proti návěsti zakazující jízdu, tak při najetí do kolejového obvodu nebo na kolejový senzor dojde k vypnutí napájení troleje a zablokování odjezdových návěstidel v poloze stůj. Reset systému může udělat dispečer nebo vyšetřovatel DP. Tyto úkony jsou zaznamenávány v systému.

Dispečerské řízení prostřednictvím zabezpečovacího zařízení
Dispečer prostřednictvím Jednotného ovládacího pracoviště (JOP) řídí provoz na trati. Na obrazovce nebo na obrazovkách je znázorněn celá trať s výhybnami návěstidly apod. Řízení se provádí myší a klávesnicí jako na počítači. Ve vstupní dopravně zadává dispečer čísla vozidel, která se pak průběžně zobrazují na obrazovce, jak vozidla projíždí jednotlivé úseky. Při obsazení úseků se tyto zbarvují na červeno. Odsouhlasená potvrzená cesta se obvykle zabarví zeleně. I zde při porušení zákazu odjezdu do trati dojde k vypnutí napájení troleje.

NUTNÉ PODMÍNKY
Zařízení, která mají zajistit bezpečnost dopravy musí být zařízení zabezpečovací s integritou bezpečnosti SIL 4. Podmínky jsou stanoveny českými a evropskými normami. Zabezpečovací logika je konstruována tak, že u jakékoliv závady nebo poruchy musí být zajištěno, že zařízení reaguje bezpečným směrem.

TECHNICKÉ DETAILY
Pro zajištění přenosů povelů a závislostí je nutno podél trati instalovat metalický nebo světlovodný kabel zavěšený na stožárech trolejového vedení. V dopravnách se umístí telefonní přístroje pro spojení s dispečerem nebo se vybaví vozidla radiopojítky. Pokud jsou na trati silniční úrovňové přejezdy, je možné je vybavit přejezdovým zabezpečovacím zařízením nebo výstražnými světly ovládané jízdou vlaku nebo radiomajákem. Napájení místních zabezpečovacích logik se může provést prostřednictvím měniče z troleje s nouzovým bateriovým napájením.

Pro detekci vozidel lze použít:

  • Kolejový obvod za krajními výhybkami.
  • Kolejové obvody v celé délce trati – to umožňuje sledování pohybu vozidel na dispečerském pracovišti (JOP). Tyto obvody mimo jiné kontrolují celistvost – nepřerušenost kolejnic a jakýkoliv zkrat obou pásů koleje, například pád stožáru nebo jiných kovových předmětů způsobí obsazení kolejového obvodu.
  • Počítače náprav – mají různý počet počítacích bodů. Kontrolují přesný počet náprav, které do kolejového úseku vjely a které vyjely. Pokud počty nesouhlasí dojde k zablokování vjezdu do traťového úseku.

Výhybky ve stanicích jsou osazeny samovratnými přestavníky a je možné je osadit zábleskovými návěstidly signalizující polohu výměny. Vzájemná vazbu návěstidel ve vazbě na volnost úseků a souhlasy může být zajišťována prostřednictvím reléové logiky nebo elektronickými logickými obvody s příslušným SW.

Příklad možného návěstění:

  • Zelené světlo – povolení k odjezdu – trať je volná
  • Červené světlo – Stůj – trať obsazena
  • Červené a oranžové světlo – Stůj – vlak v protisměru na trati
  • Červené a blikající bílé světlo – Podmínečný souhlas k odjezdu – jedeš jako násled

Před dopravnami mohou být umístěna ještě návěstidla ve funkci předvěsti, která upozorňují řidiče například na to, že v dopravně je již jiné vozidlo. U moderních tramvají, které využívají k řízení tramvaje palubní počítač, je možné také využívat inframajáky a radiosignál. Počítač signalizačního zařízení pak komunikuje s palubním počítačem tramvaje. Při používání rádia se použije tzv. Radioblok – což je zabezpečovací zařízení, které komunikuje s řídící dispečerskou centrálou prostřednictvím rádia. Tento systém může identifikovat jednak spoj, ale také jeho polohu. Doplňkem bývá i zařízení pro identifikace polohy GPS (družicová navigace). Datové povely musí mít zajištěnu příslušnou integritu bezpečnosti.

Ze své dlouholeté železniční praxe mohu říct, že na jednokolejných tratích čas od času dochází k hrubému pochybení lidského činitele. Pokud neexistovaly mobilní telefony fyzických osob, situace byla, dá se říct bezpečnější. Dnes, kdy skoro každý má svůj soukromý mobilní telefon je situace podstatně horší. Řekněme si na rovinu jak to ve skutečnosti je. Jedeme autem, máme hands-free sadu a když telefonujeme a řešíme nějakou složitější situaci po telefonu, pak naše schopnost vnímat signály, dopravní značky a dopravní situaci je výrazně zhoršena.

Projedeme vesnicí a po ukončení hovoru si uvědomíme, že jsem jí sice projel, ale nevnímal. Může se proto stát, že u jednodušších způsobů řízení dopravy na jednokolejných tratích se řidič zaměstnává nějakým podobným soukromým hovorem a vjede na obsazenou trať. Tyto skutečnosti zcela evidentně vedou k závěru, že v současné době bychom měli takovéto tratě zabezpečovat zařízením s vyšším stupněm bezpečnosti.

Firma AŽD Praha společně s EŽ Praha zajišťovala před léty podobné zabezpečení jednokolejné trati Liberec – Jablonec nad Nisou. Dnes, kdy reléové systémy jsou překonány elektronickými systémy a k dispozici jsou i radiové datové přenosy, zařízení umožňuje splnit řadu dalších požadavků. Zařízení je možné dodat systémem „Vyprojektuj a postav“ nebo na základě předloženého projektu.

The author of the article discusses a current topic, namely safety in single-track tram transportation. During the single-track operation, the trams or trains drive on one track in both ways. For mutual transposition of contrary travel, traffic with two or more tracks is formed. The track branching is performed by means of switch points. The switch point moveable part – exchange is permanently switched on one capping piece to the first track and on the second capping piece to the second track. Point machines are equipped with auto-returning point machines. When leaving, the tram changes it and after its passing, it is returned using auto-returning point machine into its basic position.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Počítací bod (senzor a vysílač) počítače náprav PZN-1Zábleskové návěstidlo samovratného přestavníkuJednotné obslužné pracoviště JOP

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (137x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (85x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (67x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice