KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Během deseti let budou ve většině měst České republiky nad 20 tisíc obyvatel modernizovaná nádraží

Během deseti let budou ve většině měst České republiky nad 20 tisíc obyvatel modernizovaná nádraží

Publikováno: 11.10.2006, Aktualizováno: 22.3.2010 00:08
Rubrika: Aktuality

České dráhy v rámci strategie ŽIVÁ NÁDRAŽÍ již několik let masivně modernizují staniční infrastrukturu a do desíti let by tak v naprosté většině měst nad 20 tisíc obyvatel měla veřejnosti sloužit moderní nádraží, která budou splňovat veškeré požadavky na moderní a pohodlné cestování. K revitalizaci nádraží používají České dráhy několik způsobů financování:

  1. Financování z vlastních zdrojů.
    Z vlastních zdrojů ČD financovaly modernizaci několika desítek stanic v ČR a i v dalších letech se počítá s využitím této metody pro financování modernizací těch nádraží, kde vzhledem například k velikosti nádraží může být obtížné nalézt komerčního partnera, který by se na revitalizaci podílel. Modernizovaná nádraží tak slouží veřejnosti například v Českém Těšíně, Znojmě a v Hradci Králové, v Děčíně, Chocni a v dalších místech – především ve stanicích na hlavních a koridorových tratích.
     
  2. Financování za přispění měst a municipalit.
    Města a municipality se často podílejí na financování modernizování nádraží a doplňují vlastní zdroje ČD, příkladem mohou být rekonstruovaná nádraží v Táboře, Prostějově či v Ostravě Svinově jejichž modernizace byly ukončeny v letošním roce.
  3. Financování ve spolupráci se soukromým kapitálem (metoda PPP) a to buď formou dlouhodobých pronájmů anebo prostřednictvím založením společných podniků.
    Do programu revitalizace prostřednictvím spolupráce se soukromým kapitálem zařadily ČD cca 60 stanic a v tuto chvíli již byly vybráni a potvrzeni statutárními orgány partneři například pro revitalizaci nádraží v Ústí nad Labem, Teplicích, Havlíčkově Brodě, Kolíně, Františkových lázních, v Praze hl. n., v Praze Smíchově, Praze Holešovicích, Praze Masarykovo nádraží, Pardubicích či v Hradci Králové.

Živé nádraží ČD v Kolíně vytvoří AŽD Praha

AŽD Praha, která má v Kolíně sídlo jednoho ze svých závodů, by měla postupně zajistit rekonstrukci budov nádraží a navrhnout komerční využití některých z nich. K dispozici bude celkem dvacet sedm objektů, u nichž se nejdříve posoudí, nakolik jsou důležité pro vlastní provoz železniční stanice, a poté se navrhne jejich alternativní využití. Rekonstrukcí tak vzniknou nejen komerční prostory, ale také prostor pro plné fungování technologií Českých drah a také SŽDC.

„Nádraží výrazně ožije,“ říká finanční ředitel AŽD Praha, Miroslav Kozák. „Rekonstrukcí vzniknou nové komerční prostory k pronájmu. V poslední etapě dojde k výstavbě nových budov směrem k centru města.“

„Českým drahám se spolupráce s komerčními partnery na revitalizaci nádraží výrazně osvědčuje. Vedle partnera AŽD Praha pro revitalizaci nádraží v Kolíně se nám již podařilo najít partnery pro revitalizaci řady dalších nádraží po celé ČR. Díky tomu jsou Živá nádraží skutečně masivní modernizační ofenzivou. Náš cíl je během deseti let zkvalitnit úroveň nádraží Českých drah ve většině měst v rámci ČR“, dodává Jiří Kolář, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Realizace projektu v Kolíně bude probíhat ve třech etapách do roku 2011. Letos a v průběhu příštího roku dojde k rozboru situace a vazeb v lokalitě osobního a nákladového nádraží. Projednání a schválení projektové dokumentace proběhne do roku 2008. V závěrečné etapě se nádraží dočká přestavby budov, případně dostavby nových prostor a komerčního a volnočasového využití budov nádraží. Cestující po revitalizaci budou na nádraží procházet obchodním centrem, kde naleznou obchůdky, restaurace a nejrůznější služby.

Železniční stanice Kolín je velký dopravní železniční uzel s pěti dopravními směry. Stanicí prochází také železniční koridor a v budoucnu zřejmě i koridorová trať Drážďany - Budapešť. Nádraží pokrývá plochu 83,1 ha. Denně jím projde nejméně 10.000 cestujících, v ranní špičce až 950 osob za hodinu). V nádraží zastavují také vlaky kategorií EuroCity a InterCity spojující Kolín kromě významných center v ČR také s Dánskem, SRN, Rakouskem, Maďarskem, Polskem a Slovenskem. Významnou roli hraje Kolín také v příměstské dopravě v okolí Prahy, kdy příměstské vlaky ČD vedené moderními dvoupodlažními jednotkami 471 CityElefant spojují Kolín s Prahou ve špičkách až v půlhodinovém intervalu.

AŽD Praha již zajišťuje revitalizaci v železniční stanici Havlíčkův Brod a připravuje návrhy projektů i na další nádraží.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (47x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (44x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice