Ascendum Stavební stroje Slovensko: stavební stroje VOLVO do nejtěžších podmínek
Rubrika: Stavební stroje
Stavební boom na Slovensku akceleroval obnovu strojových parků řady stavebních firem. Jednou z nich je i tunelářská společnost URANPRES EKOFIN SLOVAKIA, DÚHA a URANPRES, která se na výstavbu tunelů Ovčiarsko a Višňové vybavila stavebními stroji značky Volvo od portugalské skupiny Ascendum.
Tunel Ovčiarsko je součástí úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a tvoří ho dvě samostatné dvouproudé trouby, které jsou navrženy na rychlost 100 km/h s životností tunelu sto let. Tunel Višňové měří 7,5 km a je nejdelším dálničním tunelem na Slovensku. Vzhledem k složitým geologickým a hydrogeologickým podmínkám je tunel pro zhotovitele zajímavou technickou i logistickou výzvou. „Výstavba tunelu je jednou z nejsložitějších liniových staveb v historii Slovenska,“ říká Jozef Valko ze společnosti URANPRES. „I proto jsme se rozhodli vybavit novým strojovým parkem značky Volvo,“ dodává Valko.
Na obou tunelech pracuje od roku 2014 dvaadvacet stavebních strojů, mezi něž patří především kloubové dampry do nejnáročnějších podmínek. Dampry mají pohon na všechna kola, hydromechanické řízení s automatickou kompenzací, která zvyšuje bezpečnost a prodlužuje životnost stroje, a ceněnou telematiku CareTrack, která spoří palivo a tím snižuje náklady.
A ve výbavě nechybí ani čelní nakladače L150H, L180H a L90H, a pásové rypadlo EC480E, které jsou díky nabídce přídavných zařízení univerzálně použitelné na řadu staveb. „Nakladače a dampry se vyrábí přímo ve Švédsku a ke všem strojům garantujeme čtyřiadvacetihodinový servis,“ zdůrazňuje obchodní manažer společnosti Ascendum na Slovensku Branislav Kališka.
„S Volvem jsme v tunelech velmi spokojení,“
říká Ing. Jozef Valko, vedoucí výstavby tunelů Ovčiarsko a Višňové ve slovenské stavební společnosti URANPRES, spol. s r. o.
Na jakých stavbách děláte?
Na Slovensku se letos staví největší počet tunelů, co kdy pamatuji. Jako firma Uranpres teď pracujeme na tunelu Ovčiarsko, který má délku 2 300 metrů, a tunelu Višňové, který měří 7 500 metrů a je nejdelším dálničním tunelem na Slovensku. Oba jsou součástí celé řady staveb, které mají propojit Bratislavu a Košice dálničním spojením.
Jak daleko je výstavba D1 na Slovensku?
Dálnice je hotová od Bratislavy do Žiliny. Brzy by měl být dokončen úsek od Prešova do Ružomberka, příští rok by se měl začít stavět jižní obchvat Prešova, ale celé spojení Bratislava – Košice určitě nebude hotové před rokem 2020.
Jak jste v tunelech spokojený se stroji Volvo?
Jsme spokojení z každého úhlu pohledu. Výběru strojů jsme samozřejmě dělali podle několika kritérií, mezi něž patří například spotřeba pohonných hmot, protože stroje pracují prakticky 24 hodin denně 365 dní v roce, když nepočítám servisní přestávky. Volvo v nabídce deklarovalo nízkou spotřebu nafty a musím přiznat, že realita ještě předčila naše očekávání.
Jaké typy strojů od Volva používáte?
Nakládače a dampry, které se dokáží pohybovat ve velmi stísněném prostoru a jsou určené do nejtěžších možných terénů. V tomto ohledu se nám zdálo Volvo ideální.
Jak funguje servis?
Úplně v pohodě a hlavně profesionálně. My samozřejmě máme i vlastní zkušené lidi, ale odborný servis společnosti Ascendum je na velmi vysoké úrovni. Velmi rychle dokáží sehnat náhradní díly, které nám vypadnou. A to je pro nás důležité, aby reakce byla pružná a promptní, protože nemůžete mít na stavbě všechny náhradní díly třeba od nakládačů. Ne se všemi společnostmi jsme tak spokojení, jako s Volvem.
Plánujete další nákupy strojů?
Na tento projekt jsme už strojově vybavení a nově nakoupené stroje musí pracovat i na dalších stavbách. Ale do budoucnosti počítám, že pokud budu mít vliv na výběr strojů, pak bych rád pokračoval ve spolupráci se společností Ascendum. Pro nás jsou Volva zárukou evropské kvality.