ArcelorMittal Ostrava: Nový produkt s využitím v automobilovém průmyslu
Rubrika: Zajímavosti
Ostravská huť patřící do největší ocelářské a těžební firmy ArcelorMittal představila na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně produktovou novinku – speciální ploché tyče pro výrobu listových pružin. Hlavní využití nachází tento výrobek v automobilovém průmyslu a nákladní přepravě – v užitkových vozidlech, dodávkách, nákladních automobilech, přívěsech, pick-upech, SUV, kolejových vozidlech či zemědělských strojích.
CHARAKTERISTIKA PLOCHÝCH TYČÍ
Výroba tyčí je náročná zejména z pohledu zpracování oceli. Požadované pevnostní, a zejména únavové vlastnosti hotových listových pružin zajištují legující prvky jako uhlík, křemík, mangan, fosfor, síra, chrom nebo vanad spolu se správným tepelným zpracováním. Hotový výrobek má specifické zaoblení bočních stran.
ArcelorMittal Ostrava vyrábí ploché tyče na středojemné válcovně podle EN 10092-1:2004 v rozměrech 50 – 100 mm (šířka) × 5 – 50 mm (tloušťka) a třech základních profilech pro:
- parabolické pružiny,
- vícelistové pružiny,
- pružiny pro pneumatické systémy odpružení.
HLAVNÍ VYUŽITÍ LISTOVÝCH PRUŽIN
Konkrétní užití listových pružin závisí zejména na jejich finálním tvaru a zpracování, jako např. pevnosti (odolnost vůči porušení celistvosti) a pružnosti (navrácení se po odlehčení do původního stavu bez jakékoliv trvalé deformace). Těchto vlastností dosahuje ocel díky kvalitní nízkolegované chrom-vanadové oceli, která je u zákazníků ArcelorMittal dále tepelně zpracována kalením a popouštěním.
Listové pružiny byly v Evropě, Japonsku a Americe běžně součástí osobních automobilů, a to až do konce 70. let. Pak následoval u osobních vozidel přechod na pohon předních kol, kdy sofistikovanější konstrukce zavěšení kol začaly používat vhodnější spirálové pružiny. Dnes jsou listové pružiny široce využívány v nákladních automobilech a užitkových vozidlech. Kromě automobilové přepravy jsou vhodné i pro železniční vagóny či zemědělské stroje.
Použití konkrétního typu pružiny je na rozhodnutí konstruktéra podle způsobu zatížení, konstrukce podvozku bezpečnosti, hmotnosti či životnosti.
Mezi odběratele tyčí ArcelorMittal pro listové pružiny patří přední první dodavatelé komponentů (Tier 1). Ti zpracovávají dodaný výrobek do podoby finálního produktu evropským výrobcům osobních a nákladních automobilů či přívěsů.
STŘEDOJEMNÁ VÁLCOVNA ARCELORMITTAL OSTRAVA
Válcovna má přibližně jeden kilometr dlouhou trať a roční kapacitu výroby 750 000 tun ocelových výrobků. Vyrábí široký sortiment za tepla válcovaných dlouhých výrobků: jemnou a střední profilovou ocel základních tvarů, tyče pro výztuž do betonu v žebírkovém provedení, tyče průřezu I, IPE do rozměru 140 mm, U profil do rozměru 120 mm speciální profily. Od roku 2015 vyrábí i tyče AMTB s průběžným závitem v rozměrech 15 až 75 mm. Tyče pro výrobu listových jsou novinkou a ostravská huť je jediným podnikem v evropské části skupiny ArcelorMittal, který tyto ploché tyče vyrábí.
TECHNICKÉ SPECIFIKACE
Tabulka 1 – Chemické složení, tepelná analýza (w%)
Material N° | C | Si | Mn | P | S | Cr | V | Cu+10Sn | |
51CrV4 | 1.8159 | 0,47 - 0,55 | max. 0,40 | 0,70 - 1,10 | max. 0,025 | max. 0,025 | 0,9 - 1,20 | 0,10 - 0,25 | max. 0,60 |
Tabulka 2 – Mechanické vlastnosti po kalení a popouštění
Material N° |
Teplota kalení [°C] |
Kalicí činidlo |
Teplota temperování [°C] |
Rp0.2 |
Rm |
A |
Z [%] min. |
Rázová houževnatost KU 20 °C |
|
51CrV4 | 1.8159 | 850 ± 10 °C | Oil | 450 ± 10 °C | 1 200 | 1 350 to 1 650 | 6 | 30 | 8 |
Tabulka 3 – Mezní odchylky rozměrů a tvaru
šířka | 50 – 100 mm (odchylka ±0,50 – 0,80 mm) |
tloušťka | 5 – 50 mm (odchylka ±0,25 – 0,50 mm) |
(výroba speciálně na míru dle dohody) |