KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    1. července nabývá účinnosti novela zákona o pozemních komunikacích

1. července nabývá účinnosti novela zákona o pozemních komunikacích

Publikováno: 1.7.2011
Rubrika: Zajímavosti

1. 7. 2011 nabývá účinnosti novela zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (dále jen PK), která přináší některé zásadní změny v dané oblasti. Zcela nově upravuje otázku bezpečnosti PK na transevropské silniční síti. Před vydáním stavebního povolení nebo kolaudačního souhlasu pro stavbu PK bude nutné její posouzení včetně dokumentace. Nově se zavádí funkce auditora bezpečnosti PK a akreditace k poskytování školení. Novela doplňuje i zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích zavedením poplatků za vydání povolení auditora (300 Kč) a udělení akreditace k provádění školení pro získání povolení auditora (2 000 Kč).

Pozměňovacím návrhem byla do novely zákona včleněna také nová definice souvisle zastavěného území obce. Doposud se pro konstrukci tohoto území používala definice podle § 30 odst. 3 zákona, přičemž v písm. a) bylo uvedeno, že se na území musí nacházet pět a více staveb. Nově se pro konstrukci tohoto území vyžaduje pět a více budov zapsaných v katastru nemovitostí a navíc musí jít o budovy, z nichž alespoň jedna má odlišného vlastníka. Tuto změnu si vynutila nejednoznačnost dosavadní definice konstrukce souvisle zastavěného území v návaznosti na definici pojmu stavba podle nového stavebního zákona.

U již realizovaných staveb, které se po 1. 7. 2011 octnou nově v ochranném pásmu PK, nebude povolení podle § 32 zákona o PK vyžadováno, ovšem u staveb probíhajících bude nutné tento nedostatek odstranit a zažádat si o povolení provádět stavbu v ochranném pásmu PK. Zásadním způsobem však tato nová definice zasahuje do problematiky reklamních zařízení. § 31 zákona o PK vyžaduje povolení nejen k zřízení, nýbrž i k provozování reklamního zařízení. Vlastníci reklamních zařízení, která se dostanou dle nové definice do ochranného pásma PK, budou muset požádat příslušný silniční správní úřad o vydání povolení k provozování reklamního zařízení. Nebude-li jim toto povolení vydáno, budou muset reklamní zařízení odstranit, popř. tak učiní na náklady vlastníka reklamního zařízení správce PK.

Výrazné změny přináší novela i v oblasti úhrady za užití vybraných PK. Mezi osvobozená vozidla od zpoplatnění budou nově patřit i vozidla obecní nebo městské policie a Vězeňské služby. V případě mýtného u vozidel s hmotností nad 3,5 tuny se sazby mohou dělit i podle druhu vozidla. V návaznosti na to připravuje Ministerstvo dopravy nové, výrazně nižší sazby pro autobusy kategorie M2 a M3 z důvodu preference hromadné osobní dopravy před individuální. Jejich účinnost je připravována od 1. září t.r.

Podle pozměňovacího návrhu bude v případě zvláštního užívání PK, vyžadujícího doprovod Policie ČR, hradit uživatel náklady s tím spojené. Jejich výši stanoví následně nařízení vlády. Na základě četných stížností dopravců na přetěžování vozidel, kdy řidič nemá možnost ověřit skutečnou hmotnost nákladu, se nově stanoví zákaz odesílatele uvádět v dokladech k přepravované zásilce nižší hmotnost, než je její skutečná. Řidič nebude při kontrolním vážení za překročení hmotnosti odpovědný za předpokladu prokázání, že odesílatel nebo provozovatel vozidla mu vydal doklad o hmotnosti, kterou si však nemohl zkontrolovat. Pokuta za tento přestupek může být až do výše 500 tis. Kč.

Podstatnou novinkou je nově možnost vybírání kaucí až do výše 50 000 Kč. Týká se přestupků u kontrolního vážení nebo v oblasti časového a výkonového zpoplatnění. Policista nebo celník budou moci vybrat kauci v případě důvodného podezření z vyhýbání se přestupkovému řízení nebo řízení o správním deliktu či při neuhrazení blokové pokuty. Důvodem k zavedení této sankce jsou dosavadní negativní zkušenosti při vyřizování uvedených přestupků a inspirací je obdobná právní úprava v zákonech o silničním provozu nebo o silniční dopravě. V případě neuhrazení kauce budou mít celníci a policisté oprávnění buď zabránit v jízdě použitím technického prostředku nebo zákazem jízdy při současném zadržení dokladů k vozidlu i k nákladu. Veškeré náklady s tím spojené půjdou k tíži řidiče nebo provozovatele vozidla. Uvolnění vozidla i dokladů bude možné až po složení kauce, uhrazení blokové pokuty nebo po odložení či zastavení řízení o přestupku.

Protože novela zákona o PK obsahuje některé zásadní změny, doporučujeme se s jejím obsahem blíže seznámit.

Autor: Ing. Václav Krumphanzl, MD ČR

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (157x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (73x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (62x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice