Janda Tomáš
Články tohoto autora:
Žďákovský most z pohledu historie
Na jaře příštího roku si připomeneme 50. výročí zprovoznění mohutné konstrukce Žďákovského mostu pro automobilový provoz. Příprava stavby moderního přemostění v místech historického přívozu je poprvé zmiňována v roce 1864. Uplynulo tak dlouhých 103 let, než byl sen našich předků naplněn....
Celý článek zdeIng. Dr. Jan Blažek – zapomenutý odborník
V dubnu tohoto roku uplynulo 50 let od úmrtí Ing. Dr. Jana Blažka, našeho předního odborníka v oboru železobetonových staveb. Rád bych tedy v následujících řádcích připomněl jeho osobnost....
Celý článek zdeRozhovor z doby dávno minulé
Téměř každý den nám různá média přinášejí rozhovory s politiky, sportovci a dalšími zajímavými lidmi. Odborné časopisy, které se zabývají problematikou přípravy, výstavby nebo údržby silnic a dálnic přinášejí podobné rozhovory. Rozhovory, ve kterých se dozvíme, co se kde bude stavět, co je potřeba opravit a kde se nám příprava staveb tak trochu zadrhla. To se bohužel stává na můj vkus velmi často....
Celý článek zdeDálnice Vratislav – Brno – Vídeň (Reichsautobahn Breslau – Brünn – Wien): Problematika trasování a projektování dálnice v okolí Králík, Štítů a Lanškrouna
Od podzimu 1938 do konce roku 1942 probíhají ve východní části dnešního Pardubického kraje rozsáhlé projekční práce v trase plánované dálnice Vratislav – Brno – Vídeň. Dálnice měla na území dnešní České republiky vstupovat nedaleko města Králíky. Ve směru od Králík byly na podzim 1938 studovány dvě varianty trasy dálnice. První varianta počítala s vedením dálnice jižním směrem okolo Červené Vody ke Štítům. Zde se měla stočit na západ a překonat h...
Celý článek zdeBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat dopravě. Přilehlý silniční úsek svými nebezpečnými zatáčkami tvořil ještě v době před prudkým rozvojem automobilového provozu nepříjemnou dopravní překážku. Řetězový most byl po stránce historické velmi zajímavý, ale nevyhovoval narůstajícímu silničnímu provozu. Malá nosnost, užitečná šířka, absence chodníků pro pěší a další nevyh...
Celý článek zde75 let od zahájení stavby dálnice mezi Prahou a Brnem
Druhého května uplynulo 75 let od chvíle, kdy byla v pohnutém roce 1939 zahájena stavba dálnice Praha – Brno – Zlín. Bohužel tradičně bez zájmu Ředitelství silnic a dálnic, Ministerstva dopravy a dalších institucí. 75 let je dlouhá doba, která by si jistě zasloužila, když nic jiného, tak alespoň drobné připomenutí. Vzhledem k probíhající modernizaci dálnice D 1 jistě v mnohém i poučné....
Celý článek zdeTak trochu jiný Ždákovský most
V roce 1935 začalo Ministerstvo veřejných prací s přípravou a později i výstavbou dálkové silnice Plzeň – Moravská Ostrava. V úseku mezi obcemi Staré Sedlo a Kostelec nad Vltavou se do cesty budované dálkové silnice (neplést si tuto s dálnicí) postavilo hluboké údolí řeky Vltavy....
Celý článek zdePražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektován jakožto plnohodnotná okružní komunikace kolem Prahy (obr. 1). Na poradě vedoucích pracovníků Generálního ředitelství stavby dálnic (dále GŘSD) s jejich německými kolegy v Berlíně za přítomnosti ing. Dr. Fritze Todta počátkem listopadu 1939 bylo poprvé navrženo německými odborníky tangentní (tangenciální) řešení této důležité ...
Celý článek zde- <<
- <
- 1
- >
- >>