3/2014 - červenec
Editorial
Z Brazílie do Ruska
Letošní fotbalové mistrovství světa v Brazílii se sice obešlo bez účasti českých fotbalistů, přesto Češi zanechali v páté největší zemi světa (co do rozlohy i počtu obyvatel) nesmazatelnou stopu. Projekční kancelář Stráský, Hustý a partneři se významně podílela na výstavbě mostů přes kanál Laranjeiras u města Laguna a mostu ve městě Natal. Druhý jmenovaný se nachází poblíž fotbalového stadionu, na němž se hrály čtyři zápasy ve skupinách mistrovství světa, a výstavba je součástí rozsáhlé modernizace městské infrastruktury.
Projektanti z SHP jsou známí úspěšnou expanzí do světa (předloni jsme kupříkladu psali o mostu přes řeku Ebro ve Španělsku), ale rozhodně nejsou jediní, kterým se v cizině daří. I proto jsme se rozhodli věnovat více jak polovinu letního čísla Silnic železnic úspěšným zahraničním projektům českých firem. Ať už jde o stavby na Slovensku: Eurovia rekonstruuje Starý most v Bratislavě, SUDOP Praha se podílí na tunelu Turecký vrch a na Slovensku uspěli i další stavaři. Nebo o zajímavou zakázku Metroprojektu v bulharské Sofii, rozsáhlý obchvat Varšavy, který je výstavní skříní divize 4 Metrostavu, či společný projekt mostu od Metrostavu a Link projektu v polském Chelmeku.
Je povzbuzující, že se český stavební sektor dokáže prosadit v tvrdé zahraniční konkurenci. Posledních pět let nemají stavaři na růžích ustláno, ale pokud se pomalu zvedne ekonomika a stát dokáže rozumně nastavit investice do pozemního i liniového stavitelství, mohl by se celý sektor slušně stabilizovat a do budoucna stát na více nohou.
Za čtyři roky pořádá mistrovství světa ve fotbale Rusko. Odhlédneme-li od politiky (kdo ví, jak bude Rusko za čtyři roky vypadat?), půjde o zajímavou investiční příležitost. Infrastruktura v Rusku je kolem plánovaných stadionů slušně řečeno nedostatečná a ruský prezident Vladimir Putin vyčlenil na výstavbu dvanácti stadionů v jedenácti městech 15 miliard EUR (aktuálně kolem 410 miliard korun). Snad se za čtyři roky dočkáme podobných českých úspěchů v Ruské federaci jako letos v Brazílii. A třeba se přidají i fotbalisté.
Přeji všem čtenářům příjemné léto,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
České projekty v zahraničí
- Metrostav modernizuje hlavní silniční tah ve Varšavě
- Stavby v Polsku jsou administrativně náročnější, přesto chceme na trhu uspět
- Projekt a realizace tunelu metra pod bulvárem Cvetan Lazarov v Sofii
- Celková rekonstrukce změní tvář Starého mostu nad Dunajem
- Na Slovensku startuje stavba dalšího úseku dálnice D3
- Most na Laranjeiras Canal, Laguna – SC, Brazílie
- Výstavba mostu Natal v rámci modernizace infrastruktury na severovýchodě Brazílie
- Železničný tunel Turecký vrch
- Most přes řeku Przemsza u města Chełmek (Polsko)
- Metrostav „trhá“ rekordy na Islandu
Zajímavosti z oboru
- 20 let společnosti SDS EXMOST spol. s r. o.
- Poruchy dlážděných krytů zastávek veřejné hromadné dopravy v podmínkách města Ostravy
- Sanace a izolace železobetonových konstrukcí – technologie společnosti BASF dle EN 1504 – část 7, Ochrana proti korozi, komplexní systémy PCI
- Udělování výjimek pro hluk z dopravy – zamyšlení nad velkým problémem
- Osmý ročník soutěže STAVBA MORAVSKOSLEZSKÉHO KRAJE 2013 zná svého vítěze
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.