3/2013 - červenec
Editorial
Poslední ražba sv. Barbory
Téměř přesně po třech letech skončila ražba prodloužené trasy metra A z Dejvické do Motola. Stroje se zastavily pětadvacátého června, kdy prorazily poslední propojku v podzemí. Nyní mají stavaři více než rok na to, aby stihli nainstalovat všechny potřebné technologie a metro začalo v září 2014 jezdit.
Poslední ražba proběhla přesně tři roky a čtyři dny poté, kdy tehdejší primátor Pavel Bém vložil na Vypichu do štoly Markéta sochu svaté Barbory, která je patronkou mnoha řemesel a povolání. A mimo jiné i stavebních dělníků a všech, kteří mají co do činění se střelným prachem a se zbraněmi (pravděpodobně tedy i tunelářů, kteří používají technologii Drill and Blast).
Nová trasa metra prodlužuje podzemní síť o více jak šest kilometrů a ze stavařského hlediska je zajímavá použitím nové tunelovací technologie TBM, které je věnován jeden ze stěžejních článků letního čísla Silnic železnic. Vzhledem k tomu, že dostavba metra je na dlouhou dobu jedním z posledních velkých investičních celků (nepočítáme-li neverending opravu D1), rozhodli jsme se tématu věnovat větší prostor.
Pětadvacátým červnem zároveň skončily veškeré ražby v Česku. Podle informací ze stavařské branže se v tuto chvíli nerealizuje na našem území ani jeden tunel, ani jedna byť třeba krátká štola. I to vede firmy k hledání příležitostí v zahraničí. Subterra se snaží prosadit v Německu, Metrostav se vrací na místo činu na Islandu a pokukuje po východních trzích. Ale za hranicemi Česka se prosazují i další české firmy. I proto jsme opět zařadili do čísla blok „české projekty v zahraničí,“ neboť právě na schopnosti prosadit se v cizině v tuto chvíli leží budoucnost českého stavebnictví – tedy zda si české stavební firmy dokážou udržet a hlavně zaplatit klíčové zaměstnance, kteří jsou nositeli know-how v tak brutálně konkurenčním prostředí, jakým v tuto chvíli stavební odvětví je.
Za vydavatelství Konstrukce Media Vám přeji příjemné léto.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Prodloužení trasy Metra A
- Zkušenosti z projektování a výstavby stanic na prodloužení trasy A pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Nemocnice Motol
- Zvládnutá technologie ražby metra nám otevírá cestu do zahraničí
- Výstavba metra V.A – realizace jednokolejných traťových tunelů
- Ražba a betonáž stanice Bořislavka
- Prodloužení trasy metra V.A v Praze – ražená část stanice metra Nádraží Veleslavín
- Výstavba stanice Petřiny na prodloužené trase „Metra A“
- Účast SMP CZ a. s. na zakázce „Prodloužení trasy metra V.A – Dejvická – Nemocnice Motol“
- Zkušenosti z nasazení kontinuálního monitoringu na stavbě metra V. A v Praze
České projekty v zahraničí
- Modernizacja linii kolejowej nr. 8.; Etap II: odcinek Warszawa Służewiec – Lotnisko Okęcie
- „Rekonstrukce stávajícího železničního úseku Kaunas (Palemonas) – Gaižůnai“
- Most Sucha Beskidzka v Polsku
- Nový zavěšený most Queensferry Crossing
- Modernizacja linii kolejowej nr. 109 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek oraz wykonanie robót na p.o. Kraków Łagiewniki
- Nový železniční most přes řeku Maricu dokončen
Zajímavosti z oboru
- Na VUT v Brně pokračuje projekt „Pokročilé softwarové nástroje ve stavebním inženýrství“
- Řízení železniční dopravy – 2. část
- Ve vlaku potřebuji jen volné místo na práci a internet
- Degradačná funkcia priečnej nerovnosti
- Fakulta stavební VUT v Brně realizuje projekt tvorby a realizace inovovaných technickoekonomických studijních programů
- Multifunkční aula Gong zvítězila v soutěži Stavba Moravskoslezského kraje 2012
- Vyhlásenie 19. ročníka celoštátnej súťaže STAVBA ROKA 2013
- Tah na branku nebankovního trhu
- Bauma 2013: Největší veletrh světa navštívilo přes půl milionu návštěvníků
- Dosavadní výsledky dotačního programu Marco Polo
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.