Re: Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí
Vážený pane profesore,
předem uvádím, že nemám o problému indikací ve svarech Lochkovského mostu žádné hlubší informace, proto prosím berte mou reakci jen jako námět k úvaze, nikoli jako kategorické tvrzení.
Podle mého názoru je důvodem vzniku trhlin primárně jev označovaný někdy jako "praskání svarů za studena" (v angl. literatuře Hydrogen cracking). Tento jev je důsledek příliš rychlého chladnutí svarů, kdy se z roztaveného materiálu svaru a přilehlé TOO nestačí uvolňovat vodík rozpuštěný během svařování a který po vychladnutí v důsledku objemových změn způsobuje ve svaru pnutí a případně praskliny. K tomuto jevu typicky dochází při svařování silných plechů slabými svary kdy nastáva velmi rychlý odvod tepla ze svarového materiálu. Trhlina pak vzniká na rozhraní základního a svarového materiálu, kde dochází k nejrychlejšímu chladnutí. Způsoby jak předcházet těmto problémům jsou uvedeny v normě EN 1011-2, bohužel pouze jako doporučení a je jich proto výrobci OK z ekomonických důvodů dbáno jen zřídka. Nejúčinnějším prostředkem je totiž dostatečný předehřev a případně zesílení svaru a následné zvýšení vloženého tepla což je obojí drahé.
Z důvodů výše uvedených se proto domnívám, že na průběh dalšího rozvoje trhlin bude mít vliv vedle případných zbytkových napětí také kvalita svaru (množství neuvolněného vodíku) v okolí trhliny. Obojí je velmi těžko kvantifikovatelné a obávám se proto, že jakákoli spolehlivá predikce je velmi obtížná a jediné co skutečně zbývá je monitoring a případná oprava pokud bude rozvoj trhlin postupovat.
S pozdravem
Ing Filip Šorm