Změna pro Prahu 4 kritizuje plán radnice na zklidnění magistrály
Rubrika: 2010
Koalice stran, která ve čtvrté městské části kandiduje pod názvem Změna pro Prahu 4, kritizuje záměr tamější radnice na snížení počtu pruhů na severojižní magistrále. Podle koalice je návrh populistický a radnice by měla přednostně řešit situaci na Spořilovské ulici, kde se od zprovoznění jižní části Pražského okruhu zvýšil provoz o 11 000 aut denně. Na tiskové konferenci to řekla Světla Prokešová, hlavní kandidátka koalice v jednom z volebních obvodů. Koalice sdružuje členy Suverenity, KDU-ČSL a České pirátské strany.
Radnice Prahy 4 minulý týden zveřejnila návrh, podle kterého by magistrála v ulici 5. května mohla mít za dva roky místo šesti pouze pět pruhů. Prostřední by se využíval střídavě podle hustoty provozu pro cestu do centra či z centra. Lemovaly by ho pásy cyklostezek a zeleně.
"Je to snaha utišit zelené, kteří dlouhodobě volají po zklidnění magistrály," uvedla Prokešová. Dodala, že si nedokáže představit cyklisty, kteří by stezku na frekventovaném silničním tahu využívali.
Podle dopravního experta Emanuela Šípa, kterého si koalice přizvala, nemá takový plán smysl bez komplexního řešení celé magistrály. "Takové populistické návrhy se objeví vždy před volbami," řekl ČTK Šíp. Podle něj by se přednostně mělo řešit zahloubení magistrály u Národního muzea nebo špatná dopravní situace na Spořilově.
Šíp preferuje jiná dopravní řešení. Je zastáncem zavedení mýtného v centru města, podle něj by měl být na magistrálu také zakázán vjezd automobilům nad 3,5 tuny.
Radnice Prahy 4 odhaduje cenu projektu na zklidnění magistrály v úseku Nuselský most - Pankrác na 200 až 500 milionů korun. Závisí na tom, zda přestaví pouze prostřední část magistrály, nebo zrekonstruuje i inženýrské sítě, pouliční osvětlení a další věci. Finanční pomoc slíbil minulý týden premiér Petr Nečas (ODS).
Nejde o první vizi pražského magistrátu či městských částí na přestavbu severojižní magistrály. V minulosti například pražský radní Jiří Janeček (ODS) přišel s návrhem na přemostění magistrály na Jižním Městě tak, aby nerozdělovala městkou část Praha 11. Auta měla jezdit v tunelu, na kterém by byly travnaté plochy či zóny pro aktivní trávení volného času.
V dubnu 2008 zase zástupci hlavního města podepsali s tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem memorandum o zahloubení magistrály u muzea. Stavba ale dosud nebyla zahájena, není vůbec jasné, jestli na ní budou peníze.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.