KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zkušenosti s revitalizacemi parterů; rekonstrukce náměstí Jiřího z Poděbrad, Ostrava‑Vítkovice, 2012

Zkušenosti s revitalizacemi parterů; rekonstrukce náměstí Jiřího z Poděbrad, Ostrava‑Vítkovice, 2012

Publikováno: 1.11.2016
Rubrika: Zajímavosti

Urbanistické řešení náměstí a okolních ploch vycházelo ze studie atelieru SIMONA GROUP z r. 2008. Náměstí bylo vytvořeno na místě bývalého autobusového nádraží (předtím hřbitova) mezi ulicemi Halasovou a Šalounovou, spodní část dnešního náměstí pod ulicí Šalounovou má být dle územního plánu a podrobnější územní studie využita pro zástavbu polyfunkčním domem. Nejvíce dopravně zatíženou trasou je ulice Halasova pod školou SOŠ AHOLD, na níž byla v odcloněné poloze od náměstí oboustranně nově zřízena zastávka BUS – nedochází tak k vizuálnímu rušení. Novým definováním ploch náměstí je také po jeho obvodu v severojižních směrech vymezen pohyb IAD (individuální automobilové dopravy) a vnitřní prostor je zklidněn.

Charakter Vítkovic byl založen hlavně v 19. století našeho letopočtu, rekonstrukce na něj navazuje svým průmyslově orientovaným designem, vazbami na stavební čáry, na hmotové parametry objektů, typy veřejného osvětlení a užitý mobiliář. Náměstí bylo využíváno pouze jako dopravní plocha a z urbanistického hlediska nebylo dosud dostatečně vymezeno objekty po obvodu – dle územního plánu by mělo být ve své jižní části v budoucnu uzavřeno novou dostavbou, jeho východní strana je zatím také neúplná. Dominantní však vždy zůstane sluncem od rána do večera zalitá škola s původní cihelnou fasádou na horní straně náměstí, výstavba polyfunkčního objektu na jihu byla zatím pozastavena.

KONCEPCE ÚPRAV

Náměstí je zklidněno s omezením dopravy, vizuálně je odděleno od rušné Halasovy ulice dvěma pergolami z betonu a oceli, ve svém podélném směru je vybaveno komunikacemi jen pro cílový vjezd – parkování, zásobování. Vnitřní komunikace v náměstí z ulic opatřeny nájezdem, obrubníky zvýšeny. Mobiliář, osvětlení a zeleň vloženy v liniích do pruhů v žulových kostkách a mozaice s odlišným vzhledem a odstínem materiálu – to umožňuje také bezproblémový strojní úklid. Vnitřní plocha náměstí je dělena pomocí pruhů deskové žuly do pravidelného rastru, navazuje tak na obdobné řešení nedalekých ploch před kostelem sv. Pavla. V horní části mezi pergoly osazena fontána – výtok pitné vody se žlabem z Cortenu, původní návrh s novodobou kašnou byl na žádost zástupců městské části Vítkovic redukován z důvodu omezení nákladnější údržby. Do vnitřní plochy je přivedeno NN (nízké napětí), voda a kanalizace pro pořádání různých trhů, jarmarků, vánočního prodeje kaprů, kulturních akcí apod.

Mobiliář pro náměstí byl použit z větší části atypický – do dlažbou vymezených pruhů byly vsazeny vyvýšené, kamennou obrubou vymezené žardiniéry pro nové stromy, rovněž na kamenné bloky osazené dřevěné lavice, designové odpadkové koše a stožáry veřejného osvětlení. Takové pruhy byly vytvořeny i po obvodu chodníků a po obvodu vnitřní plochy náměstí, takže jasně vymezují plochy komunikací s podélnými zásobovacími stáními vně podél chodníků a šikmými stáními směrem dovnitř. Dělení na stání je pouze střídavě vkládanými bílými kostkami, aby vymezení nepůsobilo příliš dominantně. Pruh u chodníků je osazen nižšími stromy i lampami VO (veřejného osvětlení), pruh v náměstí je z důvodů hierarchizace významů osazen vyššími stromy i svítidly. Spodní část náměstí je pak vymezena žulovými patníky s navazujícími kolmými stáními.

Součástí řešení byly i přilehlé ulice a prostory, kde byla doplněna potřebná parkoviště. Jednalo se o prostor u T-křižovatky Halasova-Jeremenkova s úpravou parkoviště za stávající tržnicí a s novými přechody, o zastávky MHD, o úpravu prostoru před stávající knihovnou a o úpravu přilehlého parčíku v ulici Kutuzovově. Taktéž byla vytvořena nová stání v ulici Šalounově a upraven vstup do parku J. Jabůrkové.

Kolem knihovny a u parku bylo osazeno nové oplocení včetně vstupních bran, byly také provedeny terénní úpravy. Do rohů náměstí i u vstupu do parku byly osazeny nové informační totemy s využitím grafických návrhů výtvarnice L. Kocierzové.

Náměstí se samozřejmě po svém vybudování stává jen jakousi matricí pro činnosti, které musí být jako vždy iniciovány ať vedením městské části, podnikatelskou sférou či občanskou společností. Revitalizace parteru se tak může stát ostrovem pozitivních změn v dříve poněkud problematické a zanedbané části Vítkovic.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Objednatel: Statutární město Ostrava, Prokešovo nám. 8, 729 30 Ostrava
  • Zhotovitel: Strabag a. s., závod Ostrava
  • Projektant: MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s., Legionářská 1085/8, 779 00 Olomouc
  • HIP: Ing. Lumír Holešovský
  • Architekt: Ing. arch. Milan Obenaus
  • Dopravní řešení: Ing. Hana Zajíčková, Ing. Pavla Juračková

Experience with the Revitalization of Parterres: the Reconstruction of Jiřího z Poděbrad Square, Ostrava-Vítkovice, 2012
Urban solution of the square and the surrounding areas was based on a 2008 study provided by SIMONA GROUP studio. The square was created in the place of a former bus station (former cemetery) between Halasova and Šalounova Streets; according to a zoning plan and a detailed territorial study, in the lower part of the present square under Šalounova Street, a multi-functional facility should be built. The route with the highest traffic load is Halasova Street under SOŠ AHOLD secondary school where a new BUS stop was created on both sides of the street sheltered from the square; thus, no visual disturbance occurs there. The new arrangement of the square areas also affected the individual car transport, limiting it to the circumference in the north-south directions. The traffic in the interior space is limited as well.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Výsledná podoba horní části náměstíPůvodní koncepční skica s typy zadláždění a s umístěním mobiliářePohled do pergolou odcloněné části náměstí z horní stranyNová zastávka a oplocení knihovnyPohled do horní plochy náměstí směrem ke školeÚprava před knihovnouŘada stromů a lavic, které vymezují vnitřní plochu náměstí.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (191x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (74x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice