KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zkušenosti s revitalizacemi parterů – 1. část: Revitalizace Masarykova náměstí, Kojetín, 2015

Zkušenosti s revitalizacemi parterů – 1. část: Revitalizace Masarykova náměstí, Kojetín, 2015

Publikováno: 3.5.2016
Rubrika: Zajímavosti

V polovině roku 2015 bylo po revitalizaci otevřeno Masarykovo náměstí v Kojetíně, jehož úprava zabrala bezmála jeden rok. Jednalo se o technické vyřešení a vzájemné sladění několika funkcí, které centrální náměstí měst a obcí mívají, a které se spolu o míru uplatnění v takto významné ploše poněkud přetahují. O své zájmy zde soupeří úřady, obchody a rezidenti, kteří potřebují dostatek parkovacích míst. V případě města Kojetín náměstí protíná i průjezdná automobilová doprava, ale hlavně se zde pohybují chodci, které je třeba přilákat a udržet atraktivitou prostoru.

Nejprve byla projektantem MORAVIA CONSULT Olomouc a. s. zpracována studie, která v rozborové části vyhodnotila původní stav, pojmenovala hlavní klady i závady náměstí, zhodnotila jeho historický vývoj a principy jeho prostorové kompozice s důležitými architektonickými prvky – barokními sochami, radnicí a secesní knihovnou, byly prověřeny hlavní pohledové osy, trasy chodců, vhodná místa pro odpočinkové zóny a prvky parteru, a zejména pro pruhy zásobování a parkovišť v polohách, kde budou co nejméně vizuálně rušivé.

Jako vždy bylo nejprve nutno začít historickým vývojem a konzultacemi s Národním památkovým ústavem. Vzhled původního tržního náměstí byl odlišný – jednalo se o jednotný obdélníkový prostor s úhlopříčnou komunikací a trojicí barokních skulptur uvnitř. Postupem doby bylo okolí soch čnících z této plochy upravováno – výsadbou stromů, poté zatravněním v kamenném ohrazení a nakonec bylo v polovině 20. století náměstí rozděleno na dvě nestejné plochy. Menší plocha při radnici byla zadlážděna a osazena betonovou kašnou, větší byla řešena v parkové úpravě s pěšími trasami ve tvaru „A“, přičemž sochy se ocitly v trávníku zády k pěším. V plochách uvnitř i po obvodu rostly různorodé stromy a keře včetně mnoha konifer, tújí a velkého smrku vedle kašny. Výsledkem postupných úprav byla nesourodost náměstí, které bylo nepřehledné a bylo ho jen těžko možno chápat jako celek.

Kompozici určuje protáhlý, mírně rozevřený půdorysný obdélník s radnicí v čele. Na hlavní ose jsou dominantami již zmíněný Mariánský morový sloup se dvěma sochami po stranách (Sv. Florian a Sv. Vendelín), v nejužší části pak dominuje radnice s novodobou kašnou. Nechtěnou dominantou se stal bohužel i vysoký smrk užívaný jako vánoční strom. Je zvláštní, jaké obliby se obecně v našich krajích těší z lesa přinesené jehličnany, osazované pak nevhodně spolu s hřbitovními koniferami a tújemi do městských center – o to těžší pak bývá vysvětlit a odborně zdůvodnit veřejnosti, proč do historických jader tyto dřeviny i některé další sadové úpravy nepatří.

Klíčovou je pro revitalizaci náměstí organizace dopravy. Kojetínské náměstí protínají při obvodu dvě silnice spojené T křižovatkou, které nebyly do stavebního řešení zahrnuty – znamenalo to tedy, že jejich nivelety zůstaly beze změny, i když u jižní komunikace by její zvýšení mohlo napomoci výškovému sjednocení s navazujícím prostorem chodníku. Po zbývajících dvou stranách obvodu náměstí jsou vedeny místní komunikace, které byly zjednosměrněny. Po přidání podélných a šikmých stání po obvodu je toto řešení prostorově úspornější, než původní obousměrná komunikace. Pro zásobování a noční parkování rezidentů slouží po obvodu náměstí pruhy podélného stání, dovnitř náměstí se pak obracejí stání šikmá s úhlem 70 °, která mají minimální nároky na šířku komunikace při výjezdu. Před radnicí jsou na obvodu komunikace zřízena šikmá stání a vytvořen potřebný předprostor. Původně náměstí ještě v polovině přetínal příčný průjezd s parkováním, vozidla však rušila průhled náměstím a fragmentovala ho, spojnice proto byla ponechána jen jako manipulační a je hrazena sklopnými sloupky. Hlavní krajská silnice procházející rozevřenou částí náměstí zůstává obousměrná, zbytek je zjednosměrněn, a je tak vytvořena obdoba řidiči snadno pochopitelného kruhového objezdu.

Dlažby komunikací jsou z žulové kostky drobné – pro jízdní pruhy v kroužkovém kladu, pro parkování v kolmém řádkovém. Spolu s oddělením parkovacích pruhů zapuštěným žulovým obrubníkem je tak funkční dělení ploch pro řidiče po vizuální stránce jasné a přehledné, parkovací pruhy jsou také mírně odděleny výškově. Vnitřní plocha náměstí před radnicí je vydlážděna všesměrně kladenými žulovými odseky a do jejího středu je osazen nový sochařský prvek – pítko s kruhovým sezením; vzrostlý smrk byl ponechán na dožití jako vánoční strom. Nově jeho funkci převezme méně vzrůstná odrůda, která je vysazena do parkové plochy náměstí. Ta zabírá větší část jeho vnitřní plochy a její funkce je potvrzena i v územním plánu. Vzhledem k historickému vývoji a současným požadavkům na využití ploch se původní náměstí jeví přeci jen poněkud předimenzované. Parková plocha s rozšířenou pěší osou s posezením a ke kraji loženým pruhem herních prvků pro děti tak může pobyt občanů na náměstí zatraktivnit. Kolem barokních soch byla z žulových odseků vydlážděna rozšířená plocha s oboustranným posezením a tím se sochy podařilo znovu přiblížit chodcům. K sochám byly podle historických fotografií doplněny kamenné sloupky s řetězy – jistá ochrana zde být přeci jen musí. Vnitřní pěší trasy se tak nově kříží centrálně u soch, hlavní podélnou osu doplňuje již zmíněné pítko. Dlážděná vnitřní plocha bude sloužit pro trhy a akce města, je zde přivedeno také NN připojení pro letní pódium. Chodníky po obvodu jsou pak dlážděny z žulové mozaiky, výškové rozdíly jsou vyřešeny stupni a klínovými nájezdy.

Navržené pítko je po různých zkušenostech s tzv. vodními prvky – ať už fontánkami s recirkulací a čištěním vody nebo s trvalými výtoky – řešeno jako nožním ventilem ovládaný chrlič s výtokem do plytké bronzové mísy a s dalším přepadem do odtokové misky. Slouží tak nejen k napití přímo z chrliče, ale i k improvizované zábavě dětí s vodou v míse či k napojení například psa na vodítku na nejnižší odtokové úrovni. Neoklasicistní forma byla zvolena záměrně včetně odkazů na historické kompoziční principy (ohrazený kruh se zřídlem uprostřed) a na historicky adekvátní opracování materiálů (sochařsky opracovaný pískovec a tvarování bronzových prvků), aby se výraz navázal na barokní monumenty v ploše. Voda se na zimu uzavírá.

Osvětlení ploch je realizováno řadami stožárových svítidel po obvodu a osmi vysokými stožárovými svítidly s vícečetným vystrojením ve vnitřních plochách. Lemování vnitřní pěší osy menšími parkovými svítidly nedopadlo úplně podle očekávání – svítidla, která lze vybírat pouze zhlédnutím v katalogu, se ve skutečnosti mohou ukázat jako příliš hmotná a robustní, rovněž akceptace požadavku investora na vyzvednutí svítidel k nasvícení sousoší z terénu na samostatné stožáry se v reálu ukazuje jako poněkud nešťastná – stožárů začíná být příliš.

Mobiliář náměstí má umožnit jeho pohodlné užívání – sestává z rámových stojanů jízdních kol, košů, informačního systému a v křížení komunikací užitých zahražovacích sloupků po obvodu chodníků, vše v liniích, napomáhajících čitelnému funkčnímu dělení ploch. Pruh herních prvků podél vnitřního okraje náměstí je tvořen přírodním materiálem – dřevěnými trámy, kruhovými sedáky, kůly, balvany; někdy opomíjená rekreační funkce se tak stala přirozenou součástí celkového řešení.

Vzrostlou zeleň nebylo možno vzhledem k hustotě podzemních sítí do chodníků vysadit, je tedy soustředěna po vnitřním obvodu komunikací. Občany negativně pociťovaná absence zeleně v okrajích chodníků byla vyřešena vyvýšenými kruhovými záhony s trvalkovou výsadbou.

Náměstí bude samozřejmě úplně „hotovo“ nejdříve po pěti letech, kdy povyrostou stromy a obyvatelé Kojetína se sžijí s provedenými změnami. Zvláště kácení nevhodně vysazené či dopravnímu řešení překážející zeleně bývá všude největším zdrojem diskuzí a připomínek. Lze si jen přát, aby se tomu tak stalo co nejdříve, naše zkušenosti s postupnou akceptací změn, kdy se nové řešení v místě tzv. zabydlí, jsou již opravdu košaté.

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA

  • Objednatel: Město Kojetín
  • Projektant: MORAVIA CONSULT Olomouc, a. s.
  • HIP, architekt: Ing. arch. Milan Obenaus
  • Dopravní řešení: Ing. Pavel Blažek, Ing. Hana Zajíčková
  • Sochař: Mgr. MA. Jiří Finger

Experience with the Revitalization of Partners: Part 1 of the Revitalization of Masaryk Square, Kojetín, 2015
In mid‑2015, Masaryk Square in Kojetín was opened after revitalization, which had lasted almost a year. The process included the technical solution and mutual alignment of several functions common for central squares of towns and municipalities, which, however, often struggle for a certain extent of implementation in such an important area. The struggle of interests involves offices, shops and residents who need enough parking spaces. In the case of Kojetín, the square is crossed by road traffic, but what is more important, it is the area where pedestrians move. It is necessary to attract them and maintain the attractive nature of the area.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Architektonická situacePrůhled k radnici nově vytvořenou střední osou náměstíParková úprava části vnitřní plochyPítko s kruhovym sezenímKomunikace po obvodu, chodník, průběžné stupně

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (74x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice