KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zkušební provoz Nového spojení bude dnes zahájen

Zkušební provoz Nového spojení bude dnes zahájen

Publikováno: 31.8.2008, Aktualizováno: 21.11.2008 23:33
Rubrika: Aktuality

Dnes bude zahájen zkušební provoz tzv. Nového spojení, které zásadně mění železniční mapu Prahy. Hlavní město získává zcela nové kolejové propojení mezi centrálními nádražími - Hlavním a Masarykovým nádražím a železničními stanicemi Praha-Libeň, Praha-Holešovice a Praha-Vysočany.

„Jedná se o nejvýznamnější železniční projekt na území hlavního města Prahy za posledních 100 let. Díky této investici můžeme propojit národní železniční koridory, výrazně zefektivnit příměstskou dopravu a odlehčit dopravě silniční,“ řekl dnes Ing. Jan Komárek, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC).

Po nově vybudovaných tratích budou moci vlaky mezi centrem a východem a severovýchodem Prahy jezdit rychleji a výrazně se také zvýší kapacita tratí. Nové spojení je velmi důležité i pro rozvoj osobní dopravy v Praze a okolí. „Nové spojení nám umožní převést postupně během několika let většinu dálkových a příměstských vlaků do centra,“ řekl Petr Moravec, náměstek generálního ředitele ČD, a.s. pro osobní dopravu a dodal: „Cestující budou vystupovat buď pár kroků od Václavského náměstí, nebo v těsném sousedství náměstí Republiky a ulice Na Příkopech.“

Nové spojení zkvalitní nejen železniční, ale také silniční dopravu. „Například zvětšení podjezdné výšky i šířky mostu přes Seifertovu ulici výrazně zvýšilo kapacitu křižovatky „Bulhar“. Zrušení úrovňového přejezdu v ulici Pod plynojemem a jeho nahrazení novou estakádou „Krejcárek“ zase odstranilo nepříjemné čekání u závor,“ doplnil Jan Komárek.

Nové spojení je rozsáhlý soubor 267 stavebních objektů a 44 provozních souborů, z nichž nejznámější jsou dva nové dvoukolejné železniční tunely pod pražským Vítkovem a silniční estakáda Krejcárek. Nově vyrostlo několik železničních mostů, například čtyřkolejná estakáda z hlavního nádraží k Vítkovským tunelům, estakáda „Sluncová“ za tunely a další. Bylo postaveno 2.615 m opěrných a zárubních zdí, 2807 protihlukových stěn a bylo položeno více než 27 km kolejí. Nové jsou i moderní sdělovací a zabezpečovací systémy a trakční vedení.

Na přechodu z čtyřkolejné estakády do Vítkovských tunelů byla použita speciální velká kolejnicová dilatační zařízení, která vyrovnávají podélné posuny kolejí a mostních konstrukcí zapříčiněné teplotními změnami. Z hlediska velikosti jsou tato zařízení v České republice zcela unikátní a musela být speciálně pro tuto stavbu navržena a vyrobena. „Celý projekt představuje absolutní špičku v železničním stavitelství. Je to stavba neobyčejně náročná na koordinaci činností, technickou přesnost a dodržování technologické kázně. Postupné uvedení všech kolejí Nového spojení do zkušebního provozu v předstihu by nebylo možné bez velkého nasazení všech členů sdružení, kteří se na stavbě podílí,' uvedl Jan Mitlöhner ze společnosti Skanska DS.

Investorem stavby za více než 9 miliard korun je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Zhotovitelem je sdružení Pražské spojení, jehož členy jsou Skanska DS a.s. (vedoucí sdružení), Stavby silnic a železnic, a.s., Metrostav a.s., Subterra a.s. Projekt vypracoval SUDOP PRAHA a finanční prostředky poskytl stát prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Nové spojení vstoupí do zkušebního provozu 1. září 2008, dva roky před plánovaným termínem. Nebude to najednou v celé jeho délce, ale postupně, a to od 1. září jednokolejně jižním tunelem mezi hlavním nádražím a Holešovicemi a dvoukolejně severním tunelem mezi hlavním nádražím a Libní. Od 10. září začne fungovat dvoukolejné propojení hlavního nádraží a Holešovic a dvoukolejné propojení hlavní nádraží - Vysočany. Jako poslední vstoupí do provozu 1. října dvoukolejné propojení Masarykovo nádraží a Vysočan.

Během zkušebního provozu se s Novým spojením budou seznamovat výpravčí, dispečeři a strojvedoucí tak, aby od prosincové změny jízdního řádu mohlo Nové spojení sloužit v plném rozsahu. „Už na konci srpna se s novými tratěmi podrobně seznámili první strojvedoucí a dispečeři,“ řekl Petr Moravec a dodal: „Tito lidé pak budou pomáhat dalším kolegům. Například u strojvedoucích je nutná velmi dobrá znalost tratě. Proto pro tento úsek postupně zacvičíme několik stovek strojvedoucích z celé České republiky, ale také ze Slovenska nebo z Německa,“ doplnil Moravec.

1. září 2008 rovněž skončí dvouměsíční výluka, během níž byly opraveny koleje a trolejové vedení ve Vinohradském tunelu a bude obnoven provoz mezi hlavním a smíchovským nádražím. Vzhledem k další probíhající rekonstrukci ale bude na hlavním nádraží až do konce listopadu fungovat pouze severní podchod a nástupiště 3, 4, 5, 6 a 7. Od prosince pak budou v provozu všechna nástupiště a všechny tři podchody. První změny přinese Nové spojení cestujícím s novým jízdním řádem platným od 14. prosince letošního roku. Díky Novému spojení se zrychlí doprava na lince S2 z Masarykova nádraží do Vysočan a dále do Polabí. V pracovní dny zvažují České dráhy také prodloužit některé spoje - linky S9 ze Strančic přes hlavní nádraží až do Vysočan.

Od 1. září budou rovněž zprovozněny směry z Hlavního nádraží do Libně a Holešovic, od 10. září pak opravené spojení z Hlavního nádraží do stanice Praha-Vysočany. Nyní dokončujeme spojení Masarykova nádraží a Vysočan, zprovozněno bude na konci září. Koncem listopadu pak zprovozníme zbývající dvě koleje ústící do stanice Praha-Libeň tak, aby mohla být kapacita Nového spojení využita skutečně naplno.' říká Jan Mitlohner ze Skanska DS.

Vedle dvou dvojkolejných tunelů pod Vítkovem, které tvoří samo jádro stavby, jsou vybudovány 4 významné železniční mosty, přičemž hlavními jsou 437 metrů dlouhá estakáda Masarykova a Husitská, dále 322 metrů dlouhá estakáda Sluncová, 130ti metrový tunelový most a 44 metrů dlouhý most Balabenka. Vznikla také téměř třísetmetrová silniční estakáda spojující Krejcárek a Palmovku a řada doprovodných staveb.

Celková délka tunelů je 2,68 kilometru. Je položeno 28,48 kilometru nových kolejí, nataženy 43 kilometry optických kabelů, 29 kilometrů traťových kabelů a 16 km nového trakčního vedení. Postaveny jsou téměř tři kilometry protihlukových stěn.

 


















Autor fotografií: Ing. Jan Mitlöhner

Základní údaje:
Název: Nové spojení Praha hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany, Holešovice
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Zhotovitel: Sdružení Pražské spojení – Skanska DS a.s. (vedoucí sdružení), Stavby silnic a železnic, a.s., Metrostav a.s., Subterra a.s.
Projektant: SUDOP PRAHA a.s.

Doba výstavby:

  • podle smlouvy: červenec 2004 - září 2010
  • reálně: červenec 2004 – červen 2009
  • zkušební provoz: od 1. 9. 2008
  • uvedení do provozu: prosinec 2008
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (67x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (61x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (49x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice