Zimní údržba 2007/8
Rubrika: Aktuality
Na zimní údržbu více než 53 tisíc kilometrů silnic v České republice je připraveno 4.500 pracovníků. Z toho zhruba 500 zaměstnanců Ředitelství silnic a dálnic ČR bude zajišťovat údržbu 715 km dálnic a některých rychlostních silnic, o ostatní komunikace se podle plánů údržby postarají správy údržby silnic, tedy organizace zřízené kraji, případně externí dodavatelé.
'Silničáři z ŘSD i z krajských správ jsou na zimu dobře připraveni. Přesto je třeba řidičům připomenout, že v případě mimořádných meteorologických situací, především velkých přívalů sněhu, není s dostupnou technikou možné zajistit okamžitě a trvale sjízdnost jako za letního dne, a že o bezpečnosti a plynulosti provozu v takových chvílích rozhodují vedle silničářů podstatnou měrou právě oni,' říká k připravenosti na zimní údržbu generální ředitel ŘSD ČR Alfred Brunclík.
Pro zajištění zimní údržby na zmíněných 715 km dálnic a některých rychlostních silnic má ŘSD k dispozici 136 sypačů. Za připomenutí přitom stojí, že ve skutečnosti je délka udržovaných dálničních úseků přinejmenším dvojnásobná, protože oproti silnicím I. třídy má dálnice dva až tři pruhy v jednom směru. Předpokládané náklady na údržbu dálnic se odhadují na 350 milionů korun.
Krajské správy údržby silnic pak disponují 1.581 sypači, 167 sněhovými frézami a 258 šípovými pluhy. Předzásobení posypovou solí a dalšími materiály se pohybuje kolem 70 procent očekávané spotřeby.
'Pro jasnější představu, co údržba dálnic obnáší, mohou sloužit údaje z informačního systém ŘSD v oblasti údržby. Například 24. ledna 2007 najezdily sypače na dálniční síti téměř 38 000 kilometrů, bylo použito 2.500 tun soli a více než 550.000 litrů solanky,' dodává pro ilustraci Alfred Brunclík.
Z hlediska technologií zimní údržby pokračuje zvyšování podílu silnic udržovaných vlhčenými nebo chemickými posypovými materiály, které jsou aplikovány moderními sypači s automaticky regulovaným dávkováním - letos už 51 procent z celkové sítě. Zbytek silnic bude udržována suchou solí a zdrsňujícími materiály, malá část pouze pluhováním. Od letošního roku jsou vozidla údržby pro silnice I. třídy vybaveny systémem GPS, který sleduje nejen polohu, ale i činnost stroje. To zaručí přesný přehled o aktuálním stavu a zpětnou kontrolu.
S ohledem na značný rozsah udržovaných silnic v zimním období a rozhodně ne nekonečnou kapacitu zhotovitelů je zajišťování sjízdnosti řešeno ve třech pořadích důležitosti:
-
do prvního pořadí důležitosti jsou zahrnuty dálnice, rychlostní silnice, většina silnic I. třídy a nejvýznamnější silnice II. třídy,
-
do druhého pořadí důležitosti jsou zahrnuty důležité silnice II. třídy a dopravně významné stavby silnice III. třídy,
-
do třetího pořadí důležitosti jsou zahrnuty zbývající silnice II. a III. třídy vesměs místního dopravního významu.
I přes maximální snahu ze strany ŘSD ČR je bezpečnost na silnicích především v zodpovědnosti samotných řidičů. 'Ještě jednou připomínám, že v nepřízni počasí je každý řidič povinen přizpůsobit svou jízdu stavu vozovky. V opačném případě ani ta nejlepší údržba nehodě nezabrání,' dodává Alfred Brunclík.
Aktuální sjízdnost komunikací, on-line záběry z kamer přímo z dálnice a mnoho dalšího je k dispozici na http://www.rsd.cz/Dopravni-informace.