Země EU se shodly na možném navýšení mýtného za hluk a znečištění
Rubrika: 2010
Země Evropské unie se dnes podle zdrojů ČTK shodly, že by státy bloku měly mít možnost navýšit mýtné nákladním automobilům za znečištění a hluk, které kamiony produkují. Nová pravidla nyní půjdou na stůl Evropského parlamentu, jehož souhlas je k definitivnímu schválení nezbytný.
Směrnice se bude vztahovat na země, v nichž kamiony platí mýtné. V současnosti mýtné používá 11 zemí EU včetně Česka a Slovenska. Další dvě - Polsko a Maďarsko - se ho chystají zavést v blízké době. Zda možnosti využijí, nicméně zůstane na rozhodnutí jednotlivých členů.
Výše mýtného se nyní obvykle pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty na kilometr (3,7 až 6,12 koruny), přičemž výše je odvislá od typu automobilu či cesty, po níž vůz jede. Členské země by podle dohody mohly navýšit mýtné kvůli hluku a znečištění z nákladních vozů nad 3,5 tuny asi o tři až čtyři eurocenty (73 až 98 haléřů). V Česku nyní kamiony nad 12 tun platí v průměru zhruba čtyři koruny na kilometr, ministerstvo dopravy chce nezávisle na dnešní dohodě zvýšit od příštího roku mýtné sazby o čtvrtinu.
V současné době země EU při výpočtu výše mýtného mohou započítávat pouze náklady spjaté s výstavbou a údržbou dopravní infrastruktury. Otázkou ale zůstává zohlednění vlivu silniční dopravy na životní prostředí. Evropská komise už dříve tyto dopady na prostředí odhadla na zhruba 100 miliard eur (2,45 bilionu korun). Nákladní doprava je pak odpovědná za zhruba tři čtvrtiny škodlivých emisí z dopravy včetně osobních vozů.
Nyní se mýtné v EU platí na zhruba 15.000 kilometrech, to by se ale podle dohody mělo rozšířit až na 30.000 kilometrů. V Česku se mýtné v současnosti platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy; z posledně jmenovaných je zpoplatněno jen zhruba 180 kilometrů. Mýtné v Česku platí malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun.
Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas na konci debat trvajících takřka dva roky podotkl, že hodně se jednalo například o tom, jestli je možné navýšit mýtné během špičky - o kolik a po jakou dobu. Zatímco některé státy tuto možnost nechtěly vůbec, jiné požadovaly možnost zvednout mýtné ve špičce až o 300 procent. "Nakonec je dohoda založená na 175 (procentech)," řekl novinářům Kallas. Zvýšené takto může mýtné být po dobu pěti hodin.
V České republice se zvýšené platby ve špičce už uplatňují. Od letošního února jsou mýtné sazby v pátek od 15:00 do 21:00 vyšší až o polovinu než v jiné dny a časy.
Státy se dohodly také na tom, že kamiony, které jsou šetrnější k životnímu prostředí, budou mít výjimku. U vozů třídy Euro 5 odklad bude do konce roku 2013 a u třídy Euro 6 do roku 2017, řekl Kallas.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.