Železniční zabezpečovací zařízení ESA 11 pracuje podle platných norem
Rubrika: Aktuality
Ačkoli nebyla železniční nehoda v Moravanech z května tohoto roku ještě oficiálně uzavřena, pokouší se některá média svalovat vinu na zabezpečovací systém ESA 11 českého výrobce AŽD Praha. A to i přes skutečnost, že dosavadní výsledky různých šetření zavinění ESA 11 nepotvrdily. Jako výrobci tohoto zařízení můžeme prohlásit, že ESA 11 je moderní bezpečnostní systém, který je vyroben podle platných evropských a českých norem a předpisů.
Systém prošel velmi náročnými zkouškami a má všechna potřebná technická schválení pro provoz na evropské železniční síti v nejvyšší úrovni bezpečnosti. Systém, který vyvinuli čeští konstruktéři ve spolupráci s českými vědeckými institucemi, funguje k plné spokojenosti a bezpečnosti nejen v Česku, ale i v řadě dalších zemí.
Po Moravanech jediný známý případ s podpískováním vlaku se stal v železniční stanici Hulín, kde dne 29. 8. 2008 došlo k poruše písečníku jednoho z hnacích vozidel projíždějícího vlaku na trati č. 330. Ten svým nadměrným pískováním způsobil ztrátu kontaktu vlaku s kolejnicí a jeho následnou ztrátu kontaktu s dispečinkem. Obsluhující personál a zabezpečovací systém zareagovaly v této situaci v souladu se všemi předpisy. Dispečer prostřednictvím systému ESA 11 zamezil stavění dalších vlakových cest. Bezpečnostní opatření tak byla splněna a bezpečnost cestujících nebyla ohrožena.
V souvislosti s květnovou nehodou v Moravanech pracuje v současné době technická komise, která se zabývá zpracováním technické možnosti eliminace případného opakování podobných situací. Členy této komise jsou provozovatelé železniční dopravy, Federace strojvůdců, majitel infrastruktury, techničtí odborníci i zástupci vysokých škol.
Zájmem firmy AŽD Praha je soustavné zvyšování bezpečnosti systémů železniční dopravy, a proto jsou připraveni pružně reagovat na případná doporučení komise ohledně doplnění dalších parametrů zařízení. Musí být však dodržen tzv. princip interoperability, na jehož základě probíhá sjednocování bezpečnostních systémů pro tratě evropského významu. Případné úpravy systému musí jít také ruku v ruce s garancí správné funkce písečníků hnacích vozidel podle platných norem s jednoznačnou signalizací jejich případných poruch. Také je třeba si uvědomit, že železniční zabezpečovací systémy všech výrobců pracují shodně v souladu s předepsaným chováním. Případným úpravám zařízení musí tedy předcházet i změny příslušných norem.