KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Železniční průmysl celosvětově narůstá, přispívají k tomu trendy urbanizace a digitalizace

Železniční průmysl celosvětově narůstá, přispívají k tomu trendy urbanizace a digitalizace

Publikováno: 29.12.2016
Rubrika: Zajímavosti
  • Objem celosvětového železničního trhu dosáhl v roce 2015 svého vrcholu – téměř 160 milionů eur, v roce 2021 je očekáván objem až 185 milionů eur
  • Asijsko-pacifický region a západní Evropa jsou největší regionální trhy, dohromady tvoří 58 % světového trhu
  • Dostupnost trhu celosvětově klesla z 68 % v letech 2011 – 13 na 63 % v letech 2013 – 15
  • Digitalizace a obdobné trendy nutí železnice soutěžit s technologickým pokrokem v automobilovém průmyslu

Objem celosvětového železničního trhu dosáhl v roce 2015 výjimečné výše, téměř 160 milionů eur, a i navzdory rozdílům v regionech bude následovat jeho další růst. Lze očekávat, že v nadcházejících letech celosvětově poroste v průměru o 2,6 % ročně a v roce 2021 dosáhne okolo 185 bilionů. Taková jsou zjištění šesté UNIFE World Rail Market Study, kterou pro Evropskou asociaci železnic (UNIFE) zpracovala společnost Roland Berger. Odborníci odhadují, že největší nárůst zaznamená městská doprava, v absolutních číslech zůstane nejvyšší poptávka po regionální a dálkové dopravě.

„Atraktivita železniční dopravy se díky spolehlivosti a efektivitě stále zvyšuje,“ říká k zveřejněné studii Philippe Citroën, generální ředitel UNIFE. „Megatrendy jako růst populace a globální nárůst urbanizace zaručují, že poptávka po železniční dopravě bude stále narůstat, a to především v městských oblastech. Také pokračující snahy o dosažení cílů, které byly určeny v roce 2015 na klimatické konferenci UN COP21, zdůrazní roli železnic v blízké budoucnosti. Vyčíslitelné dopady s sebou v neposlední řadě přinese i digitalizace a následné změny v dopravních zvyklostech zákazníků.“ Nové železniční technologie, jako například vlaky bez řidičů, nastolují větší bezpečnost, kapacitu a spolehlivost železnic. Ty se tak stávají ve srovnání s jinými způsoby dopravy více atraktivní a konkurenceschopné.

Nárůst odvětví zároveň posiluje veřejná politika. „Opatření typu Čtvrtý železniční balíček podporují liberalizaci trhu, harmonizují evropský železniční systém a pomáhají mu přizpůsobit se měnícím se potřebám v oblasti dopravy,“ dodává Andreas Schwilling, expert společnosti Roland Berger v oblasti dopravy. „Všechny tyto kroky slouží k tomu, aby se posílila vedoucí pozice evropských železničních dodavatelů na světovém trhu.“

REKORDNÍ PRODEJE A NÁRŮST INFRASTRUKTURY

Světový trh dodávek pro železnice vzrostl od roku 2013 v průměru o 3 % ročně a v roce 2015 dosáhl rekordních 159 miliard eur. Hlavní podíl na tomto nárůstu měl asijsko-pacifický region. Nejrychleji rostoucí segmenty jsou kolejová vozidla a služby. „Tyto dva segmenty společně tvořily 72 % celkového objemu trhu v období od roku 2013 do roku 2015,“ upřesňuje Schwilling. „Z rekordních prodejů motorů a nákladních vozů a z řady významných zakázek v jiných oblastech, jako jsou metra, tramvaje, regionální vlaky a vysokorychlostní vlaky, nejvíce těžili výrobci kolejových vozidel.“ Tento tržní segment proto zaznamenal největší nárůst, a to 5,8 %. Druhý největší nárůst proběhl v oblasti zabezpečovací techniky, a to o 4,9 %. ERTMS (evropský systém řízení železničního provozu) a CBTC (komunikační systém pro řízení vlaku) přitom i nadále hrají významnou roli na trhu se železniční zabezpečovací technikou.

V souladu s celkovým vývojem trhu vzrostla v letech 2013 – 2015 i železniční infrastruktura. Bylo vybudováno 26 000 kilometrů nových železničních tratí, a to především v městských a vysokorychlostních segmentech. Celosvětová železniční síť tak narostla na 1,6 miliónů kilometrů (+ 2 % ročně). „Největší podíl nových tras byl položen v asijském Pacifiku,“ specifikuje Citroën. „Vedle Indie také Čína v posledních dvou letech investovala hodně do své železniční infrastruktury a položila 6 200 kilometrů nových vysokorychlostních tratí.“ Avšak budování tratí není pro společnosti z oblasti zásobování železnic jedinou lukrativní oblastí. „Pouze okolo 40 % celosvětových železničních tratí je elektrických. Elektrifikované tratě se navíc nacházejí většinou v západní Evropě a v asijském Pacifiku. Velký potenciál na trhu tedy nabízí renovace a elektrifikace již existující infrastruktury,“ míní Schwilling.

NOVÉ VÝZVY, NOVÉ PŘÍSTUPY

V příštích pěti letech očekávají odborníci kontinuální stabilní nárůst světového železničního trhu. Největším podílníkem na tomto růstu (32 %) bude Asijský Pacifik. Následovat ho bude západní Evropa s 26% podílem. Západní Evropa poroste nejrychleji, o 3,1 %, těsně následována Afrikou a Středním východem s růstem o 3 %. Asijský Pacifik poroste v průměru o 2,6%. Rusko a země v rámci SNS stojí na chvostu s 0,9 % růstu.

Vzhledem ke své velikosti budou segmenty kolejových vozidel a služby i nadále hlavními hybateli růstu. Společně přinesou 68 % z celkového absolutního nárůstu trhu. V oblasti kolejových vozidel bude procentuální nárůst 1,9 % ročně. Silnější poptávka ze strany místní a regionální železniční dopravy bude kompenzovat pokles poptávky lokomotiv a dálkových železničních vozů. Služby i řídicí systémy narostou o 2,9 % ročně. Autoři studie také očekávají 2,8% nárůst v oblasti infrastruktury.

„Vyhlídky pro dodavatele železničních systémů jsou celkově příznivé,“ říká Citroën, který zároveň doplňuje, že „objem trhu je rekordně vysoký a bude se nadále zvyšovat díky tomu, že železniční doprava zůstává atraktivním a důležitým prvkem mobility společnosti. Evropští dodavatelé železničních systémů budou muset čelit důležitým výzvám, jako je postupující digitalizace, potřeba zajistit adekvátní financování železničních projektů a obtížný vstup na určité trhy. Zatímco zámořští dodavatelé mohou působit v evropských zemích volně, pro evropské hráče jsou některé asijské trhy téměř nedostupné nebo zcela uzavřené. V tomto smylu je i na zákonodárcích, aby pomohli vytvořit spravedlivý rámec zahrnující obchodní a konkurenční dohody.“ K tomu lze dodat, že mezisegmentově se dostupnost celosvětového trhu snížila na 63 % v letech 2013 – 2015 z dřívějších 68 % v letech 2011 – 2013.

Zmíněná digitalizace však není pouze hrozbou. Představuje také příležitost tím, že vytváří nové možnosti propojování jednotlivých druhů dopravy. „Dodavatelé a provozovatelé železniční dopravy mohou využít výhody digitalizace k tomu, aby svým zákazníkům poskytli možnosti dopravy ode dveří ke dveřím,“ dodává Schwilling. „Minulost již ukázala, že železniční průmysl dokáže být inovativní a přinášet moderní a udržitelná řešení. Je nicméně potřeba být bdělý vůči hráčům z jiných odvětví, kteří se na trh snaží dostat. Zavedené firmy proto budou muset jednat rychle.“

Společnost Roland Berger GmbH, založená v roce 1967 v Mnichově, se postupně stala jednou z vedoucích společností v oblasti strategického poradenství. Prostřednictvím 50 kanceláří ve 34 zemích úspěšně působí s více než 2 400 zaměstnanci na globálním trhu. Společnost funguje jako nezávislé sdružení partnerů, vlastněné téměř 220 partnery.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (178x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (107x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (99x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice