KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Železniční koridory a jejich financování

Železniční koridory a jejich financování

Publikováno: 27.8.2009
Rubrika: Zajímavosti

V oblasti železniční infrastruktury je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace, jediným subjektem zodpovědným za využívání fondů EU v ČR v roli příjemce a investora. SŽDC jako nástupnická organizace ČD, s. o. od roku 2003 převzala řídící, koordinační a implementační funkce při realizaci projektů spolufinancovaných z fondů ES.

Do roku 2000 byly pro modernizaci železniční dopravní sítě využívány předvstupní fondy Phare. Konečným příjemcem byly tehdy České dráhy, státní organizace. V období 2003–2004 SŽDC pokračovala v realizaci velkých železničních projektů mezinárodního významu spolufinancovaných z předvstupního finančního nástroje ISPA zahájené již Českými drahami a zároveň zahájila realizaci projektů nových.

Po vstupu České republiky do EU pokračovalo spolufinancování těchto projektů z Fondu soudržnosti. Vstup do EU umožnil SŽDC, s. o., v letech 2004–2006 využít také podporu z Fondu evropského regionálního rozvoje (ERDF) pro modernizaci tratí celostátního a evropského významu. Z fondu ERDF byly financovány jiné než koridorové stavby. Pro výstavbu koridorů jsou v současné době významné dva programy Evropské unie, TEN-T a OPD.


Přehled koridorových staveb na území ČR – realizované a plánované – I. koridor

Program TEN-T je určen pro rozvoj transevropské dopravní sítě (TEN-T) a SŽDC ho využívá hlavně pro spolufinancování tzv. studií (přípravné dokumentace, projekty stavby), a to na budoucí stavby na koridorech v ČR. Pro spolufinancování výstavby koridorů využívá SŽDC v rámci současného programového období EU na léta 2007–2013 Operační program Doprava (OPD). V rámci Operačního programu Doprava SŽDC připravuje čerpání finančních prostředků z EU pro většinu koridorových staveb (priorita 1), a to především na rozvoj železniční sítě v transevropských dopravních sítích (TEN-T). Podpora investic by měla jít i do telematických systémů pro řízení a regulaci provozu. Prioritní osa 1 zahrnuje jednak modernizaci a rozvoj železničních tratí sítě TEN-T včetně železničních uzlů, jednak zajištění interoperability na stávajících železničních tratích, zajištění souladu s Technickými specifikacemi pro interoperabilitu (TSI) a rozvoj telepatických systémů. V této kategorii je 41 kandidátských projektů na spolufinancování a objem evropských peněz čerpaných z OPD pro tuto prioritu představuje částka 2.190,3 milionů eur.


Přehled koridorových staveb na území ČR – realizované a plánované – III. koridor

Rozhodnutím Evropského parlamentu č. 884/2004/EC měnící Rozhodnutí č. 1692/96/EC o rozvoji TEN-T byly definovány i prioritní projekty v nových státech EU. České republiky se týkají dva prioritní projekty 22 a 23, resp. jejich části. Na území ČR se tratě uvedené v dohodách a projektech v podstatě shodují, což ve svém důsledku umožňuje bezproblémové respektování podmínek, umožňujících interoperabilitu železničního systému. Tyto tratě jsou současně zařazeny do Transevropské železniční sítě nákladní dopravy, ve zkratce TERFN. Jedná se o všechny tratě I.–IV. tranzitního železničního koridoru a ostatní důležité tratě na území ČR, zařazené do evropského železničního systému. Pro Českou republiku (jako zemi, ležící ve střední Evropě) jsou významné železniční koridory, spojující jak západní Evropu s východní, tak i severní Evropu s jižní. Příspěvky Evropské unie se pohybují mezi 60–85 % a je třeba zdůraznit, že bez nich by se výstavba na čtyřech hlavních koridorech a na odbočných větvích jen těžko dala uskutečnit.


Přehled koridorových staveb na území ČR – realizované a plánované – IV. koridor

Railway Corridors and Their Financing
Before 2000, the pre-accession Phare funds were mainly used for modernization of railway transportation network. The final beneficiary at that time was the Czech Railways, state organization (České dráhy). In 2003–2004, The Railway Transport Line Administration, state organization (SŽDC), continued implementation of major railway projects of international importance co-financed from pre-accession financial instrument ISPA. After the Czech Republic entering the EU, these projects continue to be co-financed by the Cohesion Fund. The entry into EU enabled the SŽDC in 2004–2006 to use the support from the European Regional Development Fund (ERDF) for modernization of tracks with national and European importance. The ERDF fund financed other than the corridor structures. For the corridor construction, there are currently two important EU programmes – TEN-T (determined for the development of Trans-European transport network) and OPD (Operational Programme Transport).

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Modernizovaná železniční stanice Choceň je součástí I. tranzitního železničního koridoru.Jezernický viadukt u Lipníku nad Bečvou

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (190x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (83x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice