Zelení a Evropští demokraté: Postavme městskou železnici
Rubrika: 2010
Koalice Strany zelených a Evropských demokratů chce v Praze prosadit vybudování podzemní městské železnice. Projekt nazvaný Nové spojení 2 má zrychlit a zkvalitnit cestování mezi Prahou a příměstskými aglomeracemi i cestování uvnitř města. ČTK o tom informovala zastupitelka a kandidátka SZ a ED na primátorku Petra Kolínská (Strana zelených).
Návrh propaguje také Centrum pro efektivní dopravu (CEDOP). Nové spojení 2 by mělo propojit pod povrchem železniční tratě pro městskou a příměstskou dopravu od severovýchodu s tratěmi ústícími do pražského uzlu od jihozápadu. Název si projekt vzal od systému viaduktů a tunelů, který propojuje jednotlivá pražská nádraží.
"V praxi to znamená přivedení tratě z Negrelliho viaduktu a Karlína do čtyřkolejné podzemní stanice Václavské náměstí," uvedla Kolínská. Z centra města by jedna větev vedla přes podzemní zastávky Karlovo náměstí a Anděl na Smíchovské nádraží. Druhá by pak směřovala přes Albertov a náměstí Bratří Synků do zastávky Eden, kde by se zapojila do modernizované trati do Hostivaře.
Důvodem vybudování nové městské železnice má být zrychlení spojení jednotlivých míst ve Středočeském kraji s centrem Prahy, kde by mohli lidé vystupovat na více místech. "Například cesta z Kbel k Národnímu divadlu díky Novému spojení 2 zabere místo současných 45 pouze 30 minut. Cesta z Podbaby na Albertov se zkrátí takřka o polovinu, a to z 28 na 15 minut," dodala Kolínská.
Přínos takového opatření nebude podle ní jen ve zrychlení, ubýt by také mělo aut v ulicích a zvýšil by se komfort veřejné dopravy, protože cestující budou méně přestupovat. Pod Václavským náměstím by se mohlo přestupovat mezi všemi hlavními linkami.
Bývalý náměstek ministra dopravy za Stranu zelených a nynější šéf CEDOP Petr Šlegr podotkl, že se může zdát záměr velkolepý, ale náročností se podle něj nevymyká jiným investicím do infrastruktury, které stát nebo Praha platí. Šlegr, nyní nestraník, CEDOP založil loni v září jako neziskovou organizaci, která chce podporovat především veřejnou a železniční dopravu.
"Bez ohledu na současnou finanční situaci je nutné projekt dále rozpracovávat, aby se mohl začít stavět, jakmile budou potřebné prostředky k dispozici," dodal zastupitel a jeden z kandidátů SZ a ED Jiří Witzany (ED).
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.