Zastupitelé Brna se o prázdninách sejdou kvůli silnici na Svitavy
Rubrika: 2010
Brněnské zastupitelstvo se o letošních prázdninách sejde na mimořádném zasedání. Jediným bodem programu bude ústavní stížnost týkající se chystané silnice R43 z Brna na Svitavy. Nejvyšší správní soud nedávno zrušil část brněnského územního plánu, která obsahovala kontroverzní trasu přes městskou část Bystrc. Je to natolik silné téma, že by bylo vhodné, aby ústavní stížnost podporující připravovanou silnici schválilo přímo zastupitelstvo, a nikoli jen rada města, řekl dnes novinářům primátorův náměstek Daniel Rychnovský (KDU-ČSL).
Termín schůze zastupitelů, tedy pondělí 9. srpna, kritizovala opoziční ODS. Podle kandidáta na primátora Roberta Kotziana městské vedení rozhodlo o projednání záležitosti na poslední chvíli. "Lhůta pro podání ústavní stížnosti vyprší právě v den, na který je mimořádné zastupitelstvo svoláno. Neschopnost vypracovat návrh ústavní stížnosti dříve je jen dalším dokladem dlouho trvajících sporů v koalici ČSSD, Strany zelených, KDU-ČSL a Brno 2006," uvedl Kotzian v tiskové zprávě.
Proti stavbě silnice přes Bystrc je Strana zelených. Prosazuje, aby silnice vedla mimo Brno. Zastánci bystrcké trasy oponují tím, že pak by její trasa málo vyhovovala řidičům. Říkají také, že na sídlišti v Bystrci silnice dopravní podmínky zlepší. Povede v místě, kde čtyřproudá vozovka vede už dnes, její nová podoba má však být skryta v tunelu.
Rychnovský se dnes za návrh ústavní stížnosti postavil. Rozhodnutí Nejvyššího správního soudu podle něj znamená oddálení stavby dopravního tahu. "Znamená to, že silnice smrti bude dál silnicí smrti," uvedl. Současná spojnice na Svitavy I/43 patří k nejzatíženějším v regionu a často se tam stávají smrtelné nehody.
Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) dosáhla intenzita dopravy na současné silnici I/43 před pěti lety 34 000 aut za 24 hodin. To je druhý nejvyšší údaj po dálnici D1 přes Brno.
Do roku 2030 by podle studie ŘSD ČR mělo zatížení na I/43 stoupnout na 75 000 aut denně, na dálnici D1 na jejím nejfrekventovanějším úseku v Brně má činit 85 000 aut denně. Nová silnice R43 přes Bystrc by 32 000 aut měla ze současného tahu odvést, zůstalo by tam 56 000 aut. Při variantě Boskovickou brázdou, jíž prosazují ekologové, by se poměr změnil na 16 000 aut na nové silnici ku 67 000 na staré.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.