KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zaměřování skutečného stavu: 3D laserové skenování, modelování a vizualizace

Zaměřování skutečného stavu: 3D laserové skenování, modelování a vizualizace

Publikováno: 12.4.2013
Rubrika: Zajímavosti

Společnost ARCADIS Geotechnika a. s. je s již více než 85 letou tradicí největší a nejstarší geotechnickou konzultační společností v České republice. Jako jediná firma v ČR disponuje úplnými vlastními kapacitami v laboratorním a terénním geotechnickém zkušebnictví i v geodetickém a stavebním monitoringu, včetně 3D skenování, modelování a vizualizace. Pro řešení inženýrských a geotechnických úloh nabízí ARCADIS Geotechnika a. s. využití progresivní technologie sběru prostorových dat pomocí nového laserového skeneru Leica ScanStation P20. Technologii laserového skenování nabízí ARCADIS Geotechnika a. s. již od roku 2001 (první v České republice) a za více než 12 let jejího používání, od skeneru Leica HDS 2500 přes skener Leica HDS 3000 až po současný skener, získala naše společnost značné zkušenosti.

Leica ScanStation P20 je pulsní, vysokorychlostní panoramatický skener se zorným polem 360° × 270°, s minimálním šumem a s rychlostí skenování až 1 milion bodů za sekundu. V současné době se jedná o nejvýkonnější 3D laserový skener v České republice, který navíc splňuje 1. laserovou bezpečnostní třídu. Oproti starším modelům se výhody skeneru Leica ScanStation P20 projevují jak v rychlosti pořízení dat (kratší doba obsazení staveniště), tak i v kvalitě finálního výstupu (vysoká četnost bodů, větší přesnost).

Systém laserového skenování Leica ScanStation P20 umožňuje bezkontaktní prostorové zaměřování, trojrozměrné modelování a vizualizaci složitých staveb a konstrukcí, interiérů, podzemních prostor nebo libovolného terénu na vzdálenost až 120 m s mimořádnou rychlostí a přesností. Při doporučené pracovní vzdálenosti do 50 m je přesnost určení prostorové polohy bodu 3 mm, pro modelovanou plochu je přesnost 2 mm. Virtuální 3D model nasnímaného objektu je pomocí software Cyclone zobrazen ve formě tzv. mračna bodů obarveného reálnou texturou a lze jej převést do CAD systémů ve 2D nebo 3D (Auto-CAD, MicroStation).

Systém laserového skenování je v ARCADIS Geotechnika a. s. neustále inovován, nedávno byl doplněn o speciální software Cyclone – Publisher pro publikování výsledků měření skenerem v prostředí internetu a také o zpracovatelský program PhotoModelerScanner. Tento program umožňuje přesné 3D modelování složitých polygonových struktur, např. strmých skalních stěn a svahů.

Výhody nové technologie laserového skenování

  • velmi přesné a kompletní zaměřování stávajícího stavu konstrukce, terénu nebo podzemního prostoru s výrazně vyšší produktivitou a finančními úsporami
  • významné zkrácení práce v terénu či v tunelu při podstatně vyšší bezpečnosti
  • měření na probíhající stavbě nebo za plného provozu (bez ohroženízdraví pracovníků laserovým paprskem)
  • vysoká spolehlivost výsledků, eliminace chybných nebo nepřesných měření, získání ucelenějších informací, které podstatně snižují potřebu dalšího doměřování
  • přesné a efektivní 3D modelování, vizualizace a generování 2D výkresů (půdorysy, řezy atp.)
  • velmi rychlé zpracování prostorových digitálních modelů terénu, podzemních i jiných konstrukcí
  • časové i finanční úspory při projektování, snadné dodatečné změny a doplňování projektů.

Aplikace laserového skenování

  • Zaměřování skutečného stavu budov, mostů, tunelů, štol, podjezdů, propustků, nádrží a dalších objektů – zpracování neexistující dokumentace skutečného stavu
  • Dokumentace průběhu výstavby a skutečného provedení staveb opakovaným zaměřením a porovnáním s projektem – kontrola přesnosti a kvality prací (kontrola kubatur, geometrické přesnosti, rovinnosti ploch, tvaru ostění tunelů, objemy nadvýrubů a podvýrubů, digitální rozdílové modely terénu a tunelů, měření průjezdních profilů)
  • Topografické mapování při rozšiřování silnic a dálnic, tunelů, parkovišť, stavenišť, přehradních profilů atp.
  • Zaměřování objemů zemních prací nebo skládek, sledování poklesů terénu, tvaru stavebních jam
  • Zaměřování technologických celků a konstrukcí, zhotovení virtuálních modelů provozů
  • Topografické mapování lomů, strmých svahů (zářezů, sesuvů), tunelových portálů, opěrných a skalních stěn, mapování v dolech, jeskyních a dalších podzemních prostorách
  • Celá oblast architektury, fasády a interiéry, dokumentace památek a uměleckých děl, 3D archeologie, oblast správy nemovitostí
  • Filmový průmysl

REFERENCE SPOLEČNOSTI
ARCADIS Geotechnika a. s. standardně používá technologii laserového skenování přes 12 let. Naši specialisté již zaměřili skutečný stav několika desítek tunelů, mostů, svahů a skalních stěn, interiérů i exteriérů staveb a konstrukcí v České republice i v zahraničí:

Dopravní infrastruktura
Silnice I/35 – sesuvné území u tunelu Hřebeč, silnice R10 – Stará Boleslav – vnitřní tubusy mostu, Kněžice – rekonstrukce železničního náspu, Praha – tramvajová trať Hlubočepy – Barrandov, silnice I/10 – Dolánky u Turnova – skalní stěna, D8 – Chabařovice – dálniční most, silnice II/118 – Hluboš – svah, Klášterec – železniční zářez, silnice I/37 – Karlov – propad povrchu silnice.

Tunely a štoly
Praha – metro IV.C1 – stanice Kobylisy, pět železničních tunelů na trase Krasíkov – Zábřeh, D5 – tunel Valík, Praha – tunely Mrázovka, obchvat Besançon – tunel Fontain (Francie), Mlčechvosty – portál tunelu a gabionová zeď, železniční tunel Banská Bystrica (Slovensko), Praha – železniční tunely Nové Spojení, D1 – tunel Klimkovice, Brno – tunel Dobrovského – štola, D8 – tunely Panenská, Libouchec, Pražský silniční okruh – tunely Lochkov, čtyři železniční tunely na trati Votice – Benešov, část podzemního výukového střediska ČVUT – štola Josef.

Skalní stěny a svahy
Dolní Žleb u Děčína, Jelenec (Slovensko), železniční trať Strakonice – Volary, Vrané nad Vltavou, silnice III/2099 – Loket, Praha – Klárov, Chambery – skalní stěna (Francie), Děvín – skalní masiv pod hradem (Slovensko), Český Krumlov – skalní svah Pod Kamenem, silnice I/14 a I/10 – Harrachov, silnice II/102 Štěchovice – Davle, silnice II/102 Měchenice – Strnady, železniční stanice Hoštejn.

Průmyslové, občanské a historické stavby
Praha – malá dvorana Veletržního paláce, Příšovice – haly Grupo Antolin – rovinnost podlah, Jaderná elektrárna Mochovce – stavební konstrukce (Slovensko), Čestlice – ocelová konstrukce Aquaparku, Praha – Německá škola – skutečný stav fasád, Bratislava – historické budovy (Slovensko), elektrárna Chvaletice – chladicí věž, Praha – bytové domy Trigema – rovinnost ploch, Lyon – bazilika Fourvière (Francie), Plzeň – střešní konstrukce haly, Praha – Karlův most – skutečný stav soch a sousoší.

Ostatní
Noordhollands Duinreservaat – písečné duny v rezervaci (Nizozemsko), Nejdek – stavební jáma, film Hellboy – kulisy, film Alien vs. Predátor – kulisy, Chrudim – archeologické vykopávky, Chabařovice – sesuv povrchu skládky nebezpečného odpadu, areál Pražského hradu – archeologické vykopávky.

Leica ScanStation P20 významně obohacuje nabídku služeb inženýrské geodézie ARCADIS Geotechnika a. s. V porovnání s tradičními metodami získají naši klienti přesnější, spolehlivější a kompletnější výsledky zaměření, včetně 3D modelu, a to v mnoha případech za stejnou nebo dokonce za nižší cenu.

Foto: RNDr. Jiří Nedvěd

Surveying of Actual Condition: 3D Laser Scanning, Modelling and Visualisation
The company ARCADIS Geotechnika a. s. is, with already more than 85-year long tradition, the biggest and oldest geotechnical consulting company in the Czech Republic. As the only company in the Czech Republic it has full own capacities in laboratory and field geotechnical testing engineering and in geodetic and construction monitoring, including 3D scanning, modelling and visualisation.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Praha – Metro V.A – nový laserový skener Leica ScanStation P20Praha – Karlův most – prostorová dokumentace skutečného stavu soch a sousoší starším systémem HDS 3000Aquapark Čestlice – zaměření skutečného stavu ocelové konstrukceSanace sesuvu na silnici I/35 u tunelu Hřebeč – 3D model sesuvného území, vytvořený ze zaměření laserovým skeneremStavba tunelů Panenská na dálnici D8 – zobrazení části tunelové trouby ve formě mraku bodůDolánky u Turnova – zaměření stávajícího stavu skalní stěny pro projekt sanace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (109x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (70x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (68x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice