Začínáme vylepšovat stav silnic, soutěžení na nejnižší cenu ale přináší státu ekonomické ztráty
Rubrika: Aktuality
Navzdory velikým problémům způsobeným především nevyhovující legislativou a vyhodnocováním zakázek na základě nejnižší ceny setrval v roce 2018 pozitivní trend ve výrobě rozhodujících materiálů pro stavbu silnic. Mohl by se tak začít zlepšovat jejich roky zanedbaný stav. V loňském roce se objem vyrobených asfaltových směsí blížil 8 milionům tun. Jedná se tak o jeden z nejlepších roků v historii. Důvodem je především zvýšení objemu financí v rozpočtu ŘSD ČR určených na opravy a rekonstrukce, a to jak dálnic, tak silnic I. třídy, a financí v rozpočtu krajů.
Tuto informaci sdělil v rámci připomenutí IRMD (Mezinárodního dne údržby silnic) jednatel Sdružení pro výstavbu silnicIng. Petr Svoboda a dodal: „Stále v opravách silnic doháníme minulá období, kdy se do oprav a rekonstrukcí investovalo minimálně.“
Hlavním problémem tak v posledních letech není nedostatek financí, ale nepřipravenost stavebních projektů na výstavbu. Situace je zapříčiněna nejen nekompetentním rozhodováním odpovědných institucí v minulosti, ale zejména naprosto nevyhovujícím stavem legislativy, která se týká přípravy staveb (posuzování staveb z hlediska vlivu na životní prostředí, nevyhovující stavební zákon atd.). Zásadně se projevuje absence systémového přístupu k financování dopravní infrastruktury a dlouhodobého plánování. „Příprava staveb musí začít několik let před plánovanou realizací. S tím souvisí i potřeba systémového řešení financování po skončení OPD 2, kdy České republice zbydou pouze národní zdroje, které nebudou dostatečné. Čas pro řešení se krátí,“ varuje předseda Sdružení pro výstavbu silnic Ing. Petr Čížek.