KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zabezpečovací a telekomunikační technika na IV. tranzitním železničním koridoru

Zabezpečovací a telekomunikační technika na IV. tranzitním železničním koridoru

Publikováno: 12.10.2009, Aktualizováno: 13.10.2009 12:54
Rubrika: Zajímavosti

Stavby IV. tranzitního železničního koridoru na trase Děčín – Praha – Veselí nad Lužnicí – Horní Dvořiště/České Velenice jsou součástí projektu modernizace vybrané sítě železničních tratí České republiky. Pro stanovení jednotné koncepce a technického řešení železniční infrastruktury byly zpracovány „Zásady modernizace a optimalizace vybrané železniční sítě České republiky“. Následně pak byly novelizovány Směrnicí generálního ředitele SŽDC, s. o., č. 16/2005, ve které jsou zohledněny legislativní změny platné ke dni účinnosti této směrnice.

Společnost AŽD Praha s. r. o. se zúčastnila všech veřejných obchodních soutěží, které vyhlásil investor SŽDC, s. o. Vzhledem k tomu, že ve většině staveb se hlavní objem prací týkal stavebních objektů, působila AŽD Praha s. r. o. především jako subdodavatel stavebních firem nebo jako součást sdružení. S ohledem na výše uvedené Směrnice SŽDC č. 16/2005 jsme investorovi nabídli požadovaná technologická zařízení a zabezpečovací a telekomunikační techniku.

Na IV. TŽK (tranzitním železničním koridoru) se stavby provádějí postupně v několika etapách tak, aby bylo možné optimálně zajistit osobní a nákladní dopravu bez zbytečných omezení. Stavby jsou připraveny a realizovány postupně v následujících oblastech:

1. ZABEZPEČOVACÍ ZAŘÍZENÍ
Koncepčně jsou na těchto tratích nasazována elektronická stavědla ESA 11, elektronický autoblok ABE-1 a elektronická přejezdová zabezpečovací zařízení PZZ-EA. Elektronické stavědlo ESA 11 bylo vyvinuto firmou AŽD Praha s. r. o. a je firmou jako celek projektováno, vyráběno a dodáváno. Všechny originální části hardwaru i softwaru patří k duševnímu vlastnictví firmy. Na řešení byl udělen patent č. 282 967.

Zařízení ESA 11, vzájemně propojená do větších celků systémem dálkového ovládání (DO), se mohou doplnit graficko-technologickou nadstavbou (GTN). GTN není přímou součástí zařízení ESA 11, ale slouží jako nástroj pro řízení dopravy (zpracování plánovaného a uskutečněného grafikonu vlakové dopravy, včetně podpory vyhledávání a řešení konfliktů) a jako prostředek pro vedení elektronické dopravní dokumentace. Prostřednictvím GTN může být zařízeno ESA 11 propojeno s informačními systémy provozovatele.


Tabulka 1 – Technologické vybavení tratě zabezpečovacím zařízením

Obslužné pracoviště výpravčího nebo dispečera daného traťového úseku slouží k zobrazování stavu a k udělování povelů systému ESA 11. Pracoviště obsahuje zadávací počítače (ZPC) vybavené potřebným SW a umisťuje se v místnosti obsluhy. ZPC jsou zapojeny do zdvojené datové sítě LAN (pro spojení této úrovně s bezpečným logickým jádrem), k níž jsou připojeny až čtyři zobrazovací jednotky (zobrazení reliéfu kolejiště a doplňkových textových informací), dále klávesnice, polohovací zařízení a čtecí zařízení karet pro identifikaci obsluhy, které blokuje ovládání neoprávněným osobám. Systém ESA 11 je možno připojit k dálkovému ovládání AŽD DOZ1 a k dalším nadstavbovým počítačovým systémům a je schopen také zobrazovat čísla vlaků.

Pro zjišťování volnosti staničního, traťového a přejezdového zabezpečovacího zařízení jsou použity kolejové obvody KOA1 275 Hz, popř. 75 Hz. V některých případech jsou aplikovány jako doplněk pro zjišťování volnosti kolejí počítače náprav Frauscher. Do vybudování Centrálního dispečerského pracoviště v Praze bude dálkové ovládání staničních zabezpečovacích zařízení provedeno z pracovišť úsekového dálkového ovládání.

2. SDĚLOVACÍ ZAŘÍZENÍ (SZ)
V rámci stavby je realizován jednotný přenosový systém v celém úseku koridorové stavby, dále je nově zřízeno sdělovací zařízení, místní kabelizace, ústředny ATÚ (Automatické telefonní ústředny), rozhlas a informační systém pro cestující, telefonní zapojovače, telefonní, hodinové a datové rozvody, zařízení elektrické požární a zabezpečovací signalizace apod. Použité optické kabely a přenosová zařízení umožní budoucí nasazení systému ERTMS (ETCS + GSM-R). Jde o jednotný evropský vlakový zabezpečovač, který využívá radiovou síť GSM-R. Jde o propojení strojvedoucího s radioblokovou centrálou. Prostřednictvím tohoto systému strojvedoucí dostává informace, jakou rychlostí má pokračovat v jízdě a například také o tom, jak dlouhý úsek před ním není obsazen vlakem.

3. NAPÁJENÍ
V rámci silnoproudého zařízení je vybudováno napájení nového staničního zabezpečovacího zařízení z měničů DAK. Vytvořeny jsou rovněž nové rozváděče zajištěné sítě. Dálkové ovládání silnoproudých zařízení zajišťuje automatický systém dálkového řízení (DŘT). Trakční soustava je propojena se stanovištěm elektrodispečera. Výběrová řízení na jednotlivé stavby v traťovém úseku Doubí u Tábora – České Budějovice budou teprve vyhlášena v rámci veřejných obchodních soutěží.

Security and Telecommunication Technology on the 4th Transit Railway Corridor
Structures of the 4th transit railway corridor on the route Děčín – Praha – Veselí nad Lužnicí – Horní Dvořiště/České Velenice are parts of modernisation project of the selected network of railway tracks in the Czech Republic. They are being carried out in several stages in order to be able to optimally provide for personal and cargo transportation without undue limitations. The construction is prepared and implemented in the areas of security system, communication devices and feeding. The main supplier of the security and telecommunication technology was the company AŽD Praha s. r. o.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Traťové úseky podle čísel tratíŘíčanské zhlavíObslužné pracoviště v žst. České Budějovice

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (137x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (85x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (67x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice