Za Plzní začne na jaře stavba nejdelšího železničního tunelu v ČR
Rubrika: Tunely
Příští rok na jaře odstartuje největší železniční stavba v Plzeňském kraji za posledních 20 let. Úsek III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na necelých osm miliard korun, bude hotový v roce 2015. Zhruba polovinu nákladů na novou trať, po níž budou vlaky jezdit 160 km/hod., spolkne nejdelší český železniční tunel z Kyšic za známý plzeňský vrch Chlum, který bude měřit přes čtyři kilometry. ČTK to řekl šéf přípravy stavby Milan Majer z plzeňské Správa železniční dopravní cesty, která je investorem akce.
"Zatím nejdelší železniční tunel v ČR je březenský, 1758 metrů dlouhý, na přeložce tratí mezi Březnem a Chomutovem, dokončili jsme ho v roce 2007," řekl Majer, který se na jeho stavbě také podílel. Březenský tunel je o 11 metrů delší, než je 100 let starý tunel pod Špičákem, také v Plzeňském kraji. Z dvoukolejných tunelů je špičácký nejdelší v ČR.
V připravovaném železobetonovém tunelu mezi Kyšicemi a Plzní budou vybudovány dva tubusy vedle sebe. Tunel bude na úseku Rokycany - Plzeň nejdelší stavbou. "Jakmile odstartuje stavba trati, tak začnou přípravné práce na tunelu. Z hlediska délky je to limitující stavba, která skončí tak na jaře 2015, aby byl čas propojit ji s úseky před a za tunelem," dodal Majer. Při ražbě tunelu se ze stavby odveze jeden milion metrů krychlových zeminy; jedna tatra s přívěsem odveze 16 m3. Nadloží nad oběma tubusy bude mít výšku od 12 do 35 metrů, nejvíce u Chlumu. Investor nezvolil trasu pod vrcholem s rozhlednou, ale bokem k zábělské silnici.
Kromě přístupů od portálů budou vstupy pro záchranáře v propojkách mezi tunely, asi po 500 metrech, kde budou kamery. Propojkami by se cestující v případě kolize mohli dostat ze zasaženého do nezasaženého tunelu. Šírka tubusu bude závislá na technologii ražby, kterou zvolí vítězný dodavatel úseku. Výběrové řízení má být vyhlášeno tento měsíc.
Část III. koridoru z Rokycan do Plzně bude měřit 14,1 kilometru. Ze současné trati, která je dlouhá 20,2 km, povede polovina nového úseku ve stávající stopě. Na koridoru z Prahy do Chebu už jsou hotové úseky z Plzně do Stříbra a z Chebu do Plané. Tento měsíc skončí část Stříbro - Planá, příští rok Beroun - Zbiroh a o rok později Zbiroh - Rokycany. Zbylé části Praha - Beroun a Cheb - státní hranice se připravují.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.