Z Ostravy do Opavy komfortněji elektrickým vlakem City Elefant
Rubrika: Aktuality
Minulý čtvrtek 21. června se v železniční stanici Ostrava – Svinov a posléze na nádraží Opava – východ odehrála malá slavnost. Ten den byla totiž oficiálně ukončena elektrizace tohoto osmadvacet kilometrů dlouhého traťového úseku mezi oběma městy, která výrazně zvýší propustnost a bezpečnost vlakové dopravy, zkrátí jízdní dobu a sníží provozní náklady Českých drah. Pro cestující zase znamená podstatné zvýšení kultury cestování, neboť z Ostravy do Opavy už budou jezdit převážně moderními a tichými soupravami City Elefant.
„Neméně důležitý je i ekologický přínos elektrizace, sníží se jak prašnost kolem trati, hlučnost dopravy i množství exhalací, které souvisejí s dieselovými lokomotivami,“ řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek. Tato státní organizace (SŽDC) byla investorem stavby, jejíž náklady přesáhly 1, 931 miliardy korun. Projekt zahrnoval modernizaci celého traťového úseku, předelektrizační úpravy i vlastní elektrizaci jednokolejné trati Ostrava-Svinov – Opava – východ o délce 28, 217 kilometru. Šlo především o úpravy železničního svršku, nutné pro zvýšení rychlosti vlaků až na 100 kilometrů v hodině, dosažení třídy zatížitelnosti D4 a zajištění prostorové průchodnosti UIC GC. Po celé délce trati z Ostravy do Opavy bylo rekonstruováno 48 mostů.
Moderní, tichá souprava City Elefant připraví cestujícím příjemnou jízdu z Ostravy do Opavy, osmadvacet
kilometrů zvládne za necelou půlhodinku...
V samotné železniční stanici Opava – východ bylo vybudováno nové ostrovní nástupiště včetně nového podchodu. Nové je také moderní sdělovací a zabezpečovací zařízení včetně dispečerské řídící techniky, která umožní třeba dálkové řízení dopravy ze železniční stanice Ostrava – Svinov. Dále bylo vybudováno trakční a napájecí vedení 22 kV a měnírna v Opavě, modernizací prošla i silnoproudá technologie a rozvody včetně osvětlení a elektrického ohřevu výhybek.
Elektrizovanou trať z Ostravy do Opavy uvedli do provozu, zleva primátor Opavy Zbyněk Stanjura, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jan Komárek, předseda správní rady Tchas a Sdružení Elektrizace Svinov – Opava Václav Daněk a náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Jiří Novák.
Stavba byla zahájena v roce 2004, její celkové náklady dosáhly částky 1, 931 miliardy korun, z toho náklady realizace činily 1, 796 mld. korun. Financoval ji Státní fond dopravní infrastruktury, investorem byla Správa železniční dopravní cesty a generálním projektantem stavby SUDOP Brno. Dodavatelem stavby se stalo Sdružení Elektrizace Svinov – Opava, složené ze zhotovitelů Tchas, OHL ŽS, Subterra, Firesta-Fišer a Tomi-Remont. Významnými subdodavateli byly také firmy Elektrizace železnic a AŽD Praha.