Vzedmutá část D5 na Tachovsku by měla být opravená asi 24. srpna
Rubrika: 2010
Týden před koncem srpna by měla skončit poblíž Boru na Tachovsku oprava D5 poškozené v červenci horkem. Vzedmuté místo na 122. kilometru dálnice ve směru na Plzeň už silničáři odstranili. Práce pokračují naplno už druhý týden, řekl ČTK ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR) Zdeněk Kuťák.
Nesjízdný "hrb", kvůli němuž musí řidiči jezdit oběma směry jen ve druhé půlce D5, slíbilo ŘSD ČRopravit do 31. srpna. "Děláme vše pro to, aby to bylo dříve," uvedl Kuťák. Náklady včetně posudků dosáhnou asi milionu korun. Na řešení problému se podíleli špičkoví experti, kteří projektovali například betonové přistávací dráhy na Ruzyni. Po analýze problému byl projekt hotový za týden.
Příčinou poškození byla dlouhá extrémní horka. "Stoupací pruh je otočen na jihozápad, a tak je výrazně osluněný a navíc jsme při bourání desky zjistili, že při stavbě nebyly dodrženy původní projektové parametry," uvedl Kuťák. Podkladní vrstvy měly být udělány tak, aby při extrémním roztažení, zajely pod vrstvy asfaltové (živičné) vozovky. "Ale v tomto případě se o sebe opřely," dodal.
Betonová vozovka D5 byla podle Kuťáka v problémovém místě přerušena asfaltovým úsekem kvůli tomu, že beton nelze použít všude. Má jiné mechanické vlastnosti, například pružnost nebo reakce na změny v podloží. Proto se na určité úseky, například na vysoký násep, dává asfaltová část, která reaguje pružněji než betonová.
Podle původních odhadů expertů měl být problém v kamenivu betonových desek, které zvětšilo svůj objem. "Mohlo to hrát roli, ale nezjistili jsme, že by se použilo špatné kamenivo, zkoušky tenkrát vyšly, a je z něj prakticky celá dálnice," dodal.
Dálnice na 122. kilometru se 12. července zvedla až o 40 centimetrů. Doprava musela být vedena po objížďce. Po dvou dnech začal fungovat obousměrný provoz ve druhé polovině D5.
"Předminulý víkend jsme vybourali 15 metrů poškozených betonových desek ve všech třech pruzích a udělali novou dilataci," uvedl Kuťák. Silničáři je frézovali postupně po žebrech, aby eliminovali případná napětí. Na zhutnělou vrstvu štěrkové drtě položili vrstvičku betonu, která zajistí konstantní tloušťku a kluz vrchní betonové desky. Minulý víkend "ručně" vybetonovali dvě krajní a dnes střední desku. "Musí se to nechat asi 15 dní vyzrát a pak lze pustit provoz," dodal.
ŘSD mělo vinou horka na D5 ještě jeden, ale méně významný problém na dalším místě, kde se zhruba na metru zvedl živičný kryt. Firma to spravila za provozu. Horko dále mimořádně zatěžuje přechody mostů na komunikace, kde se místy vytvořily centimetrové vlnky, které ale motoristy nijak neohrožují a opraví se postupně. Podle Kuťáka je ale D5 ve srovnání s jinými dálnicemi ve velmi dobrém stavu.
Místy ještě "koroduje beton". Experti pro to nemají jasné vysvětlení. Shodli se pouze na tom, že to eliminují tenkou vrstvou živičného koberce s emulzí, která se "natahuje" na D5 od předloňska.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.