Výstavba velkého městského okruhu v Brně bude pokračovat
Rubrika: 2010
Výstavba velkého městského okruhu v Brně bude pokračovat. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Vít Bárta (VV). Přes pozastavení mnoha důležitých silničních staveb v Česku ministr počítá také s výstavbou protihlukových stěn na dálnici D1 u Popůvek na Brněnsku. Bárta hodlá řešit i otázku možného rušení letů mezi Prahou a Brnem a modernizaci dálnice D1. Zmražena je naopak největší investice - projekt železničního uzlu Brno za 20 miliard korun.
"Mohu potvrdit, že brněnský okruh dále pokračuje. Říkám to s pokorou toho, že je to v rámci celé České republiky nejméně hloupé z hloupých řešení, jaké stavby jsem měl zastavit a jaké ne," uvedl Bárta. Práce na výstavbě královopolského tunelu byly zahájeny před dvěma lety, tunel byl proražen letos. Stavba má být dokončena nejdříve koncem příštího roku.
Ministr spolu se zástupci samosprávy řešil i možné zrušení letů mezi Prahou a Brnem, které provozují ČSA. Bárta slíbil, že tuto věc prošetří. "Chci se osobně přesvědčit o míře ztrátovosti letecké dopravy mezi Prahou a Brnem," řekl. Řešit chce v budoucnu i investice do modernizace dálnice D1 a jejího plánového rozšíření.
Mezi zmražené projekty naopak patří stavba železničního uzlu Brno. "V současném investičním rámci jednoznačně nemůže být řeč, že bychom tak zásadní investici byli schopni realizovat. S krajem i městem budeme spolupracovat na tom, aby se tento projekt stal prioritním pro následující léta," uvedl Bárta. Ministerstvo podle něj nepočítá s čerpáním evropských dotací na tuto stavbu v následujících třech letech.
Projekt železničního uzlu Brno, konkrétně modernizace průjezdu a první části osobního nádraží, je klíčovou pozastavenou investicí na jižní Moravě. "Dosud byla v rámci brněnského projektu dokončena první část odstavného nádraží," uvedl mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Pavel Halla.
Ministr v Brně jednal i o projektu silnice R52. "Je to priorita kraje a věřím, že do roku 2014 zahájíme v souladu s mezivládní dohodou České republiky a Rakouska výstavbu R 52 budováním obchvatu města Mikulova," uvedl po jednání s ministrem hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Podle Niny Ledvinové z oddělení komunikace Ředitelství silnic a dálnic obchvat Mikulova nemá ani územní rozhodnutí, takže zahájení výstavby v nejbližší době je prakticky nemožné.
Pokud jde o přestavbu brněnského železničního uzlu, přislíbil ministr primátoru Romanu Onderkovi vyslání zástupce ministerstva do grémia řídícího přípravu tohoto projektu. Peníze na jeho realizaci však podle Bárty nyní nejsou. "Rozhodující bude jaro příštího roku, kdy město získá územní rozhodnutí. Dohodli jsme se na pokračování našich kroků i s ohledem na možnosti čerpání evropských prostředků. Příští rok se budeme domlouvat na tom, za jakých podmínek a kdy bude možno tento projekt realizovat," řekl primátor.
Silnice I/55 z Břeclavi do Uherského Hradiště se měla modernizovat už před lety, realizace se ale opět odkládá. Místním vadí některé nedávno provedené změny v projektu, tedy především vynechání některých nájezdů. "Chce (Bárta) projít znovu celý projekt při jednání s jednotlivými obcemi a specifikovat nejkritičtější místa," řekla ČTK starostka Hodonína Milana Grauová. Podle ní existuje varianta, že by se výstavba mohla realizovat v etapách. "Nevíme ale v jakých ani ekonomicky ani technicky. Nejdříve dojde v řádu měsíců k přehodnocení stavby," dodala.
Podle ní se komunikace připravuje dlouhá léta a některé stavby jsou předchystané. Největším problémem je navrhovaný tunel z hlediska ochrany životního prostředí u Bzence. "Nechci říci, že jsme na začátku, ale bude to dlouhodobá záležitost," dodala Grauová.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.