KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Výstavba tunelu Blanka by se mohla ještě o půl miliardy prodražit

Výstavba tunelu Blanka by se mohla ještě o půl miliardy prodražit

Publikováno: 3.3.2011, Aktualizováno: 9.3.2011 13:11
Rubrika: Tunely

Výstavba tunelu Blanka by se mohla prodražit ještě o další půl miliardu korun oproti dosud uváděným nákladům ve výši 37,9 miliardy korun. Vyplývá to z analýzy pražského magistrátu, která zdůvodňuje dosavadní navýšení nákladů na výstavbu tunelového komplexu Blanka. Praha ji dnes zveřejnila na svých webových stránkách.

Výstavba by se mohla podle dřívějších informací vedení hlavního města prodražit asi o deset miliard korun na 37,9 miliardy. Tyto náklady ale možná nejsou konečné. Materiál popisuje další v současnosti známé položky, které by mohly zdražit tunelový komplex o dalších 500 milionů. Jde například o protihluková opatření v ulici V Holešovičkách, opravu bastionů Prašný most a Myslbekova, úpravu Letenské pláně, rozsáhlejší rekonstrukce Letenského náměstí nebo zakrytí povrchové trasy v Troji.

Analýza potvrzuje už dříve uváděné informace o navýšení nákladů na jednotlivé části stavby. Stavební část se podle dokumentu prodražila z 21,2 miliardy korun na 26,26 miliardy korun. Cena za technologickou část se zvedla o miliardu z původních 4,2 miliardy korun. Další navýšení o 3,5 miliardy způsobila valorizace.

Jako hlavní důvody dosavadního prodražení materiál uvádí mimo jiné změnu architektonického řešení Trojského mostu, požadavky Prahy 6 na řešení okolí stanice metra Hradčanská či objízdnou komunikaci na Letné.

Podle dokumentu za zdražení stavby mohou i některé požadavky vedení města, které lze označit za politické. Například kvůli tomu, aby stavaři stihli vrátit provoz na ulici Milady Horákové do 1. září 2010, jak slibovali pražští politici, byla vybudována objízdná trasa kolem staveniště. Kvůli tomu se musely znovu přeložit již položené inženýrské sítě.

Vedení hlavního města na základě této analýzy chystá revizi některých dosud nerealizovaných částí tunelového komplexu Blanka, u kterých by bylo možné jejich cenu ještě snížit. Praha chce jednat například o požadavcích městských částí na povrchové úpravy nebo o technologiích, které by měly být v tunelech použity. O tom, zda bude možné výslednou cenu stavby snížit, by mělo být jasno na začátku května.

Minulé vedení slibovalo dokončení této stavby do závěru roku 2012, tento termín ale pravděpodobně nebude dodržen. Současné vedení mluví spíše o roku 2014. S tímto datem počítá i analýza. Záležet ale bude na výsledné ceně stavby i na tom, zda bude mít město na investici dostatek peněz.

Největší finanční dopady podle analýzy měly:

  • změna konstrukčního a architektonického řešení Trojského mostu
  • požadavky Prahy 6 na změnu řešení okolí stanice metra Hradčanská a definitivní úpravy v okolí křižovatky Prašný most
  • provizorní objízdná komunikace staveniště Letná
  • směrnice Evropského parlamentu a rady o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely
  • požadavky Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy a odboru krizového řízení pražského magistrátu
  • požadavky Technické správy komunikací vyplývající ze standardů technologického vybavení z roku 2008
  • dodatečné tryskové a těsnící injektáže kvůli propadům tunelu ve Stromovce
  • požadavky správců inženýrských sítí
  • rozdíly vzniklé na základě upřesněné realizační dokumentace oproti zadávací dokumentaci stavby

Přehled původních a současných nákladů na stavbu (včetně DPH) v milionech korun:
 

  cena dle smluv vyvolané investice navíc celkem
stavební část 21.223 5036 26.259
technologická část 4202 1041 5243
základní cena celkem 25.425 6077 31.502
inženýrská a projektová činnost 675 296 971
geologický, archeologický průzkum, geodetické práce, poradenská činnost 534 134 668
geotechnický monitoring 113 55 168
výkup pozemků 253 47 300
ostatní náklady celkem 1575 532 2107
rozpočtová rezerva 2000 -1200 800
celkem v základní cenové úrovni 29.000 5409 34.409
valorizace 0 3503 3503
celkem 29.000 8912 37.912

Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (120x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (88x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (47x)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice