KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Výstava JAK SE TVOŘÍ MĚSTO mapuje jedno z nejúchvatnějších období v lidské historii“

„Výstava JAK SE TVOŘÍ MĚSTO mapuje jedno z nejúchvatnějších období v lidské historii“

Publikováno: 22.8.2011, Aktualizováno: 23.8.2011 13:43
Rubrika: Zajímavosti

tvrdí v rozhovoru pro časopis SILNICE ŽELEZNICE Ing. Zdeněk Říha, Ph.D., koordinátor výstavy.

Jak a kdy vlastně myšlenka konání takovéto akce vznikla?
Myšlenka vzešla ze strany ČVUT po návštěvnicky úspěšné výstavě Vize pro dopravu v Praze. Tady jsme si ale jako téma vybrali změny, kterými Praha prošla v době vrcholné průmyslové revoluce. Tedy období, do kterého vstupovala ve své středověké velikosti sevřená hradbami, a které končí ve dvacátých letech dvacátého století vznikem tak zvané velké Prahy. Věnujeme se pochopitelně dopravním tématům – prvním tramvajovým linkám, dopravnímu napojování nových městských částí Prahy, vzniku Dopravního podniku a jiným. Některé části jsou ale zaměřeny i na pouze zdánlivě nedopravní témata, jako jsou asanace Starého Města nebo vznik holešovické elektrárny.

Co je vaším hlavním cílem?
Cílem je určitě představit zmiňované období, zároveň se ale historii nevěnujeme samoúčelně, protože ve spoustě věcí lze nalézt mnoho paralel se současným vývojem nejen v dopravě. Minimálně je zajímavé sledovat interaktivní vazby mezi růstem města a dopravou. Jednak to, jak město roste, vyžaduje více dopravy, na druhé straně ale rozvoj dopravního systému stimuluje další růst města – typickým příkladem jsou Vinohrady po zavedení první elektrické tramvajové tratě v roce 1897 a jejich následný stavební boom.

Jak byste zhodnotil minulý ročník výstavy, který probíhal v Národní technické knihovně v Praze – Dejvicích?
Určitě kladně – Národní technická knihovna je atraktivní prostředí a výstava si v něm určitě své fanoušky našla. Navíc jsme i vyzkoušeli interaktivní tabule Smartboard a jejich prostřednictvím návštěvníkům nabídli kromě klasických panelů i další zajímavé materiály.

Letos se výstava objevila v budově Magistrátu hlavního města Prahy na Mariánském náměstí a byla slavnostně zahájena 9. června při příležitosti 5. Českého dopravního fóra. Můžete přiblížit, jaké další změny ve srovnání s minulým ročníkem proběhly?
Změny neproběhly žádné, výstavu mohou návštěvníci vidět ve stejném rozsahu jako v loňském roce, samozřejmě s výjimkou interaktivních tabulí – ale nabízíme alespoň na plazmové obrazovce slideshow, která na měnících se fotografiích ukazuje to, jak se Praha změnila za posledních sto let. Především za sebe můžu říct, že jsem velice rád, že se zde povedlo výstavu umístit a Magistrátu hlavního města Prahy i organizátorům Českého dopravního fóra musím poděkovat.

Jak je možné výstavu na magistrátu zhlédnout? Jak dlouho potrvá?
Vzhledem k tomu, že výstava je umístěna v sále, kde zasedá zastupitelstvo Prahy, není přístupná veřejnosti, ale pouze po dohodě s magistrátem ohlášeným skupinám, především zájemcům ze středních a vysokých škol. Na magistrátu by měla výstava být cca do 10. července.

Jaké další plány máte s touto výstavou?
Určitě budu rád, když ještě další zájemci o výstavu projeví zájem. Myslím, že mapuje jedno z nejúchvatnějších období v lidské historii a velmi dobře na příkladu Prahy ukazuje, jak se města v tomto období měnila.

„Exhibition HOW A TOWN IN CREATED maps one of the most fascinating periods in the human history“
Interview with Ing. Zdeněk Říha, Ph.D., exhibition coordinator

Historické fotografie: Archiv Dopravního podniku hlavního města Prahy
Autor současných fotografií: David Neugebauer

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Celetná ulice dnes…... a dříveKarlínská vozovna dříve…... a dnesMost Legií – pohled od Národního divadlaMost Františka 1. – pohled od NárodníhoStatní opera dříve…... a dnes

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (115x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (110x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice