KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Vysoce modifikované asfalty u „věčných“ vozovek

Vysoce modifikované asfalty u „věčných“ vozovek

Publikováno: 10.5.2016
Rubrika: Zajímavosti

Koncepce asfaltových vozovek s velmi dlouhou životností se objevila v USA před koncem 20. století. Předpokládalo se, že bude možné dosáhnout životnosti 50 let. Klíčem k dosažení takové životnosti je zajištění odpovídajících vlastností asfaltu a asfaltových směsí a snížení přetvoření vozovky pro větší odolnost proti únavě, ale také správný výběr asfaltového pojiva. Nový typ vysoce modifikovaných pojiv (HiMA), charakterizovaný převrácením poměru polymerové a asfaltové fáze, se objevil před několika lety. Je ideálním pojivem pro vrstvy s velmi vysokou odolností proti únavě. Únavové zkoušky metodou 4PB‑PR provedené ORLEN Asfalt v různých laboratořích a výpočty vozovek návrhovou metodou ukázaly, že použitím modifikovaného asfaltu ORBITON HiMA v asfaltové podkladní vrstvě se může zvýšit vypočtená životnost na více než 100 milionů návrhových náprav. To je taková životnost, že vozovka se tím stane „věčnou“ vozovkou.

ÚVOD
Před deseti lety se v Evropě a USA objevila koncepce vozovek s velmi dlouhou životností označovaných jako „věčné“ vozovky. Tato koncepce byla ve světě použita na mnoha vozovkách, u kterých nebyly žádné potíže s přenesením velkého dopravního zatížení a zvýšenou trvanlivostí. Vozovky s velmi dlouhou životností jsou vozovky, které mají trvanlivost více než 50 let, bez nutnosti rekonstrukce a vyžadují pouze periodickou údržbu obrusné vrstvy, hlavně pro obnovení povrchových vlastností. Klíčem k dosažení tak vysoké životnosti je dobrá odolnost asfaltových vrstev proti únavě. K únavě asfaltových směsí dochází, když je asfaltová vrstva vozovky vystavena opakovaným namáháním v tahu za ohybu od přejezdů těžkých vozidel. Přetvoření 50 mikrostrainů až 200 mikrostrainů (με) jsou menší než pevnost materiálu a nevedou k jeho porušení. Teprve kumulací velkého počtu cyklických přetvoření dochází k poškozování únavou a v podkladní asfaltové vrstvě vozovky vznikne trhlina. Na obrázku 1 je znázorněno přetvoření (poměrné protažení) na spodním líci asfaltových vrstev vozovky od zatížení kolem vozidla na povrchu vozovky.

Počet zatěžovacích cyklů do únavového porušení protažením je v případě asfaltových vozovek od několika milionů do více než 10 milionů. Jeden zatěžovací cyklus je definován jako jedno zatížení návrhovou nápravou (například zatížení návrhovou nápravou 100 kN, tj. zatížení 10 tun na nápravu). Dosažení velké odolnosti proti únavě u asfaltové směsi v podkladní vrstvě vozovky závisí na správném složení směsi a volbě vhodného pojiva. Klíčovými parametry u směsi je obsah pojiva a mezerovitost vrstvy po zhutnění. Je známo, že použití asfaltu modifikovaného polymery zlepšuje odolnost proti únavě.

ASFALTY VYSOCE MODIFIKOVANÉ POLYMERY
Výzkumné a vývojové oddělení ORLEN Asfalt provedlo v letech 2010 až 2013 výzkumné práce na vývoji nové skupiny asfaltů modifikovaných polymery nazvaných ORBITON HiMA. Cílem bylo přidávat do pojiva významně větší obsah speciálního elastomerického polymeru, pro dosažení zvláštních vlastností asfaltových směsí: velmi vysoká odolnost proti trvalým deformacím, proti únavě a vzniku trhlin. Pro dosažení těchto vlastností asfaltových vrstev vozovky je použit vyšší obsah polymeru, kterým se obrátí objemový podíl polymerové a asfaltové fáze (způsobený expanzí polymeru v asfaltu), jak je vidět na obrázku 2.

Spojitá polymerová síť v pojivu a asfaltové směsi působí jako poddajná „výztuž“, která významně omezuje šíření trhlin v asfaltové vrstvě. Proto je možné očekávat velmi dobrou odolnost proti únavě.

ÚNAVOVÉ ZKOUŠKY
Únavovými zkouškami provedenými na Technické univerzitě v Gdaňsku metodou 4PB‑PR bylo zjištěno, že asfaltový beton s ORBITON HiMA má nadprůměrnou odolnost proti únavě. Na obrázku 3 je únavová přímka směsí AC16W s pojivem ORBITON HiMA.

Poměrné přetvoření pro porušení při 1 milionu cyklů pro zkoušené směsi AC 16 W:

  • AC 16 W s ORBITON 25/55‑80 HiMA ε6 = 215 με
  • AC 16 W s ORBITON 45/80‑80 HiMA ε6 = 190 με

Výsledky výzkumů realizovaných ve výzkumných centrech v Polsku ukázaly, že odolnost proti únavě směsi AC16 s ORBITON HiMA je mimořádně vysoká. Asfaltová podkladní vrstva může bezpečně přenášet mnohem větší přetvoření než dosud, bez snížení doby životnosti vozovky. To bylo potvrzeno výsledky zkoušek v USA na zkušební dráze NCAT. Z hlediska únosnosti vozovky mají směsi HiMA velký stupeň tolerance vůči zvýšení tahového přetvoření při opakovaném zatěžování. Proto potenciálně umožňují snížit tloušťky asfaltových vozovek.

U obvyklých asfaltových vozovek, kde je přetvoření v asfaltové podkladní vrstvě většinou v mezích 80 με až 50 με, použití ORBITON HiMA do této vrstvy změní vozovku na „věčnou“, tj. s velmi dlouhou životností až do 50 let.

ZÁVĚR
Vysoce modifikované asfalty ORBITON HiMA jsou zvláště vhodné pro případy, kde je vyžadována velmi dlouhá životnost.

  • Asfaltové vozovky vystavené vysokým napětím a přetvořením, například na mostech s velkým dopravním zatížením.
  • Vrstvy vyžadující vysokou odolnost proti účinkům nízkých teplot.
  • Tenké a velmi tenké obrusné vrstvy.
  • Podkladní vrstvy s velmi vysokou odolností proti únavě, tj. pro vozovky s velmi dlouhou životností.

Tento nový typ pojiva, uvedený na trh ORLEN Asfalt v roce 2014, nabízí investorům a uživatelům silnic spolehlivé řešení pro vzrůstající nároky na vozovky. Prodloužené záruční doby (až do 10 let) jsou výzvou, která může být splněna použitím vysoce modifikovaných asfaltů ORBITON HiMA.

Vozovky s ORBITON HiMA mohou být průlomovým výrobkem pro trvanlivé asfaltové vozovky, nejen kvůli své výborné odolnosti proti únavě, ale též díky odolnosti proti trvalým deformacím a vzniku trhlin za nízkých teplot.

Překlad: Ing. Jiří Fiedler

LITERATURA:
[1] Kluttz R., J Richard Willis, Andre Molenaar, Tom Scarpas and Erik Scholten (2012), Fatigue Performance of Highly Modified Asphalt Mixtures in Laboratory and Field Environment, 7th RILEM International Conference on Cracking in Pavements
[2] Kluttz, R. Q., A. A. A. Molenaar, M. F. C.van de Ven, M.R. Poot, X. Liu, A. Scarpas and E.J. Scholten. Modified Base Courses for Reduced Pavement Thickness and Improved Longevity. Proceedings of the International Conference on Perpetual Pavement, October, 2009, Columbus, OH.
[3] Kluttz R. Q., E. Jellema, M. F. Woldekidan and M. Huurman, Highly Modified Bitumen for Prevention of Winter Damage in OGFCs, Am Soc. Civil E., 2013.
[4] Timm, D., M. Robbins and R. Kluttz. Full‑Scale Structural Characterization of a Highly Polymer‑Modified Asphalt Pavement. Proceedings of the 90th Annual Transportation Research Board, Washington, D.C., 2011.
[5] Timm, D. H., M. M. Robbins, J. R. Willis, N. Tran and A. J. Taylor. Field and Laboratory Study of High‑Polymer Mixtures at the NCAT Test Track. Draft Report, National Center for Asphalt Technology, Auburn University, 2013.
[6] Timm, D., Powell, R., Willis, J. and Kluttz, R. (2012), Pavement Rehabilitation Using High Polymer Asphalt Mix, submitted for the Proc. 91st Annual Transp. Res. Board, Washington, DC.
[7] West R., Timm D., Willis R., Powell B., Tran N., Watson D., Brown R., Robbins M., Vargas‑Nordcbeck A., and Nelson J., “Phase IV NCAT Pavement Test Track Findings”. Draft Report, National Center for Asphalt Technology, Auburn University, February 2012.
[8] Willis, J., Timm, D., Kluttz, R., Taylor, A. and Tran, N. (2012), Laboratory Evaluation of a High Polymer Plant‑Produced Mixture, submitted for the Assoc. Asphalt Paving Technol. Annual Meeting, Austin, TX.
[9] Błażejowski K., Olszacki J., Peciakowski H. Asfalty wyskomodyfikowane ORBITON HiMA. Poradnik stosowania. ORLEN Asfalt 2014–2015

Highly Modified Bitumens in Perpetual Pavements

Perpetual asphalt pavements as a concept arose in the USA towards the end of the 20th century. It was assumed that a durability of up 50 years could be achieved. The key to achieving such longevity, in addition to ensuring the appropriate characteristics of bitumen and asphalt mixtures and reducing fatigue strain, is the proper selection of the bituminous binder. The new family of highly modified binders (HiMA), characterised by reversed‑phase polymer‑bitumen, which arose a few years ago, is an ideal component for courses with very high fatigue durability. Fatigue tests using the 4PB‑PR method carried out by ORLEN Asfalt in different laboratories and the structural calculations of pavement structures have shown that the use of ORBITON HiMA in the asphalt base course can increase rated durability to over 100 million axles. This is a degree of durability, which directly transforms any pavement into a perpetual pavement. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Tahové přetvoření na spodním líci asfaltové vrstvy od zatížení na vozovce: εf – kritické tahové přetvoření na spodním líci asfaltové vrstvy; εd – kritické přetvoření na povrchu podloží (obrázek ORLEN Asfalt)Obr. 2 – Rozdíl v poměru mezi asfaltovou a polymerovou fází v asfaltu ORBITON HiMA a v typickém modifikovaném asfaltu ORBITONObr. 3 – Únavové přímky pro směs AC 16W s ORBITON 25/55‑80 HiMA a ORBITON 45/80‑80 HiMA ze zkoušky 4PB‑PR dle EN 12697‑24 při teplotě 10 °C, frekvenci 10 Hz

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (178x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (110x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice