Vlaky do Horního Dvořiště budou jezdit stokilometrovou rychlostí
Rubrika: Aktuality
Evropské požadavky na moderní železniční trať splní v budoucnu i jednokolejný úsek z Horního Dvořiště do Českých Budějovic, který bude od konce tohoto roku procházet náročnou rekonstrukcí. Nejviditelnější změnou na této téměř šedesátikilometrové trati bude zvýšení cestovní rychlosti až na sto kilometrů v hodině. Optimalizace Horní Dvořiště, státní hranice s Rakouskem – České Budějovice je součástí IV. národního železničního koridoru, významné transevropské železniční magistrály. Stavbu za 1,177 miliardy korun provádí vítěz veřejné soutěže – sdružení Jižní koridor vedené společností Skanska DS. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC), zastoupená Stavební správou Praha.
Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Stavba je jedním z prioritních projektů Operačního programu Doprava v programovacím období 2007 – 2013 a na projekt byla podána žádost o spolufinancování z Fondu soudržnosti Evropské unie.
Úsek ČB - Kamenný Újezd náhled.
„Trasa Horní Dvořiště – České Budějovice je vůbec naší první železniční tratí, byla navržena Františkem Antonínem Gerstnerem jako koněspřežka a uvedena do provozu v roce 1828. Přestavba trati pro parostrojní provoz se uskutečnila v letech 1868 až 1871 a dnes se trať dočká druhé zásadní přestavby, které předcházela elektrizace včetně modernizace zabezpečovacího zařízení v letech 2001-2002,“ připomněl Jan Komárek, generální ředitel SŽDC.
„Po dokončení rekonstrukce zde budou moci vlaky jezdit až stokilometrovou rychlostí. Své možnosti tak lépe využijí mezinárodní rychlíky a zlepší se také spojení jihočeského regionu s Prahou,“ říká Jan Zemánek ze společnosti Skanska DS.
Úseky, které byly rekonstruovány již při elektrizaci trati, budou ponechány ve stávajícím, vyhovujícím stavu. S výjimkou jednoho mostu ve stanici Rybník se hlavní stavební činnost odehraje mezi železniční stanicí Omlenice a Českými Budějovicemi. Protože v rámci předelektrizačních úprav byly rekonstruovány téměř všechny stanice na trati včetně přechodové pohraniční stanice Horní Dvořiště, zbývá rekonstruovat stanici Holkov a zejména většinu mezistaničních úseků.
Pro snížení negativních vlivů na životní prostředí budou vybudovány protihlukové stěny a v těžko přístupných úsecích použita moderní technologie sanace železničního spodku bez snášení kolejového roštu. Stavební stroje se budou na místo přesunovat převážně po kolejích, čímž odpadne nutnost těžké automobilové dopravy.
Optimalizace trati zlepší její technické parametry, zvýší rychlost a umožní jízdu vlaků s naklápěcími skříněmi, zvýší traťovou třídu (D4 UIC), zlepší prostorovou průchodnost (UIC GC). Práce budou zaměřeny na výměnu železničního svršku, sanaci železničního spodku, obnovu odvodnění a přestavbu 19 mostů a mnoha propustků.
Největším přestavovaným objektem na trati bude most v km 118,519 na rozpletu tratí z Českých Budějovic do Českých Velenic a Horního Dvořiště.
Padesát devět kilometrů dlouhý jednokolejný úsek je součástí jedné z hlavních evropských železničních tras spojujících IV. a X. Panevropský koridor. Je významným spojením severní a jižní Evropy.
Základní údaje:
Název stavby: Optimalizace trati Horní Dvořiště st. hranice – České Budějovice
Investor: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Financování: Státní fond dopravní infrastruktury a prostředky z Fondu soudržnosti EU
Projektant: Metroprojekt Praha
Zhotovitel: Sdružení Jižní koridor - Skanska DS a Viamont DSP
Délka úseku: 59 km
Doba výstavby: listopad 2007 – červenec 2009
Cena: 1,177 miliardy Kč