Vláda: V pátek odpoledne se bude platit o polovinu vyšší mýtné
Rubrika: 2010
Vláda dnes schválila návrh ministra dopravy Gustáva Slamečky, podle kterého budou nákladní auta a autobusy platit v pátek odpoledne mezi 15:00 a 21:00 až o polovinu vyšší mýtné. Pro ostatní dny a časy se sazby naopak mírně, zhruba o dvě procenta, sníží. Po dnešním jednání vlády to uvedl Slamečka. Nové sazby platí od 1. února.
Ministerstvo dopravy chce vyššími pátečními sazbami omezit počty kamionů na dálnicích v době, kdy je provoz z celého týdne nejhustší. Regulace provozu pomocí mýta je podle Slamečky lepší alternativou k úplnému zákazu jízd kamionů v pátek odpoledne, který navrhovala Topolánkova vláda. Dnešní rozhodnutí vlády je definitivní, nařízení už nemusí schvalovat parlament.
"Naším cílem byla regulace a nikoliv vyšší výnos," řekl Slamečka. Podle něj by se měl počet kamionů ve zmíněných hodinách na dálnicích snížit o 30 procent. Za půl roku chce MD nový systém vyhodnotit a v případě, že se ukáže jako neúčinný, úřad ho prý přehodnotí.
Slamečka vládě návrh předložil po dohodě s nákladními dopravci, kteří novinku považují za kompromis. "Samozřejmě bychom si dokázali představit lepší variantu, tedy žádnou změnu, ale je to pořád lepší než úplný zákaz," řekl ČTK mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix.
Podle něj bude nový systém pro dopravce celkově "finančně neutrální", některým z nich se ale náklady zvýší. To se týká například tranzitu přes republiku nebo řidičů, kteří se vracejí v pátek večer domů. Vyšší sazby se týkají i autobusů, o jejichž služby bývá největší zájem právě v pátek odpoledne. MD pro autobusy žádnou výjimku nepřipravilo.
Sazby se budou zvyšovat podle náprav, pro malé náklaďáky se dvěma nápravami se zvýší o čtvrtinu, pro větší vozidla od tří náprav včetně o polovinu. Například na tranzitu přes celou republiku z Rozvadova do Břeclavi zaplatí nově kamion v pátek o 900 korun více než dnes. Trasa Praha - Brno bude o více než 400 korun dražší.
Automobiloví dopravci zaplatili loni na elektronickém mýtném o 601 milionů korun méně než v roce 2008, celkem 5,54 miliardy Kč. Důvodem je nižší objem přeprav v době krize.
Změny mýtných sazeb na českých dálnicích a rychlostních silnicích
emisní norma | dvě nápravy | tři nápravy | čtyři a více náprav |
do EURO 2 včetně (nyní) | 2,30 Kč/km | 3,70 Kč/km | 5,40 Kč/km |
do EURO 2 včetně (nově v pátek 15:00 až 21:00) | 2,87 Kč/km | 5,55 Kč/km | 8,10 Kč/km |
do EURO 2 včetně (nově v ostatní časy) | 2,26 Kč/km | 3,63 Kč/km | 5,30 Kč/km |
od EURO 3 včetně (nyní) | 1,70 Kč/km | 2,90 Kč/km | 4,20 Kč/km |
od EURO 3 včetně (nově v pátek 15:00 až 21:00) | 2,12 Kč/km | 4,35 Kč/km | 6,30 Kč/km |
od EURO 3 včetně (nově v ostatní časy) | 1,67 Kč/km | 2,85 Kč/km | 4,12 Kč/km |
zdroj: ministerstvo dopravy
Příklady změn na vybraných trasách
Trasa | Mýtné dnes - kdykoliv | Mýtné od února - v pátek 15:00 až 21:00 | Mýtné od února - mimo pátek 15:00 až 21:00 |
Praha - Plzeň (100 km) | 420 Kč | 630 Kč | 412 Kč |
Praha - Hradec Králové (100 km) | 420 Kč | 630 Kč | 412 Kč |
Praha - Brno (200 km) | 840 Kč | 1260 Kč | 824 Kč |
Praha - Příbram (60 km) | 252 Kč | 378 Kč | 247 Kč |
Brno - Ostrava (140 km) | 588 Kč | 882 Kč | 577 Kč |
Rozvadov - Břeclav (430 km) | 1806 Kč | 2709 Kč | 1772 Kč |
Pozn.: počítáno pro nejčastější kamion - emisní norma EURO 3 nebo vyšší, čtyři nebo více náprav
zdroj: internetové plánovače tras, ministerstvo dopravy, výpočet ČTK
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.