KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Vláda přerušila jednání o penězích na dopravní stavby

Vláda přerušila jednání o penězích na dopravní stavby

Publikováno: 8.9.2010, Aktualizováno: 9.9.2010 13:44
Rubrika: 2010

Vláda dnes přerušila jednání o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) a souvisejícího plánu výstavby silnic a tratí. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Podle návrhu MD by měl fond hospodařit příští rok s celkovou sumou 62 miliard korun, což je o 35 procent méně než letos. Vláda rovněž přerušila jednání o státním rozpočtu, podle premiéra Petra Nečase by ho mohla schválit 22. září.

Jak na tiskové konferenci po jednání vlády uvedl ministr dopravy Vít Bárta, před samotným schválením rozpočtu fondu dopravy je třeba mít hotovou "vizi rozvoje dopravní infrastruktury" na budoucí léta. Svou vizi chce proto ve čtvrtek předložit na poradě ekonomických ministrů. "Aby rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury vznikal na základě dohody ekonomických ministrů," uvedl Bárta.

Snížení rozpočtu fondu bude mít zásadní vliv především na termíny dokončení dálniční sítě a železničních koridorů. Už nyní platí ministerský zákaz vypisování nových stavebních zakázek a přerušila se příprava řady projektů. MD proto nyní pracuje na nové strategii výstavby infrastruktury "s ohledem na disponibilní zdroje".

Podle premiéra Nečase ministerstvo dopravy bude zřejmě muset provést změny v Operačním programu Doprava, ze kterého je možné během aktuálního programového období čerpat na dopravní stavby z unijních fondů až 150 miliard korun. Premiér odmítl, že by se program nepodařilo vyčerpat, bude prý ale třeba obměnit projekty v programu. Kvůli tomu se Bárta chystá začátkem října do Bruselu, neboť změny musí odsouhlasit unie.

Bárta už avizoval, že pokud rozpočet zůstane v dalších letech na úrovni příštího roku, dočkají se řidiči hotových dálnic nejdříve za sto let. Základní dálniční síť je zatím hotová zhruba z poloviny, zbývá dostavět asi tisíc kilometrů. Termín dokončení se přitom neustále odsouvá, ještě před dvěma lety mluvilo Ředitelství silnic a dálnic o roku 2020.

MD podle Bárty proto analyzuje všechny zdroje peněz, které přicházejí v úvahu, například zapojení soukromníků do výstavby v projektech PPP. Naopak možnost, že by SFDI vydával vlastní dluhopisy, je málo pravděpodobná. Podle ministra financí Miroslava Kalouska by dluhopisy fondu byly pro stát méně výhodné než dluhopisy státu.

Zásadní položkou rozpočtu SFDI je příspěvek ze státního rozpočtu. Ten má příští rok činit 33 miliard, podobně tomu má být v následujících letech. Letos se státní podíl blíží 48 miliardám. Podle informací ČTK by tak mohly fondu příští rok chybět více než dvě miliardy korun na spolufinancování projektů, které platí evropské fondy. Právě unijní fondy představují druhou zásadní položku v hospodaření SFDI.

"Musíme konstatovat, že navržené finanční prostředky v rozpočtu SFDI nebudou do budoucnosti stačit pokrýt požadavky na rozhodující investice," píše se v materiálu ministerstva pro vládu. MD proto uvádí, že u řady staveb se prodlouží příprava nebo se zastaví zcela jejich financování.

Bárta se nyní snaží donutit stavební firmy ke snížení nákladů u rozestavěných komunikací. V rámci této snahy například pozastavil proplácení faktur.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (126x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice