KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Vídeň hlavní nádraží bude mnohem víc, než jenom železniční stanice

Vídeň hlavní nádraží bude mnohem víc, než jenom železniční stanice

Publikováno: 30.8.2012
Rubrika: Zajímavosti

Výstavba nové železniční stanice Vídeň hlavní nádraží je ve skutečnosti obsáhlým komplexem mnoha staveb na celkové ploše 109 hektarů a v současné době je nejvýznamnějším infrastrukturním projektem pro Vídeň a jeho obyvatele. Jen dva a půl kilometru vzdušnou čarou od náměstí svatého Štěpána vyrůstá celá nová čtvrť, kterou charakterizuje budoucí dokonalé dopravní spojení všemi směry a také vysoká úroveň bydlení – s moderním novým hlavním nádraží ve svém středu.

Z žádného jiného místa ve Vídni se nedostanete tak snadno a rychle, nejen do všech koutů Rakouska, ale i do evropských měst či kamkoliv do světa, jako z nového hlavního vídeňského nádraží. Stane se také současně centrem městské dopravy a spojnicí na vídeňské letiště. Architektonické řešení nezapomnělo ani na kus přírody před vstupní branou nového terminálu.

„Rozšiřování služeb vlakové dopravy a realizace řešení, která vedou k zvýšení atraktivity veřejné hromadné dopravy, je v současné době mnohem významnější, než kdy jindy,“ tvrdí Doris Buresová, federální ministryně dopravy, inovací a technologií Rakouska a dodává: „Lidí, kteří denně jezdí vlakem, je rapidně čím dále tím více. Navíc infrastrukturní projekt této velikosti a významu znamená oživení ekonomiky a poskytuje tisíce pracovních příležitostí jak během samotné realizace, tak i po dokončení stavby.“

CENTRUM DOPRAVY 
Nové hlavní nádraží je navrženo jako průjezdná stanice. Poprvé v historii Vídně budou do hlavního města Rakouska přijíždět vlaky ze všech směrů a také odjíždět do všech destinací z tohoto jediného nádraží. Do prosince 2009 vlaky z jihu a východu měly konečnou ve stanici Südbahnhof. Po dokončení projektu získá Vídeň dokonalé propojení sever – jih a východ – západ, nová stanice se stane centrem dopravy regionální, celorepublikové i mezinárodní a tím jedním z nejdůležitějších křižovatek transevropské železniční sítě.

Realizace tohoto obrovského projektu je bezesporu významnou příležitostí pro hlavní město Vídeň. Posílí zejména svou pozici obchodního centra v srdci Evropy, pro které je nezbytnou podmínkou dokonalé spojení s nejvýznamnějšími trhy a stane se ještě atraktivnějším cílem turistů, milovníků historie, umění a architektury.

Cestující ocení rychlejší vlaková spojení, větší pohodlí během svých cest a nebudou tolik přestupovat. Jejich cestování se usnadní, nebudou také nuceni přecházet z jednoho nádraží do druhého, jak tomu bylo doposud. V samotném nádraží budou mít k dispozici nejnovější technologie a moderní zařízení. Z filosofického hlediska nová stanice sblíží evropská města, zkrátí vzdálenosti mezi nimi a smaže hranice mezi státy. Bude snadné cestovat ze Salzburgu do Budapešti – přímo přes Vídeň hlavní nádraží – za 5 hodin, zatímco nyní trvá cesta přibližně 6 hodin.

Rychlá a přímá spojení budou k dispozici dojíždějícím v příměstské, lokální a regionální dopravě. Z Eisenstadtu do St. Pölten nebo z Wiener Neustadtu do Bratislavy pojede cestující bez přesedání. Starosta Vídně Michael Häupl uvádí: „Hlavní nádraží je naším klíčovým projektem a symbolizuje ústřední roli našeho hlavního města v srdci Evropy. Samotná železniční stanice není pouze dopravním centrem, ale také významným prvkem rozvoje metropole a jeho ekonomiky. Oceňuji, že součástí projektu je i vznik moderní a hezké městské části.“

STANIČNÍ BUDOVA 
Nové hlavní nádraží je budováno mezi bývalými stanicemi jih a východ a stanicí Südtiroler Platz. Budova má na první pohled snadný přístup a vzbuzuje lehký dojem. Cestující se výtahy a eskalátory dopraví k celkem pěti nástupištím. Kromě toho zde naleznou přes sto obchodů a mnoho stánků s občerstvením – to vše na ploše 20 000 čtverečních metrů. V podzemí stanice jsou garáže pro více než 600 automobilů a tři garáže pro 1 100 jízdních kol. 

Střecha a moderní architektura. Na první pohled zaujme konstrukce střechy nad nástupišti; je mnohokrát lomená a skládaná do tvaru diamantu. Má celkovou plochu 25 000 metrů čtverečních, je průhledná a tím zajišťuje světlou a příjemnou atmosféru. Cestujícím bude k dispozici jasné značení, což jim usnadní nalézt správnou cestu.

“BahnhofCity“ Kromě toho, že nová budova bude splňovat všechny potřebné klasické funkce železničního nádraží, vznikne tu docela rušné městečko s kancelářemi, jídelnami, obchody, kulturou a službami, hotelem a podzemními garážemi. Stane se tak dalším místem ve Vídni, kde se dá pracovat, nakupovat, vydat se na cestu, nebo si prostě jen tak sem zajít.

NOVÁ MĚSTSKÁ ČTVRŤ 
Celá rozvíjející se nová městská část se rozkládá mezi Wiedner Gürtel na severu, Arsenalstraße na východě a Sonnwendgasse/Gudrunstraße na jihu a západě a má celkovou rozlohu 59 hektarů:

  • Jižní část území – je určena pro výstavbu atraktivních obytných rezidencí a asi 5 000 apartmánů. Nová čtvrť Sonnwendviertel vyroste na místě bývalého jihovýchodního nádraží na ploše přibližně 35 hektarů. Po jejím dokončení zde najde svůj domov přibližně13 000 obyvatel. Domy budou rozmístěny kolem osmihektarového nového parku a nabídnou moderní a ekologické bydlení, s vynikajícím vybavením i pro děti a mládež – školící a výuková zařízení jsou projektována přímo v centru čtvrti. Obytná zóna je chráněna od hluku z železniční dopravy domy určenými pro kanceláře a obchodní provozy,
  • severní část území – čtvrť Nový Belvedere – je určena spíše většinou pro kanceláře, hotely, kulturními zařízeními, domy s různými druhy služeb apod.

V současné době se již staví nová budova Rakouského federálního železničního ředitelství. Bude v ní pracovat 1 600 zaměstnanců a je umístěna jižně od staniční budovy vídeňského hlavního nádraží. Pod projektem jsou podepsáni architekti z projekční kanceláře Zechner a Zechner. Na rohu ulic Wiedner Gürtel a Arsenalstraße se buduje finanční centrum pro Austrian bank.

Investor – město Vídeň – nadále hledá partnery pro definitivní dokončení celé oblasti a oslovuje renomované architekty, aby se zúčastnili prací na variantních návrzích pro tuto novou atraktivní městskou část.

SPOJENÍ NÁDRAŽÍ S MĚSTSKOU DOPRAVOU 
Nové průjezdné hlavní nádraží nabídne cestujícím a dojíždějícím výhodu přímého propojení stanice s městskou hromadnou dopravou a tím jim cestu efektivně zrychlí. Snahou je co nejvíce využívat stejných nástupišť, aby cestující měli přestup z vlaku do vlaku co nejrychlejší a nejpohodlnější.

Hlavní nádraží je přímo napojeno na linku U1, vlaková doprava je tudíž přímo propojená se systémem metra a tudíž i centrem Vídně. V rámci projektu bude také prodloužena tramvajová linka D, některé městské autobusové spoje (13A, 69A) a regionální autobusy zajištující příměstskou dopravu.

Cesta pro přestup z vlaků do metra a na příměstské vlaky povede podchodem přes nově koncipovanou moderní stanici Südtiroler Platz. Projektanti nezapomněli ani na stanoviště pro taxi, parkoviště typu K + R (Kiss and Ride; Dej pusu a jeď – krátkodobé stání), parkoviště pro invalidy, podzemní garáže a garáže pro kola. Cestujícím bude k dispozici také rychlé spojení na vídeňské letiště.

ŽELEZNIČNÍ INFRASTRUKTURA 
V rámci projektu bude postaveno cca 100 km nových tratí, vloženo 300 nejmodernějších výhybek a nepočítaně návěstidel a zařízení, umožňujících bezpečný pohyb vlaků. Železniční infrastruktura v rámci celého projektu zaujímá rozlohu okolo 50 hektarů a délka tratí je 6 km od stanice Vídeň Meidling na západě až k mostu jihovýchodního okruhu
silnice A23. Projekt počítá i s devíti novými mosty na přístupových cestách k nové nádražní budově a s mnoha rekonstrukcemi stávajících inženýrských děl, které mají být dokončeny do konce roku 2014. Kontrolní a řídící věž bude mít vždy sedm pracovníků v každé směně. Ti budou dohlížet na bezpečnost provozu a kontrolovat, mimo jiné, zda vlaky přijíždí ke správným nástupištím.

ZAJÍMAVÉ ÚDAJE 
9. listopadu 2009 byla celá stavba slavnostně zahájena. Bylo předáno staveniště, vytyčeny přístupové cesty, vybudovány pomocné provizorní stavby a začaly výkopové práce. V prosinci 2009 bylo uzavřeno nádraží Südbahnhof a započaly demoliční práce, které skončily v srpnu 2010. Více než 500 stavebních dělníků začalo pracovat na novém nádraží od dubna 2010.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ 
Projektanti vídeňského hlavního nádraží kladli velký důraz na zvolené technologie s ohledem na ochranu životního prostředí. Koneckonců, byly zpracovány tři studie EIA (Environmental Impact Assessment) – vliv stavby na životní prostředí. Zkoumal se široký okruh otázek v různých oblastech, zvažovala se hluková zátěž, znečištění životního prostředí, podzemní vody, klimatické vlivy, ovzduší, atd. Jednotlivé zdroje znečištění byly prozkoumány a ohodnoceny. Působivým příkladem protihlukových opatření je realizace 14 000 výměn oken a vybudování 8 kilometrů protihlukových stěn.

Rakouské federální železnice se zavázaly pro stavbu nového hlavního nádraží postupovat maximálně šetrně k životnímu prostředí. Co možná nejvíce musí být materiály recyklovány. Konkrétně beton z demolic a štěrk ze snesených tratí je na stavbě znovu použit, odtěžená zemina, která již nemůže být použita, je odvážena pryč na skládky vlakem po trati, která byla pro tento účel postavena. Protože stavba potřebuje neustále velké množství betonu, bylo vybudováno přímo na staveništi zařízení, které je schopno vyrábět 180 m3 betonu za hodinu, čímž se ušetří nejen finanční prostředky za dopravu ze vzdálených betonárek, ale i čas a v neposlední řadě ovzduší. Na stavbě se pohybují pouze nákladní vozy s nízkými emisními hodnotami a stavební stroje a zařízení mají účinné filtry, s cílem neobtěžovat obyvatele metropole prachem a hlukem.

Velkou snahou je dosažení energetické efektivnosti. Je využívána geotermální energie, centrální topení a chlazení a kontrola klimatizací. Všechna opatření přispívají k tomu, že stavba Vídeňského hlavního nádraží může být ukázkovou stavbou, jak lze i při tak obrovském investičním počinu být maximálně šetrný k životnímu prostředí. Stavba Vídeňského hlavního nádraží musí splňovat nejvyšší požadavky v oblasti technologií, logistických řešení a kontroly během celé své realizace. Protože projekt v sobě zahrnuje nejen výstavbu moderního nádraží, ale také výstavbu nové městské čtvrti, je tento záměr velmi citlivý pro obyvatele a komunikace investora a účastníků během celé výstavby je zásadní.

Tak trochu návštěvníka napadne srovnání s moravskou metropolí. Vídeň Brnu ukázala, že každá mince má dvě strany. Z jedné můžeme dopravní stavbu vnímat jako rušivou záležitost a vyjadřovat vlny nesouhlasu s (možná) nešťastně zvoleným řešením. Druhá strana mince je uvědomění si výhod a prospěchu velké investice (smysluplně definované a dobře naplánované) a radost z toho, že modernizace přinese po dobu výstavby i po dokončení prospěch všem. A tak lze napodobit Rakušany, kteří realizují podobný záměr a nyní nabízí pohled na obrovské staveniště z vyhlídkové plošiny dřevěné věže uprostřed stavby. Pomineme-li špatně zvolená řešení, ukazuje se, že odpor lidí k velkým stavbám má příčinu často pouze v nesprávné komunikaci.

Termíny výstavby

  • 2007 Zahájení studie EIA pro železniční infrastrukturní projekt a městskou část; Zahájení prací na modernizaci stanice Südtiroler Platz
  • 2008 Zahájení studie EIA pro silniční projekt; Vydání rozhodnutí EIA pro železnice, městskou část a silnice
  • 2009 Počáteční vyklizení staveniště; Rakouské federální železnice (ředitelství) – architektonická soutěž
  • 2010 Zahájena stavba železniční infrastrukturní části projektu; Demolice nádraží Südbahnhof; prosinec – Zahájení provozu stanice Südtiroler Platz
  • 2011 Zahájení stavby první budovy pro kanceláře Rakouské federální Železnice – ředitelství
  • 2012 Zahájení stavby rezidencí; prosinec – Částečné zahájení provozu na novém centrálním nádraží
  • 2013/2014 Postupné zahajování provozu ve stanici; Dokončení prvních residenčních budov a parku
  • 2015 Dokončení celé části železničního projektu, infrastruktura – plný provoz
  • 2019 Dokončení rezidenčních budov a parku

Vienna Central Station – More Than Just a Railway Station
The construction of a new railway station Vienna Central Station is, in fact, a large multi-building complex on a total area of 109 hectares and presently the most significant infrastructural project for Vienna and its citizens. Just two and a half km by air from Saint Stephen Square, the completely new quarter, which can be characterized by a future perfect traffic connection to any destination – a new modern central station within its centre and high-level living as well, is being constructed.

S použitím materiálu od ÖBB

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Velkolepý projekt hlavního vídeňského nádražíV rámci nádraží vznikne obchodní a administrativní centrumPoprvé v historii Vídně budou přijíždět vlaky ze všech směrů a také odjíždět do všech destinací z jediného nádraží.Hlavní vídeňské nádraží se stane centrem městské dopravy a spojnicí na vídeňské letiště.Kolem nádraží má vyrůst celá nová moderní čtvrť.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (113x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (75x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (71x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice