Vědecká mezinárodní konference o elektromobilitě v silniční dopravě
Rubrika: 2010
Ústav ekonomiky a managementu dopravy a telekomunikací Fakulty dopravní ČVUT v Praze pořádal 7. dubna desátý ročník odborné mezinárodní vědecké konference, tentokrát na téma Elektromobilita v silniční dopravě a 21. století. Letošní téma se věnovalo možnosti nahrazení konvenčních paliv v automobilech elektrickou energií. Jednotlivé příspěvky byly zaměřeny jak na obecnější témata, tak i na možné konkrétní využití elektřiny v silniční dopravě. Místem setkání odborníků byla již tradičně Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR.
Vedoucí ústavu Ing. Zdeněk Říha, Ph.D. k jubileu pořádání této akce poznamenal: „Těší nás, že jsme schopni každý rok uspořádat tuto konferenci a to vždy na zajímavé a nosné téma. Posledních pět let se neslo v duchu vynikající spolupráce s Hospodářským výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (PSP ČR), který nám umožňuje využívat pro konferenci reprezentativní historické prostory“.
Záštitu nad konferencí převzali prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, děkan Fakulty dopravní ČVUT, Ing. Gustav Slamečka, MBA, ministr dopravy ČR a Mgr. Oldřich Vojíř, Ph.D., předseda Hospodářského výboru PSP ČR. V úvodu se příspěvky zaměřily na vývoj dopravního energetického systému a také na výzvy a příležitosti, které elektromobilita přináší energetice. Koncepci rozvoje elektromobility za ČEZ a. s. představil Tomáš Chmelík, prof. Zdeněk Votruba zase představil nový studijní obor Elektromobilta, který se v současné době na Fakultě dopravní ČVUT připravuje. „Výchova studenta i se zaškolením v praxi může trvat až deset let a to je období, ve kterém se dá očekávat, že tito absolventi již budou potřební, proto s tímto oborem přicházíme právě teď,“ řekl prof. Votruba.
Druhá část konference byla věnována problémům, které změna formy užívané energie v silniční dopravě přináší. Ať již jde o výrobu energie, její skladování nebo dopravu. Při masovém nasazení elektromobilů to budou klíčové otázky – elektromobil jako takový je jen poslední částí celého systému, který potřebuje ke své existenci infrastrukturu stejně, jako ji mají nyní k dispozici automobily na klasický pohon.
Závěrečná vystoupení se zaměřila na konkrétní aplikační projekty, jako je například možnost zapojení elektrobusu v městském provozu, zkušenosti s elektrokolem nebo zhodnocení potenciálu elektrických vozidel. Za jedny z hlavních problémů při zavádění elektromobilů řečníci označovali dojezd vozidel, který se v současnosti pohybuje okolo 200 km, nedostatečnou infrastrukturu a dobu nabíjení baterií. Z těchto důvodů je proto pro využití elektromobilů vhodný městský prostor. Jako jeden z příkladů lze uvést linku, kterou z Malostranského náměstí do Nemocnice pod Petřínem provozuje Dopravní podnik hl. m. Prahy a kterou obsluhuje elektrobus.