Ve Zlínském kraji je v havarijním stavu přes 400 kilometrů silnic
Rubrika: 2010
Ve Zlínském kraji je v havarijním stavu 408 kilometrů vozovek druhé a třetí třídy. Dalších 580 kilometrů menších silnic zařadili odborníci mezi nevyhovující, zatímco ve výborném stavu je v regionu pouze necelých 200 kilometrů komunikací druhé a třetí třídy. Nejhorší hodnocení mají vozovky na Kroměřížsku. Vyplývá to ze zprávy, kterou si nechalo zpracovat Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK).
Stav vozovek je hodnocen pětibodovou škálou, kdy jednotlivé stupně znamenají výborný, dobrý, vyhovující, nevyhovující a havarijní. Průměrná známka pro celý kraj činí 3,33. Od roku 2004 se stav povrchu celkem téměř 1800 kilometrů silnic druhé a třetí třídy v regionu mírně zlepšoval. Letos se však kritéria jejich posuzování zpřísnila, přesto se i podle starších předpisů kvalita cest ve Zlínském kraji mírně zhoršila. Loni činila průměrná hodnota 3,12, letos by podle starších kritérií byla 3,16.
"Jako důsledek realizovaných investic se nám daří prodlužovat rekonstruované úseky ve výborném stavu. Zlepšuje se stav více zatížených silnic II. třídy. Nezbývá však už tolik prostředků na zejména souvislou údržbu těch ostatních, takže tyto silnice se postupně propadají do stavu tři, čtyři nebo i pět. Nemalou část provozních prostředků nám bohužel odčerpaly povodně," uvedl ředitel ŘSZK Bronislav Malý s tím, že na odstraňování povodňových škod šlo v posledních dvou letech z rozpočtu ŘSZK přes 20 milionů korun.
Nejlepší vozovky v kraji jsou podle zprávy na Uherskohradišťsku (hodnocení 3,07). Na Vsetínsku činí tato hodnota 3,30 a na Zlínsku 3,36. Podle ŘSZK je horší stav silnic na Kroměřížsku (3,55) v mnoha případech způsoben stavbou dálnice D1 nebo rychlostní silnice R55, kdy silnice třetí třídy v okolí těchto velkých staveb neúměrně zatěžuje těžká nákladní doprava. Po dokončení stavby dálničních úseků by však jejich investor, Ředitelství silnic a dálnic, měl některé přilehlé krajské silnice opravit.
Podle údajů ŘSZK bylo v loňském roce do výstavby nových či oprav stávajících vozovek druhé a třetí třídy ve Zlínském kraji investováno bezmála půl miliardy korun. Téměř 390 milionů korun činily dotace v drtivé většině z evropských fondů, zbytek hradili silničáři ze svého rozpočtu. Další drobné opravy pak ŘSZK financovalo ze svých provozních prostředků. Podle letošního plánu má být do výstavby a oprav menších cest v kraji investováno přes 414 milionů Kč, asi 290 milionů korun z této sumy tvoří dotace.
Stav silnic druhé a třetí třídy ve Zlínském kraji (v kilometrech):
okres | výborný | dobrý | vyhovující | nevyhovující | havarijní | celkem |
Kroměříž | 38 | 101 | 49 | 181 | 136 | 505 |
Uherské Hradiště | 70 | 98 | 46 | 117 | 76 | 407 |
Vsetín | 37 | 90 | 43 | 165 | 58 | 393 |
Zlín | 51 | 124 | 40 | 118 | 138 | 471 |
celkem | 196 | 413 | 178 | 581 | 408 | 1776 |
Zdroj: ŘSZK
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.