KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    V soutěži The European Steel Design Awards 2019 byl opět oceněn český projekt ocelové konstrukce

V soutěži The European Steel Design Awards 2019 byl opět oceněn český projekt ocelové konstrukce

Publikováno: 5.12.2019
Rubrika: Zajímavosti

Po dvou letech opět proběhla soutěž, vyhlašovaná zástupci ECCS (Evropská asociace ocelových konstrukcí), s názvem The European Steel Design Awards 2019. Mezi dvanáctku projektů, jež získaly čestné uznání a byly nominovány na celkového vítěze, mezinárodní porota vybrala i rekonstrukci mostu přes vodní nádrž Hracholusky na trati Pňovany – Bezdružice.

Slavnostní vyhlášení proběhlo 14. 10. 2019 v belgickém Bruselu. Za Českou republiku se jej zúčastnili (kromě zástupce České asociace ocelových konstrukcí) také reprezentanti dodavatelských firem, které se na rekonstrukci mostu přes vodní nádrž Hracholusky podílely. Konkrétně šlo o zástupce investora (SŽDC), generálního dodavatele (sdružení SMP CZ a MCE Slaný) i výrobce ocelové konstrukce, který zároveň prováděl montáž (MCE Slaný). Mezinárodní porotu na českém projektu zaujal zejména unikátní způsob výměny staré ocelové konstrukce za novou.

Jako vítězné byly nakonec vybrány dvě stavby, a to finský projekt hlavní knihovny Oodi v Helsinkách a norský projekt domu PAN Treetop v Gjesåsenu.

Seznam staveb oceněných čestným uznáním a nominovaných na celkové vítězství v soutěži:

  • Nová budova sídla ÖAMTC, Vídeň, Rakousko
  • Rekonstrukce mostu přes vodní nádrž Hracholusky na trati Pňovany – Bezdružice, Česká republika
  • K. B. Hallen, Kodaň, Dánsko
  • Centrální knihovna Oodi, Helsinky, Finsko
  • Úpravy tenisového kurtu Simonne-Mathieu, Roland Garros, Paříž, Francie
  • Adidas Aréna, Herzogenaurach, Německo
  • Dům PAN Treetop, Gjesåsen, Norsko
  • Hipodrom Longchamp, Paříž, Francie
  • Budova radnice Kristallen, Kiruna, Švédsko
  • Pohyblivá lávka pro pěší Jet d‘Eau, Ženeva, Švýcarsko
  • Stanice linky E, Den Haag, Nizozemsko
  • Rekonstrukce bulharského ortodoxního kostela Sveti Stephan, Istanbul, Turecko

ČESKÝ ZÁSTUPCE V SOUTĚŽI

Předmětem oceněné stavby byla rekonstrukce železničního mostu v km 1,429 trati Pňovany – Bezdružice, který byl postaven v roce 1898. Trať je jednokolejná, regionální a neelektrifikovaná. Most převádí trať přes vodní nádrž Hracholusky v povodí řeky Mže. Jedná se o most o pěti polích, z nichž krajní pole jsou kamenné klenbové konstrukce a tři vnitřní pole jsou shodné nýtované ocelové příhradové konstrukce, s dolními oblouky. Rozpětí polí je 3 × 57 metrů. Celková délka mostu, včetně kamenných krajních polí, činí 208,4 metru. Spodní stavba sestává ze dvou kamenných pilířů, které jsou založeny v údolí řeky. Tyto pilíře byly v dolní části zatopeny po naplnění Hracholuské přehrady. Výška pilířů je 45,9 metru nad původním terénem a cca 36 metrů nad průměrnou výškou hladiny nádrže.

Rekonstrukce mostu spočívala v sanaci kamenných pilířů a obou předpolí z kamenné klenby, a dále ve výměně všech tří ocelových polí. Starou ocelovou konstrukci představovala nýtovaná konstrukce stará 117 let, která z důvodu prostupující koroze musela být vyměněna. Pro toto byl zvolen unikátní způsob, kdy nové oblouky byly předmontovány v „negativní poloze“ mimo těleso mostu. Každý oblouk byl následně příčným a podélným výsunem přemístěn na stávající konstrukci. Pro výsun byla stávající konstrukce zesílena rámem. Poté byly oba oblouky a pomocný rám spojeny hydraulicky, a to pomocí tyčí Dywidag. Na obou koncích takto spojených oblouků byly umístěny „otáčedla“. Prostřednictvím hydraulických válců došlo k otočení spojených mostních polí tak, že nový oblouk byl otočen do finální polohy dolů a stará konstrukce nahoru. Poté byla stará konstrukce prostřednictvím pomocného rámu vysunuta na násep a zde sešrotována. Takto se celá operace opakovala 3× pro všechna pole. Hmotnost soustavy „stará ocelová konstrukce + nová ocelová konstrukce + pomocné konstrukce v době otáčení“ představovala celkem cca 435 tun.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Výsun nové ocelové konstrukcePředstavitelé ECCS v Bruselu předali čestné uznání českým zástupcům, podílejícím se na rekonstrukci mostu přes nádrž HracholuskyMost přes nádrž Hracholusky po rekonstrukciModel otáčení mostních polí staré a nové ocelové konstrukce mostuOtáčení mostních polí staré a nové ocelové konstrukce mostu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (120x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (116x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice