KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    V Praze se mostné naposledy vybíralo před 85 lety

V Praze se mostné naposledy vybíralo před 85 lety

Publikováno: 22.1.2010
Rubrika: 2010

Pro mnohé neoblíbený poplatek tahající zbytečně peníze z kapsy, pro jiné dobrý zdroj příjmů. Ať tak či onak, mostné neboli platba za použití mostu, existovalo od pradávna a české země v tom nebyly výjimkou. V Praze si mohli obyvatelé "oddechnout" před pětaosmdesáti lety, 24. ledna 1925, kdy bylo mostné definitivně zrušeno. Nepopulární poplatek však úplně nezanikl a na řadě mostů po celém světě se vybírá i v současnosti.

V Praze je téměř 270 mostů a mostků a ještě několik desítek lávek navíc, takže pokud by se mostné vybíralo i dnes, městská kasa by asi značně nabyla. Pražské mosty už ale městu zisk dávno nepřinášejí. První bylo mostné zrušeno na Karlově mostě 23. listopadu 1815. A kupodivu to prý nevyvolalo jen kladné reakce. Jak píše ve svých pražských fejetonech Egon Erwin Kisch, pražští snobové se pak Karlovu mostu zproštěného poplatků vyhýbali, protože nemohli ukázat, že na to mají.

Na ostatních pražských mostech se dle historických pramenů platil krejcar. Životním krédem mnohých pak bylo se placení tohoto poplatku vyhnout. Podle Kische na nutnost platit mostné nezapomínali ani tehdejší kapsáři, kteří prý v kapsách svých obětí nechávali právě jeden krejcar, aby se mohli dostat domů. V roce 1920 bylo mostné ještě na nějakou dobu zvýšeno, aby se nakonec o pět let později, 24. ledna 1925, staly všechny pražské mosty volně průchozí či průjezdné.

Mostné v minulosti vybírali zřízenci, kteří většinou sídlili v malém domku poblíž mostu. Příkladem je třeba přízemní hrázděný domek, který dosud stojí v blízkosti dnešního Mánesova mostu. Výběrčím prý Pražané říkali všelijak, třeba datlové, protože "klofali" z misky drobné mince. I tehdy ale platily výjimky, zdarma se mohli přes pražské mosty pustit vojáci a členové pražského policejního sboru, ovšem pouze když měli na sobě uniformu.

Mostné historicky navázalo na poplatky, které lidé platili za přívozy. Ty ale nebyly příliš praktické, a tak plavidla postupně začaly nahrazovat mosty. Jejich majitelé doufali, že mostné jim částečně vrátí vložené stavební náklady. Vybírání mostného spojeného se soukromým vlastnictvím mostů zažilo svůj vrchol v 19. století. S následujícím stoletím pak mosty většinou putovaly do státních rukou a od mostného se upouštělo.

Mezi mosty, které nahradily přívoz, patřil například most Ha'penny v irském Dublinu. Ten toto neoficiální pojmenování dostal právě od "půlpencového" (half-penny) mýtného, které se zde po jeho otevření v roce 1816 vybíralo. A dodnes mu nikdo neřekne jinak, přestože oficiální název nevelkého mostku zní most Liffey. K dalším mostům, kde se hned po jejich otevření vybíralo mostné, patřil známý Londýnský most (do roku 1750 jediná spojnice mezi londýnskými břehy Temže) nebo most Golden Gate v San Francisku, otevřený v roce 1937.

Mostné občas vyvolávalo protesty, které často vyústily až v bojkot "postiženého" mostu. Takovým byl třeba most zvaný James River ve Virginii v USA. Místní státu vyčítali, že jedinou investicí do neudržovaného mostu bylo právě vybudování stanoviště pro výběr mýtného. Bojkot však úspěšný nebyl a mostné zde bylo zrušeno až po dalších dvaceti letech.

Odpůrcům nepopulárního poplatku vadilo nejen placení samotné, ale i dopravní zácpy, jež vybírání mostného vytvářelo. Díky technickému pokroku jsou dlouhé kolony aut před budkou výběrčího již minulostí. V mnoha zemích se dnes běžně mýtné na mostech vybírá elektronicky, podobně jako na dálnicích. A často už není třeba ani přibrzdit.

Příkladem může být australský most Sydney Harbour, za jehož přejezd motorista elektronicky zaplatí až čtyři australské dolary (66 korun). A určitě není výjimkou, na světě je celá řada mostů, kde se na druhou stranu bez peněz dostat nelze. Asi nejvíce je jich ve Spojených státech, encyklopedie Wikipedie uvádí číslo 114. Z Evropy pak vede Británie, kde se počet vyšplhal nad 20.

To, že most může být pro jeho majitele "dojnou krávou", svědčí případ historické stavby přes Temži nedaleko anglického Oxfordu. Mostné zde ročně vynáší 100.000 liber (téměř tři miliony korun) a vlastník navíc nemusí platit ze zisku daně. Proto také velkou pozornost vzbudila jeho nedávná dražba. Most byl loni v prosinci prodán za 1,08 milionu liber (asi 32 milionů korun). Totožnost vlastníka zatím nebyla zveřejněna. Čeká ho ale nejspíš boj s rozzlobeným místním obyvatelstvem, které proti dalšímu placení hlasitě protestuje.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (33x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice