V Polsku už nás vnímají jinak, i proto jsme vyhráli obchvat Gdaňsku
Rubrika: Zajímavosti
O specifických podmínkách polského stavebnictví jsme hovořili s Ing. Radimem Čápem z divize 4 Metrostavu, jehož česko-polský tým úspěšně pracoval na části obchvatu Varšavy a nyní se chystá na obří zakázku v Gdaňsku.
Co říkáte na rozvoj dálniční sítě v Polsku?
Podle mě se Polákům podařilo postavit parádní dálnice ve velmi krátkém čase. Původní ambiciózní plán počítal se stavbou 3 000 km dálnic, nakonec postavili „jen“ 1 500 km, což je i tak z našeho pohledu neuvěřitelný počin. Většina autostrád včetně mostů je navíc do budoucna připravená na třetí jízdní pruh. Otázkou samozřejmě je, jak takto luxusní nastavení budou moci udržovat, protože to bude stát hodně peněz. Částečně možná pomůže zavedení mýta.
Jsou Poláci pořád tak tvrdí k zhotovitelům jako před několika lety?
Pomalu opouštějí od ohromných nároků, které měli před konáním Eura ve fotbale v roce 2012. Ale pořád jsou velmi nároční a firmy musí přicházet do Polska připravené na rozsáhlou komunikaci a dokladování každého objektu na stavbě. Například podklady pro fakturaci ve Varšavě jsme přiváželi v metr a půl vysokém komínu na vozíku. Investor má navíc pod smlouvou velmi tvrdé dozory, kteří na stavbu dohlížejí a vyžadují detailní dokumentaci.
Vybudovali jste část okruhu ve Varšavě, jak je s Metrostavem investor spokojený?
Nikdo nečekal, že stavbu stihneme v termínu. Dokonce ani polská stavební jednička Budimex původně nechtěl dát na tenhle úsek nabídku a nakonec podal dvojnásobnou cenu než Metrostav. My jsme nabídli 800 milionů zlotých a jejich nabídka byla 1,7 miliardy zlotých. Evidentně se báli, že se tak složitá stavba nedá stihnout v tak krátkém termínu. Nakonec jsme vyhráli z druhého místa, protože první nabídl nepřiměřeně nízkou cenu, na což jsme úspěšně poukázali a místní „stavební soud“ nám dal za pravdu. Zajímavé je, že k tomuto řízení má právo přistoupit vždy ještě třetí a čtvrtý v pořadí a jednání má regulérní atributy soudu. Zakázku jsme tedy vyhráli, ale i tak mnozí říkali, že se část okruhu nedá za vysoutěžené peníze a hlavně v tak krátkém čase postavit.
V čem byla stavba složitá?
Hlavně v podmínkách stavby, protože jsme stále museli udržovat v běžném provozu čtyři jízdní pruhy – dva a dva v každém směru. Obchvat je součástí rychlostní komunikace S8, kterou jsme rozšiřovali o jeden jízdní pruh. Kvůli tomu se bourala řada mostů, jejichž kapacita už neumožňovala další rozšíření. Celkem jsme tak stavěli 20 nových mostů a 24 jsme rekonstruovali.
Jak moc jste využívali polské firmy?
Na devadesát procent jsme využívali místní subdodávky a tak na deset procent kapacity z Česka. Například zakládání stavby, některé zámečnické práce a opravu svarů na velkém ocelovém mostě Generala Stefana Grota dělali Češi.
Liší se kvalita projekčních prací?
Podle mě jsme ve Varšavě uspěli i díky tomu, že máme vlastní technické zázemí. Poláci jsou šikovní, ale nemají moc rádi inovativní řešení. Jedou ve svých zažitých kolejích, do nichž jsme se snažili vnést náš pohled. Což se nám upřímně ne vždy dařilo.
Nedávno jste vyhráli další projekt ve Varšavě, o co jde?
Oproti obchvatu, kde je investorem polské ŘSD, je u téhle zakázky investorem město Varšava. Jde o rekonstrukci dvou silnic s šesti mosty, z nichž jeden jde přes železniční koridor. Zakázka je v přepočtu asi za miliardu korun.
Dívají se už na Metrostav v Polsku jinak?
Diametrálně. Díky úspěchu ve Varšavě je z nás uznávaná stavební firma, která dokázala splnit termíny, což je v Polsku největší kámen úrazu. A i díky tomu si troufnu říci, že jsou všichni rádi, že právě Metrostav vyhrál obří obchvat Gdaňsku.
METROSTAV PODEPSAL SMLOUVU NA VÝSTAVBU RYCHLOSTNÍ SILNICE S7 V POLSKÉM GDAŇSKU
Smlouvu na výstavbu 20kilometrového úseku rychlostní komunikace S7 Gdaňsk (Polsko) v přepočtu za 9 mld. Kč podepsali zástupci Metrostavu a GDDKiA (obdoba Ředitelství silnic a dálnic). Největší česká stavební firma nabídla ve výběrovém řízení, jehož se účastnilo celkem 10 uchazečů, nejlepší podmínky. A to nejen co se týká ceny a termínu – projekt by měl být hotový do října 2018, ale také záruk za dílo.
V neposlední řadě mělo vliv na vítězství v tendru dobré jméno Metrostavu, které získal na předchozích stavbách u našich severních sousedů. Těmi byly např. výstavba protipovodňových opatření na Kladské Nise, most v Chelmeku, ale zejména rekonstrukce pětikilometrového silničního průtahu S8 Varšavou včetně mostu generála Stefana Grota‑Roweckiego. Společný česko-polský tým řídí Ing. Radim Čáp, který povede i novou stavbu v Pomořansku. „Jsem přesvědčen, že jako společnost s rozsáhlými zkušenostmi v budování silniční infrastruktury zvládneme práce bez závažnějších problémů a podle plánu. Hlavním cílem tohoto projektu je zlepšit komfort a bezpečnost dopravy pomocí výstavby čtyřproudové rychlostní komunikace. Hlavní trasa o délce 20,5 km je převážně vedena přes neúnosné podloží tvořené deltou Visly. Součástí projektu je kilometrový most přes Vislu v hodnotě přibližně 1,1 mld. Kč a 11 různých technologií zlepšování podloží v hodnotě zhruba 4 mld. Kč,“ zdůrazňuje Radim Čáp.
Vzhledem k tomu, že Metrostav usiluje o další zakázky v této zemi, založil zde dceřinou společnost, která se jmenuje Metrostav Polska Spolka Akcyjna a jejím ředitelem je právě Radim Čáp. Jejím prvním projektem by měla být rekonstrukce silnice Marsa-Žolnierska ve Varšavě za miliardu korun.