V Brně přibývají BUS pruhy, dnes je jich přes sedm kilometrů
Rubrika: 2010
V Brně za posledních sedm let přibyly na silnicích vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy. Dnes dosahují délky 7,5 kilometru. Podle mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Hany Pohanové pomáhají zabránit zpožděním MHD a snižují provozní náklady. Takzvané BUS pruhy má i Praha, jejich celková délka dosahuje 11,4 kilometru. Podle Pavla Skládaného z Centra dopravního výzkumu se česká města postupným zřizováním vyhrazených jízdních pruhů postupně přibližují trendům, které už desetiletí funguje v západní Evropě.
"Od roku 2003, kdy bylo v Brně necelých 1,5 kilometru vyhrazených jízdních pruhů pro trolejbusy a autobusy MHD, přibylo v Brně dalších šest kilometrů těchto pruhů," sdělila ČTK Pohanová. "Pro zajištění plynulého pohybu vozidel MHD je potřebná určitá míra preference před ostatní dopravou ve městě," doplnila.
V Brně se začalo se zřizováním BUS pruhů v Křížové ulici poblíž Mendlova náměstí. Zatím poslední pruhy vznikly nedávno na Nových sadech u hlavního nádraží, kde je společný pruh pro autobusy a cyklisty.
V Praze jsou BUS pruhy například na Jižním Městě, ve Vršovicích nebo v Modřanech a mohou je využívat i cyklisté.
Pasažéři MHD obecně většinou vyhrazené jízdní pruhy vítají, proti některým se občas ozývají řidiči s tím, že jsou zbytečné a zpomalují automobilový provoz. Devětadvacetiletý Petr z Brna, který v Brně jezdí autem i využívá MHD, uvádí, že by se město mělo spíš soustředit na vytváření nových parkovišť.
Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu ČTK řekl, že zřizování vyhrazených jízdních pruhů se musí dělat chytře a podle potřeby. "Tam, kde je provoz plynulý, nemá smysl zřizovat vyhrazené pruhy," řekl. Podle něj v Brně není jejich potřeba tak velká jako třeba v některých západoevropských městech, protože páteří městské hromadné dopravy v Brně je podle něj tramvaj a autobusy jezdí hlavně na okraji města.
První vyhrazený jízdní pruh na světě vznikl v Chicagu v roce 1939, v Evropě v roce 1962 v německém Hamburku.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.