Ústavní soud odmítl stížnost Brna týkající se chystané R43
Rubrika: 2010
Brněnská radnice u Ústavního soudu neuspěla se svou stížností týkající se chystané silnice R43 na Svitavsko. Nejvyšší správní soud letos zrušil část brněnského územního plánu, kde byla silnice zakreslená, a radnice to napadla u Ústavního soudu. Soud však stížnost odmítl. Meritem věci se nezabýval; město Brno nemělo pravomoc vystupovat jako nositel základních lidských práv a svobod, řekl dnes ČTK za soud Vlastimil Göttinger. O rozhodnutí informoval server Aktuálně.cz.
"Není to příjemná zpráva pro město," řekl dnes ČTK v komentáři k rozhodnutí primátor Roman Onderka (ČSSD). Podle něj verdikt prodlouží termín projednávání nového územního plánu. Mrzí ho prý také, že rozhodnutí změnilo několik let staré usnesení městského zastupitelstva. Vedení magistrátu ale bude rozhodnutí soudu respektovat.
Stížnost k Ústavnímu soudu podal Onderka jako nejvyšší představitel města. Podání další, jinak formulované stížnosti mělo schválit brněnské zastupitelstvo. Právník zastupující magistrát přikládal právě této, druhé stížnosti větší naději na úspěch. Na prázdninovém zasedání zastupitelstva však návrh neprošel, a to zejména kvůli nižší účasti. Proti hlasovali z koalice zelení. "Udělal jsem vše pro to, aby i ta druhá (stížnost) byla podaná," řekl k tomu dnes Onderka.
Zelení dnes rozhodnutí Ústavního soudu uvítali. Podle nich potvrdilo, že rozsudek Nejvyššího správního soudu byl vynesen v souladu s principy českého právního řádu. Zdůraznili, že nový brněnský územní plán je třeba připravit kvalitně, důkladně ho projednat s veřejností a ne prosazovat silově proti vůli obyvatel. "Nebýt schváleného návrhu zelených změnit zadání územního plánu a zapracovat do něj ještě variantu bez R43 na území města, byly by nyní prostředky na dosavadní přípravu dokumentů zmařené. Účet ve výši 40 milionů korun by šel na vrub minulého vedení města v čele s ODS," uvedla dnes strana v tiskové zprávě.
Nový územní plán, který měl platit původně od roku 2010, ale jehož příprava se zdržela, obsahoval v původním návrhu pouze varianty se silnicí R43 přes městskou část Bystrc. Zelení to před čtyřmi lety jako nová koaliční strana zvrátili a navrhli zpracování další varianty bez silnice R43 v městském katastru. Podle kritiků tak zpozdili přípravu dokumentu a zbrzdili rozvoj města.
Silnice R43 patří k nejkontroverznějším dopravním stavbám v kraji. Část obyvatel Brna i okolních obcí ji odmítá kvůli zátěži, jíž by doprava lidem bydlícím v okolí způsobila. Prosazují takzvanou trasu Boskovickou brázdou; silnice by Brno obešla a fungovala jako obchvat. Podle odpůrců této varianty by však představovala dopravně horší trasu a jezdilo by po ní míň řidičů.
Naopak po stavbě silnice volají obce na sever od Brna. S krajským městem mají špatné spojení; současná silnice I/43 není na intenzivní dopravní zátěž stavěná a často se tam stávají vážné nehody. Přezdívá se jí silnice smrti.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.