KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Úsporná přeprava v Nizozemí: Projekt INTERACTION

Úsporná přeprava v Nizozemí: Projekt INTERACTION

Publikováno: 17.6.2009
Rubrika: Zajímavosti

Jak ukázal projekt INTERACTION (International Transport en Energy Reduction Action) v Nizozemí, je možné podstatně snížit  energetickou náročnost přepravy zboží. Projekt se zaměřuje na udržitelné snižování spotřeby paliv v přepravě, výměnu znalostí mezi odvětvími a mezinárodní spolupráci.

„Existují různé způsoby úspory energie – a tedy i nákladů. Příkladem je sloučení linek, zavedení systémů na plánování tras, omezení expresních zásilek a zapojení alternativních způsobů dopravy. Možností je mnoho,“ říká projektový manažer Johan Beukema z poradenské firmy Buck Consultants.

Projekt INTERACTION byl zahájen v říjnu 2006 pod vedením Buck Consultants International. Účastnilo se ho sto společností ze šesti evropských zemí a devatenácti různých odvětví. Tyto firmy zkoušely dvacet možných opatření (viz přehled níže). Výsledky jsou velmi pozitivní: Díky těmto opatřením lze ušetřit 5 až 30 % energie, 3 až 5 % celkových logistických nákladů a více než 20 % potenciálu u konkrétních linek.

Projekt na snížení energetické náročnosti dopravy byl spuštěn nizozemskou agenturou SenterNovem, která poskytuje poradní, vzdělávací a finanční služby podnikům a vědeckým a státním institucím v oblasti inovace a udržitelnosti. SenterNovem měl na starosti tři nizozemské pilotní projekty a vyvinul rámec pro sledování a rozvoj trvale udržitelné dopravy.

PŘEHLED OPATŘENÍ
A) Interní opatření

  1. Seskupovat zásilky tak, aby bylo možné přepravit co nejvíce zásilek najednou.
  2. Organizovat přepravu tak, aby zásilky do míst se stejným směrovacím číslem byly doručovány společně.
  3. Eliminovat expresní zásilky vyžadující vypravení zvláštního vozidla domluvou mezi obchodníkem a zákazníkem tak, aby zboží mohlo být dopraveno standardní cestou spolu s běžnou zásilkou.
  4. Kombinovat zásilky mezi výrobcem a zákazníkem s přepravou dalších zásilek v okolí výrobce.
  5. Kvalitou výrobků předcházet odmítnutí zboží na straně zákazníka a tím i nutnosti opakování zásilky.
  6. Optimalizovat balení, aby nedocházelo k poškození zboží a aby bylo možné zboží ekonomicky uspořádat ve vozidle a tím maximálně využít jeho kapacitu.
  7. Zajistit vždy včasné doručení, aby se zákazník mohl na datum doručení spolehnout. Tím se předejde expresním zásilkám.
  8. Kompletace a další zpracování zásilek lokalizovat do blízkosti recyklačních podniků, aby bylo možné u nich odpad přímo deponovat.
  9. Frekvenci jízd snížit po dohodě se zákazníkem, např. ze dvou na jednu týdně.
  10. Trasy plánovat tak, aby byla ujetá vzdálenost co nejmenší a aby se předešlo zbytečně ujetým kilometrům.
  11. Koncentrovat všechny procesy na jedno místo, aby nakládka a vykládka probíhala pouze jednou.
  12. Vypravovat kompletní zásilky a předcházet tak dodatečným jízdám.
  13. Maximálně využít nejrůznější druhy dopravy.
  14. Přizpůsobit přepravní jednotku objemu zásilek (velkou zásilku přepravovat jedním velkým vozidlem, nikoli několika menšími apod.)

Tato opatření navrhly přepravní společnosti a mnohé z nich je také realizovaly. Výsledkem bylo snížení dopravy o 10–15 %. Úspora je ovšem vyšší, protože tato opatření vedla také k efektivitě práce ve firmě.

B) Externí opatření

  1. Dohoda mezi výrobními společnostmi, která umožní společnou přepravu rozměrově obdobného materiálu k zákazníkům.
  2. Dohoda mezi dodavateli o společném využití multifunkčního vozidla k rozvozu zboží do městských nebo průmyslových center.
  3. Kombinace váhy a objemu zboží tak, aby byla maximálně využita kapacita vozidla.
  4. Optimalizace jízd na základě uspořádání destinací podle směrovacích čísel.
  5. Např. v odvětví zpracování hliníku lze přepravou hliníku v tekutém stavu předcházet opakovanému tavení a tuhnutí materiálu, což nemá za následek přímou úsporu v přepravě, ale zajistí úsporu energie v celém řetězci.
  6. Koncentrace subdodavatelů v jedné lokalitě má za následek snížení přeprav polotovarů.

Analýza těchto externích opatření právě probíhá a v dohledné době dojde k jejich implementaci. Předpoklad úspor je 10–15 %.

Zvyšování přepravní kapacity
Česká republika je jednou z účastnických zemí projektu, která se zaměřila na sektor přepravy. Firmy se účastnily  workshopů, kde se seznámily s možnostmi dosažení energetické úspornosti. „Téměř každá společnost může seskupovat náklad, a to jak v rámci vlastního podniku, tak i ve spolupráci s firmou, která má odběratele ve stejném regionu. Taková spolupráce není jednoduchá, ale jednoznačně vede k velkým úsporám,” je přesvědčen Beukema.

Další relativně jednoduché opatření je sledování zásilek. Firma, která kriticky posoudí vlastní druhy dopravy, může rychle ušetřit až 20 % energie. „Jedná se například o využití alternativních vozidel, jako jsou elektrická či malá auta, využití alternativních paliv nebo zvýšení kapacit vozidel pouhým rozšířením, prodloužením nebo zvýšením úložného prostoru,” říká Beukema.


Tabulka 1 – Opatření na snížení energetické náročnosti dopravy

Win-win
Podle Beukemy je téma udržitelné přepravy stále populárnější. „U mnoha podniků je součástí strategie. Důležité jsou ekonomické přínosy. Můžete ušetřit a navíc jste šetrní k životnímu prostředí. To je princip win-win. Optimalizace logistiky a udržitelnost jdou ruku v ruce.”

Současná ekonomická situace tomuto tématu jen nahrává. „Některé firmy vnímají recesi jako stimulaci k tomu, aby udržitelnosti věnovaly větší pozornost. Chtějí ušetřit náklady a současně připravit firmu na budoucnost, protože trvale udržitelné podnikání bude neustále nabývat na významu. Mnoho firem nyní trápí nadbytečná kapacita, takže musí přistoupit k propouštění lidí,” doplňuje Beukema, lídr projektu. A dále zdůrazňuje, že optimalizace logistiky není jen pro velké podniky. “Každá firma může mnoho získat, když kriticky zhodnotí vlastní logistické procesy,“ dodává Beukema.

Jak docílit zisku (snížení nákladů)
Úspory v logistice jsou u výše uvedených bodů zřejmé, jak dokazují následující dva konkrétní příklady. Dopravní firma oslovila zákazníky s žádostí snížit frekvenci dodávek. Výsledkem bylo snížení počtu jízd ze dvou na jednu za týden, aniž by došlo ke snížení kvality. Bylo nutné zvýšit spolehlivost dodávek a předem podávat zákazníkovi informace ohledně obsahu zásilek. Opatření vedlo k redukci nákladů o 5 %.

Podnik zmapoval všechny expresní zásilky a došel k závěru, že je třeba mnohem lépe plánovat výrobu a expresní zásilky eliminovat. Navíc vyšlo najevo, že expresní zásilky často leží u zákazníka ještě několik dní po doručení. Došlo k dohodě mezi zákazníkem a obchodním oddělením dodavatele a expresní zásilky byly zakomponovány do normálního přepravního cyklu. Výdaje na expresní zásilky byly u této firmy 7 % a tímto opatřením se rapidně snížily.

PŘÍKLADY Z PRAXE

Metalurgie jako zdroj inspirace
Pilotní projekty zaměřené na udržitelnost proběhly *například v odvětví módy, vybavení domácností či metalurgie. Posledně jmenované odvětví je jedním z příkladů dobré praxe v Nizozemsku. Metalurgická asociace VNMI nechala před několika lety provést logistický průzkum v rámci programu ministerstva dopravy Úsporná doprava. Průzkum ukázal, že existují možnosti, jak snížit počet kilometrů, spotřebu paliva i emise, např. zmapováním logistických tras a linek, analýzou překrývání termínů dodávek u různých zákazníků v jednom regionu, využitím alternativních druhů dopravy atd. 12 zúčastněných firem získalo podporu v rámci programu Trvale udržitelná logistika organizace Connekt a v programu Víceleté projekty energetické úspornosti (MJA) agentury SenterNovem. Cílem těchto programů je poskytovat podnikům vzdělávací a poradenské služby.

Výsledky spolupráce firem
Příkladem je holandská společnost, která měla původně více výrobních a logistických divizí. Ještě nedávno šlo o podniky, které nespadaly pod jednu společnost a které v dopravě nespolupracovaly. Nyní jedno z logistických center převzalo dálkovou dopravu zásilek ze všech center této společnosti. První reakce byla odmítavá, protože to s sebou přineslo zásah do samostatného jednání jednotlivých expedičních center. Také obchodní vztahy s jednotlivými dopravci hrály velkou roli. Nakonec se tento koncept podařilo prosadit a jízdy byly zredukovány z celkových osmi na dvě za den. Jde o úsporu objemu o 25 %, je však možné, že počet kilometrů se zvýší. V současnosti se zkoumá možnost kombinace dálkových přeprav podniků, které nespadají pod jednu společnost.

Realizace projektu začne na konci roku 2009. První výsledky jsou velmi slibné. Při úpravě interních logistických procesů dojde ke snížení energetické náročnosti až o 5 %. Při úpravě konkrétních linek, například expresních zásilek či zásilek do určitých destinací, může úspora nákladů dosahovat až 20 %. Tři podniky se na základě těchto ukazatelů rozhodly ke spolupráci v pilotním projektu zaměřeném na zvyšování přepravní kapacity u dálkové přepravy. Výsledky této spolupráce by měly být známé do konce roku 2009. Informace o pilotním projektu byly za velkého zájmu publika prezentovány na konferenci, která se konala na podzim 2008 v České republice.

Podobnost NL a ČR
Dopravní náklady rostou všude v Evropě, a to v důsledku zpoždění kvůli dopravním zácpám, placení cel a různých poplatků v nákladní dopravě. Zatímco dříve byly náklady na přepravu spíše vedlejší položkou, nyní činí 5–8 % celkových firemních nákladů. Ekonomika a životní prostředí jsou v České republice i v Nizozemí spojené nádoby, které by se automaticky měly stát součástí podnikové strategie.

VÍCE INFORMACÍ:
www.senternovem.nl
www.eu-interaction.net
www.senternovem.nl/lta

Economical transportation in the Netherlands: Project INTERACTION
As proved by the project INTERACTION (International Transport en Energy Reduction Action), it is possible to decrease the energy intensiveness of goods transportation significantly. The project is focused on sustainable decrease in fuel consumption during transportation, exchange of knowledge among the sectors and international cooperation. The project started in October 2006 under the leadership of Buck Consultants International. There were one hundred participating companies from six European countries and 19 various sectors. These companies tried 20 possible measures for decreasing transportation’s energy intensiveness. The results are very positive: Due to these measures, 5 to 30 % of energy may be saved, 3 to 5 % of total logistics costs and more than 20 % of potential for specific lines.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Typická nizozemská dálniceNákladní lod‘ v Rotterdamském přístavuPobřežní dálnice v NizozemíNákladní loď v přístavu v Utrechtu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (148x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (114x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (97x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice